Penta začína stavať Bory Mall

Stredoeurópska investičná skupina Penta spúšťa v lokalite Bory medzi bratislavskými mestskými časťami Lamač a Devínska Nová Ves výstavbu obchodno-zábavného centra Bory Mall. Výstavba prebehne v dvoch etapách, prvá by mala byť ukončená do dvoch rokov. Celková investícia bude vyššia ako 150 mil. eur. V jarných mesiacoch prebiehali zemné práce, výstavba sietí a komunikácií. V najbližších dňoch začne výstavba samotného obchodno-zábavného centra Bory Mall. V prvej etape projektu vznikne vyše 50 tis. metrov štvorcových hrubej prenajímateľnej plochy, pričom v súčasnosti je s nájomcami dohodnutá na prenájom viac ako polovica. Po ukončení prvej etapy je plánovaná ďalšia výstavba. V Bory Mall budú mať prevádzku napr.: H&M, Lindex, New Yorker, Intersport, A3 sport, Alltoys, Billa, Panta Rhei a ďalšie predajne, veľké fitness centrum i široká ponuka služieb a občerstvenia. Návštevníci sa môžu tešiť aj na jedinečný koncept pre deti, ktorý bude umiestnený v interiéri aj v exteriéri.

Nákupné centrum Bory Mall naplní nákupné potreby a očakávania obyvateľov mestských častí Devínska Nová Ves, Lamač, Dúbravka, ale aj zákazníkov zo Záhorskej Bystrice, Devína i priľahlého Záhoria. „Rodinne zamerané centrum Bory Mall prinesie celú škálu rôznych, na Slovensku známych i nových, predajní a služieb. Unikátom centra budú výnimočné architektonické prvky a zelené plochy v interiéri aj exteriéri centra,“ povedal Jozef Oravkin, partner investičnej skupiny Penta zodpovedný za Real Estate projekty skupiny. Autorom architektonického návrhu obchodno-zábavného centra Bory Mall je ateliér talianskeho architekta Massimiliana Fuksasa. Investičný úver na výstavbu nákupného centra Bory Mall poskytlo konzorcium štyroch bánk: UniCredit, VÚB, ČSOB a HYPO-BANK Burgenland. V lokalite Bory, v ktorej bude centrum postavené, je už vybudovaná infraštruktúra, komunikácie i okružné križovatky. Lokalita je teda pripravená na výstavbu ďalších obchodov. Prvým, ktorý bol v Boroch vybudovaný, je Metro Cash&Carry. V apríli 2013 bol otvorený ďalší obchod – najväčší a najmodernejší koncept Hornbachu pre stavbu a záhradu na Slovensku. Ďalšie prevádzky, ktoré sú v súčasnosti vo fáze vybavovania povolení potrebných na výstavbu sú Decathlon a Merkury Market.

Vizualizácia: Penta

(viac…)

SARIO ponúka slovenským podnikateľom príležitosti v Rusku

Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) ponúka slovenským podnikateľom príležitosti v Ruskej federácii. Konkrétne v Astrachanskej oblasti. “Táto oblasť ponúka široké možnosti pre slovenské firmy. V súčasnosti evidujeme 20 rozpracovaných projektov, do ktorých by mohli vstúpiť slovenské firmy,“ uviedol hovorca SARIO Richard Dírer.

Projekty sú určené najmä pre firmy z oblasti strojárskeho, stavebného a potravinárskeho priemyslu. „Slovenské firmy majú šancu presadiť sa aj pri výstavbe cestnej siete či infraštruktúry, ako napríklad sociálnych domov, materských škôl, mikrorajónov a inej obytnej infraštruktúry,“ dodal Dírer. Pre využitie podnikateľských príležitosti v Rusku je podľa šéfa SARIO Róberta Šimončiča potrebný priamy kontakt. „Je preto dôležité, aby SARIO malo svoje zastúpenie v Rusku. Iba tak môže pomôcť slovenským firmám presadiť sa tak, ako sa tomu deje vďaka zastúpeniu SARIO v Indonézii,“ konštatoval Šimončič.

Astrachanská oblasť patrí k jedným z najperspektívnejších regiónov Ruskej federácie. Výška jej hrubého domáceho produktu dosahuje v porovnaní s priemerom Ruskej federácie takmer 110 %. Nezamestnanosť dosahuje 1,2 %, čo predstavuje deviatu najnižšiu v rámci Ruskej federácie. Medzinárodná obchodná výmena sa pohybuje na úrovni takmer 905 mil. USD, pričom export dosahuje úroveň 653 mil. USD a import 251 mil. USD.

(viac…)

Podiely v Doprastave predávajú Metrostav aj DOAS

Najväčšia česká stavebná spoločnosť Metrostav a.s. so sídlom v Prahe zdôvodnila rozhodnutie o predaji svojho menšinového podielu v spoločnosti Doprastav, a.s. Bratislava tým, že majoritný vlastník slovenskej partnerskej firmy predáva svoj podiel. „Prevod akcií sa uskutoční v najbližších dňoch,“ potvrdil pre agentúru SITA hovorca Metrostavu František Polák. Metrostav mal v Doprastave 49,95 % akcií a väčšinovým vlastníkom v Doprastave je spoločnosť DOAS, a.s., v ktorej sú jeho manažéri. Metrostav neprezradil, komu a za koľko svoj podiel v Doprastave predáva. Podľa informácií Hospodárskych novín by sa však kupcom akcií mal stať podnikateľ František Hodorovský. Metrostav a Doprastav sú zároveň členmi skupiny DDM Group.

(viac…)

TOPOĽČANY: Pri Tovarníkoch vyrastie nový priemyselný areál

V Topoľčianskom okrese by mal vyrásť nový priemyselný areál. Postaviť ho plánuje spoločnosť Ren-Invest, s.r.o v lokalite Brehy v katastrálnom území obce Tovarníky. Do výstavby areálu chce firma investovať 5,5 mil. eur. V novom priemyselnom parku nájde prácu v strojárstve, administratíve a v obchode približne 170 ľudí. „ „V súčasnosti sa v území katastra obce Tovarníky nachádza priemyselný park na ulici Odbojárov, ktorého kapacitné možnosti sú obmedzené. Vybudovanie Priemyselnej zóny Brehy posilní potenciál regiónu, rozšíri výrobu a vytvorí nové pracovné miesta,“ uviedla spoločnosť Ren-Invest vo svojom investičnom zámere, ktorý už predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA). V novom priemyselnom parku, ktorý by sa mal rozprestierať na ploche viac ako 30 tisíc metrov štvorcových, chce postaviť investor sklad, budovu pre strojársku výrobu a administratívu a predajňa áut. S výstavbou chce investor začať už v lete tohto roka. Otvorenie prevádzky v priemyselnom parku je naplánované na leto 2015.

(viac…)

Záujem investorov o maloobchodné priestory v SR sa obnovuje

Záujem investorov o maloobchodné aktivity na Slovensku sa opäť obnovuje. „Kombinácia v priemere jedných z najnižších prenájmov v Európe a najväčšej priemernej výnosnosti znamená, že investovanie na Slovensku reprezentuje hodnotu v európskom kontexte,“ uviedol Andrew Thompson, partner spoločnosti Cushman & Wakefield (C&W) Slovensko. Dodal, že nová výstavba je limitovaná, čo znamená zlepšovanie udržateľnosti existujúcich aktív. V druhej polovici tohto roka sa v SR počíta s výstavbou 50 tis. metrov štvorcových maloobchodných priestorov.

Podľa C&W sú na Slovensku ešte stále mestá, ktoré sú svojou maloobchodnou plochou v porovnaní s inými poddimenzované. „Medzi takéto mestá patrí napríklad Trnava alebo Prešov, kde je už naplánovaná výstavba nových nákupných centier,“ uviedol Matúš Furman, vedúci maloobchodného tímu v C&W Slovensko. Očakáva, že v budúcnosti budú v krajine pribúdať hlavne lokálne nákupné centrá, ktoré budú vznikať na miestach bývalých obchodných domoch v centrách miest. Ako ďalej vyplýva zo štúdie spoločnosti C&W, posilňuje aj investičný trh v strednej Európe. Investori sa zaujímajú hlavne o úspešné regionálne obchodné centrá alebo o projekty v centrách miest. „Najväčšiu pozornosť priťahuje Česká republika a Poľsko, kde sa investori čím ďalej častejšie rozhliadajú po regionálnych mestách,“ uviedol Johnathan Hallett, generálny riaditeľ Cushman & Wakefield v strednej Európe.

Počet obchodných centier v Európe by sa mal tento rok zvýšiť o 215, z čoho 70 % novej obchodnej plochy má byť v krajinách strednej a východnej Európy. „V západnej Európe je zrejmý trend vyspelého trhu, ktorý sa orientuje skôr na modernizáciu a rozširovanie projektov, než na výstavbu celkom nových projektov,“ približuje analýza C&W.

Pokiaľ ide o rozlohu maloobchodných priestorov v obchodných centrách, je európskou jednotkou Francúzsko so 17 miliónmi metrov štvorcových. Druhé miesto patrí Veľkej Británii, kde sa nachádza celkovo 16,5 mil. metrov štvorcových tohto typu maloobchodných priestorov. Avšak na Veľkú Britániu sa doťahuje Rusko, kde je rozloha obchodných centier iba o tisíc metrov štvorcových nižšia. „Očakáva sa, že čoskoro Veľkú Britániu predbehne,“ uvádza štúdia C&W. Slovensko s rozlohou 1,2 mil. metrov štvorcových obsadilo 23. miesto.

(viac…)

P3 stavia na bratislavskom letisku nový distribučný uzol pre firmu DHL

Európsky správca a developer priemyselných nehnuteľností, spoločnosť PointPark Properties (P3) a medzinárodný poskytovateľ balíkovej prepravnej služby DHL Express dňa 21. mája, mesiac po začatí stavebných prác, spoločne oslávili vztýčenie prvého piliera nového logistického hubu. Projekt na mieru podľa požiadaviek klienta (Build-To-Suit) s rozlohou 3 400 m2 buduje firma PointPark Properties pre DHL Express na bratislavskom letisku. Firma DHL Express považuje Bratislavu za strategickú lokalitu pre stredoeurópsky trh a novo budovaný areál bude slúžiť ako distribučný uzol odbavujúci rastúci počet zákaziek v krajinách strednej Európy.

Peter Bečár, výkonný riaditeľ PointPark Properties pre Slovensko a Českú republiku, uviedol: „Distribučný uzol na veľkom letisku pre nás predstavuje jedinečnú prevádzkovú a bezpečnostnú výzvu. Tímy našej spoločnosti majú značné skúsenosti s navrhovaním budov tak, aby uspokojili potreby zákazníkov, a vďaka podpore zo strany zákazníka – bratislavského letiska, firmy Ingsteel (generálneho dodávateľa stavby), primátora a magistrátu Bratislavy, vieme úspešne vyriešiť všetky špecifiká, ktoré so sebou tento projekt prináša.“

Nová prevádzka budovaná spoločnosťou P3 na zelenej lúke, ktorá kombinuje leteckú a pozemnú logistiku, bude obsahovať plne automatizovaný systém triedenia a odbavovania balíkov. Termín dokončenia je plánovaný na koniec leta 2013. Distribučný uzol bude priamo prepojený s letiskovou plochou medzinárodného Letiska M. R. Štefánika v Bratislave a jeho časť vyhradená pozemnej logistike sa bude nachádzať v blízkosti diaľnic, ktoré spájajú Slovensko s ostatnými krajinami strednej a východnej Európy a s Rakúskom. Nový logistický hub viac než zdvojnásobí odbavovaciu kapacitu firmy DHL Express v Bratislave. Rozšírená kapacita podporí rýchle rastúci počet zákazníkov tejto firmy na Slovensku a poslúži i ako strategický uzol pre prevádzku firmy DHL Express v Rakúsku a Českej republike (na Morave). Takisto poslúži ako tranzitný uzol pre krajiny na Balkáne.

Daniela Mišurová, riaditeľka DHL Express pre Slovensko, dodáva: „Očakávame, že trh s expresnou leteckou prepravou v regióne strednej a východnej Európy i iných častiach kontinentu, bude v dlhodobom horizonte naďalej rásť. Nový distribučný uzol na bratislavskom letisku so svojou plne automatizovanou triediacou linkou poskytne firme DHL Express priestor k dlhodobému rastu a našim zákazníkom prinesie efektívnejšie služby.“

(viac…)

Trh industriálnych nehnuteľností prekvapil vysokou aktivitou

Trh s industriálnymi nehnuteľnosťami v prvom štvrťroku prekvapil až štvornásobnou aktivitou nájomcov v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Podľa realitno-poradenskej spoločnosti CB Richard Ellis (CBRE) dosiahol celkový dopyt 120 tis. metrov štvorcových a neobsadenosť priestorov klesla na 5,64 %. Viac ako tri štvrtiny nájomnej aktivity však tvorili renegociácie starých nájomných zmlúv. Na trh pribudlo 5 tis. metrov štvorcových skladových priestorov v logistickom parku Devínska Nová Ves a začal sa rozširovať projekt v košickom Immoparku. Ten po dokončení rozostavanej časti prinesie zhruba 10 tis. metrov štvorcových nových skladových a kancelárskych priestorov.

Takmer 80 % z celkovej rozlohy moderných skladových priestorov na Slovensku sa nachádza na území Bratislavy a v jej okolí. Ide celkovo o 1,28 mil. metrov štvorcových. „Bolo podpísaných 13 nových zmlúv s priemernou veľkosťou 9 300 metrov štvorcových, pričom renegociácie tvorili takmer celý objem nájomnej aktivity. Medzikvartálna vysoká aktivita nájomcov je impulzom pre ďalšie investície do oblasti priemyselných nehnuteľností a pre výstavbu nových priestorov, najmä v exponovaných oblastiach Bratislavy a Košíc,“ uviedol Tomáš Ostatník zo spoločnosti CBRE.

Výška tzv. headline nájomného priemyselných priestorov v prvom kvartáli 2013 zostala stabilná a CBRE neočakáva v blízkej budúcnosti zásadné zmeny. Priemerná výška mesačného headline nájomného priemyselných priestorov sa v rámci celého Slovenska pohybuje v rozmedzí 3,50 až 4,00 eura za meter štvorcový.

(viac…)

ZVOLEN: Z nedokončenej športovej haly má byť výskumné centrum

Takmer desať rokov rozostavanú budovu športovej haly vo zvolenskej lokalite Lanice chce Technická univerzita vo Zvolene dokončiť v podobe prestavby na výskumné centrum s laboratóriami. Ako uviedol rektor Rudolf Kropil, vyžiada si to investíciu zhruba šesť miliónov eur na stavebné náklady a ďalšiu približne rovnakú sumu bude treba na vybavenie výskumného centra. Univerzita chce na to získať prostriedky z eurofondov, do úvahy však podľa rektora pripadá aj alternatíva postupného dobudovania z vlastných zdrojov. „Realizáciou projektu sa budú napĺňať úlohy rozvojového programu Veda a výskum dlhodobého zámeru Technickej univerzity vo Zvolene, ale najmä to podporí dlhodobú profiláciu výskumne orientovanej univerzity,“ uviedol Kropil. Športovú halu začala Technická univerzita vo Zvolene spoločne s ministerstvom školstva a mestom Zvolen stavať v roku 2002, pre nedostatok finančných prostriedkov však bola výstavba v januári 2004 zastavená. Do stavby sa investovalo vyše 100-miliónov korún (3,2 milióna eur), pričom podľa aktuálneho znaleckého posudku je jej hodnota bez pozemku 341-tisíc eur. Dostavba haly podľa pôvodného projektu je podľa rektora nereálna. Stála by okolo 13 miliónov eur a okrem vysokej investície by bolo problémom aj efektívne využitie športovej haly pre potreby univerzity aj mesta Zvolen a tiež predpokladané vysoké prevádzkové náklady. „Ďalšou alternatívou by bola demolácia torza stavby a využitie pozemku. Náklady na zbúranie by podľa odhadov predstavovali približne 400-tisíc, čo sú taktiež vysoko neefektívne náklady,“ uviedol Kropil. Prestavbou na výskumné centrum by sa podľa neho v maximálnej možnej miere využili doteraz vynaložené investície. Predpokladá, že pri optimálnom variante a získaní prostriedkov z eurofondov bude výskumné centrum hotové o dva až štyri roky, inak o šesť až sedem rokov. „Vybudovaním centra sa mimoriadne zlepšia podmienky pre špičkový európsky výskum Technickej univerzity vo Zvolene predovšetkým v oblastiach adaptívny manažment lesov Slovenska, transformácia drevnej suroviny na výrobky novej generácie, dizajn a tvorba nábytku, biodiverzita, ekologické princípy tvorby a ochrany krajiny, využitie nových energetických zdrojov,“ dodal Kropil. Mesto Zvolen zámer univerzity podporuje, tamojší mestskí poslanci na poslednom zasadnutí schválili zrušenie podielového spoluvlastníctva stavby s tým, že mesto sa vzdalo takmer 332-tisíc eur (10 miliónov korún), ktoré na základe zmluvy o združení finančných prostriedkov investovalo do výstavby haly. Podobnú dohodu univerzita podľa jej hovorcu Petra Gašperana vyrokovala aj s ministerstvom školstva, podpísaná zatiaľ nie je.

(viac…)

Košická tepláreň plánuje investíciu za 28 mil. eur

Spoločnosť Tepláreň Košice, a.s. (TEKO) plánuje investovať do ekologizácie svojho kotla. Na denitrifikáciu svojho parného kotla, čiže na redukciu dusičnanov a dusitanov a na odsírenie spalín, vynaloží košická tepláreň do 28 mil. eur. Firma sa už pripravuje na vyhlásenie tendra. Ako informoval podnik v predbežnom vyhlásení, víťaz tendra bude musieť pre neho zrealizovať katalytickú denitrifikáciu spalín výstavbou odsírovacieho zariadenia spalín. Teplárenská spoločnosť bude investíciu hradiť prostredníctvom eurofondov, z Operačného programu Životné prostredie. S víťazom tendra podpíše tepláreň zmluvu na necelé dva roky.

(viac…)

Nitra: Mesto vypísalo súťaž na rekonštrukciu 31 ciest

Mesto Nitra hľadá verejnou súťažou firmu, ktorá zrekonštruuje 31 miestnych komunikácií a vybuduje jednu cyklotrasu. Predpokladaná hodnota zákazky, zverejnená vo vestníku verejného obstarávania, je 9 737 007 eur. Firma má cesty opraviť za 18 mesiacov od uzatvorenia zmluvy. Zoznam ciest schválili mestskí poslanci vlani v novembri. Napríklad v Starom meste sa budú opravovať ulice Staničná, Podzámska, vznikne tiež nové prepojenie Wilsonovho nábrežia s Hodžovou ulicou.

Mesto vyberie verejnou súťažou dodávateľskú firmu, tá potom z vlastných peňazí alebo úveru zabezpečí všetky stavebné práce, kolaudácie a za stav ciest bude ručiť desať rokov. Po výstavbe od nej mesto odkúpi pohľadávku. Sumu bude splácať po mesačných splátkach desať rokov. „Tento spôsob financovania nejde do dlhovej služby mesta, je to výhodnejšie ako zobrať si úver,“ zdôvodnil pri schvaľovaní zámeru prednosta nitrianskej radnice Igor Kršiak. Nitra sa inšpirovala mestami Košice a Banská Bystrica, kde tiež opravovali cesty formou projektu PPP, teda verejno-súkromného partnerstva.

(viac…)

Priemyselný park v Krásne avizuje 500 pracovných miest

Developerské spoločnosti Panattoni Europe a Accolade sa do chátrajúceho areálu bývalej priemyselnej píly chystajú investovať 20 miliónov eur.

V chátrajúcom areáli bývalej priemyselnej píly v Krásne nad Kysucou sa developerské spoločnosti Panattoni Europe a Accolade chystajú vybudovať nový priemyselný park. „Sme pripravení v Krásne nad Kysucou investovať 20 miliónov eur. Predpokladáme, že by tu mohlo vzniknúť až 500 nových pracovných miest,“ povedal Milan Kratina zo spoločnosti Accolade. Krásno nad Kysucou je podľa marketingovej riaditeľky spoločnosti Panattoni Europe Kláry Fritsch novo objavený klenot medzi priemyselnými parkami. „Leží uprostred závodov Hyundai a KIA a logicky sa tak zameria hlavne na automobilový priemysel alebo na presné strojárenstvo. Krásno ako jediný park v regióne ponúkne na 50 000 metroch štvorcových dve špičkovo vybavené priemyselné haly,“ dodala Fritsch.

Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa sa teší z príchodu svetových developerov. „Spoločnosť Panattoni patrí k najväčším priemyselným developerom sveta, vďaka tomu bude mať naša zóna i v porovnaní s ďalšími priemyselnými parkami na Slovensku vynikajúce postavenie, pretože bude využívať kontakty globálneho developera. V dojazdovej vzdialenosti Krásna žije milión obyvateľov vrátane 70-tisíc nezamestnaných. Verím, že si mnoho z nich nájde v Panattoni Parku Krásno novú prácu,“ povedal Grapa.

(viac…)

V Bratislave klesá ponuka dokončených bytov

Ponuka dokončených bytov v Bratislave v prvom štvrťroku 2013 klesla, viac ako polovica nepredaných bytov je „z papiera“ (pred samotnou výstavbou, pozn. red.). Vyplýva to zo zistení spoločnosti Herrys. Počet bytov vhodných na nasťahovanie by mal podľa nej naďalej klesať, bytov „z papiera“ pribúdať. Najväčšia ponuka nepredaných bytov je z kategórie trojizbových, ktoré tvoria 38 % z ich celkového počtu, nepredané dvojizbové byty majú 36-percentný podiel. Približne každý desiaty nepredaný byt je jednoizbový. Zvyšných 15 % tvoria štvor a viacizbové byty.

Aktuálne je v hlavnom meste voľných 2 885 bytov, z toho 1 348 je dokončených. Najviac nepredaných bytov sa nachádza v obvode Bratislava I (724), najmenej ich je v obvode Bratislava IV (479). „V prvom štvrťroku 2013, zvyčajne najslabšom období roka, sme zaznamenali vyšší predaj ako v v štvrtom kvartáli 2012, čo spôsobilo najmä spustenie projektu Panorama City,“ uviedol Filip Žoldák zo spoločnosti Herrys. Dodal, že najväčší záujem je o dvojizbové byty, hlavne v dôsledku ich dosiahnuteľnej ceny. „Veľkú porciu predaných 2-izbových bytov tvoria práve najlacnejšie bývania v rekonštruovaných projektoch,“ upresnil.

Ceny bytov sa v prvých troch mesiacoch tohto roka podľa Žoldáka pohybovali oboma smermi. Projekty, ktoré evidujú nízke predaje, zlacňujú, zatiaľ čo tie úspešnejšie dvíhajú ceny nahor. „Vzhľadom na väčší počet projektov, ktoré zaznamenávajú predaj, aj celková priemerná cena bytov v novostavbách rastie. Byty predávané z papiera sú v priemere o 13 % lacnejšie,“ dodal Žoldák. Priemerná cena nedokončeného voľného bytu sa v prvom štvrťroku pohybovala na úrovni 1 731 eur za meter štvorcový. Pri kúpe dokončeného voľného bytu záujemca zaplatil v priemere 1 955 eur za meter štvorcový.

(viac…)

V Lučenci chcú postaviť obchodné centrum za 6,5 mil. eur

V Lučenci zrejme vyrastie nové obchodné centrum. V bývalom areáli Sternlichtovej smaltovne ho chce postaviť spoločnosť Iso-Projekt, s.r.o. Do výstavby centra chce spoločnosť investovať zhruba 6,5 mil. eur. “Vybudovaním obchodného centra sa rozšíri ponuka tovaru pre spotrebiteľov o ďalší obchodný reťazec. Najväčším prínosom celej investície je úprava nevyužívaného a neudržiavaného areálu bývalej smaltovne, jeho architektonicko – urbanistické skvalitnenie a vytvorenie nových pracovných miest v dotknutom území,“ uviedla firma vo svojom investičnom zámere, ktorý už predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Investor zatiaľ nevedel kvantifikovať, koľko nových pracovných miest by mohlo v obchodnom centre vzniknúť. “Počas prevádzky navrhovaného zámeru sa predpokladá vytvorenie pracovných miest pre personál zabezpečujúci prevádzku obchodného centra. Podrobný počet zamestnancov bude zrejmý z ďalších stupňov dokumentácie,“ dodal investor v zámere. Dvojpodlažné obchodné centrum sa bude rozprestierať na ploche takmer 11 tis. metrov štvorcových. Každé podlažie poskytne viac ako päť tisíc metrov štvorcových úžitkovej plochy. S výstavbou obchodného centra chce spoločnosť začať na jeseň tohto roka. Ukončenie výstavby je naplánované koncom roka 2015.

(viac…)

Na obnovu trate cez Trenčín má dať EÚ 205 mil. eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podľa ministerstva dopravy zatiaľ nepredložili žiadosť o nenávratný finančný príspevok na modernizáciu dvanásťkilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá. Projekt má byť v prípade schválenia Európskou komisiou (EK) financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu v pomere 205 mil. eur a 36 mil. eur v rámci Operačného programu Doprava. Oprávnené náklady železníc nad rámec financovania sú 9,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

„Nakoľko nebolo až do októbra 2012 jasné, či bude možné projekt v tomto programovom období realizovať, žiadosť o potvrdenie pomoci nebolo potrebné predložiť na EK,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa a riaditeľka odboru komunikácie ŽSR Martina Pavliková. „Po tomto termíne ŽSR v spolupráci s ministerstvom dopravy a Jaspers pripravovali žiadosť, ktorá bola predložená na pripomienkovanie Jaspers vo februári,“ dodala. So spracovaním žiadosti podľa železníc nemá nič spoločné súčasná situácia okolo nedávneho rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Ten nariadil opätovne vyhodnotiť ponuky v železničnom tendri na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá na základe námietky opätovne vyradenej spoločnosti Skanska. Železnice podali na súde žalobu na preskúmanie rozhodnutia úradu, pretože ho považujú za protizákonné a nevykonateľné.

„EK citlivo vníma súdne spory dotýkajúce sa projektov podporovaných zo zdrojov štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu,“ uviedla Pavliková. ŽSR ešte vlani v októbri podpísali zmluvu o dielo so združením na čele so spoločnosťou TSS Grade a.s. z Trnavy a práce na trati už niekoľko mesiacov pokračujú. Skanska chcela trať cez Trenčín zmodernizovať za 201 mil. eur, skupina s TSS Grade sa zaviazala práce vykonať za 245 mil. eur bez DPH. Predpokladaná cena prác bola 296 mil. eur, trvať by mali tri roky a štyri mesiace, ale hotové možno budú do konca roka 2015. Je to podmienka, aby Brusel projekt preplatil.

Prípravné práce začali hneď po odovzdávke staveniska 24. októbra 2012. „Vlastné práce začali výrubmi v decembri, stavebné práce začali v januári,“ spresnila Pavliková. Na stavbe momentálne pracuje okolo sto ľudí. „Do konca roku je naplánovaná modernizácia úseku Trenčín – Trenčianska Teplá. Pozostáva z modernizácie železničného spodku, zvršku trakčného vedenia, výstavby a rekonštrukcie mostov, podchodov, priepustov. Modernizovaná bude zastávka Opatová, začnú práce na moste cez Váh, čiastočne bude zrekonštruovaná železničná stanica Trenčín,“ uzavrela Pavliková.

(viac…)

EÚ chce hypotekárnymi pravidlami zabrániť realitným bublinám

Vyjednávači Európskej únie by mali v pondelok dokončiť prvé spoločné hypotekárne pravidlá v bloku. Ich návrh je súčasťou snáh vyhnúť sa opätovnému vzniku realitných bublín, ktoré boli jedným z dôvodov zhoršovania úverovej krízy v Európe.

„Veríme, že rozhovory s Európskym parlamentom o týchto dôležitých nových pravidlách na ochranu spotrebiteľov ukončíme v pondelok,“ povedala hovorkyňa írskeho predsedníctva EÚ. Ak by sa legislatíva stala realitou, finančné domy, ktoré pôsobia na európskom hypotekárnom trhu s celkovou hodnotou 6,5 bil. eur, budú povinné preverovať si úverovú bonitu potenciálnych klientov a ich schopnosť splácať. Malo by sa tak zamedziť nekrytým úverom. Pravidlá tiež zakážu naviazanie odmeňovania osôb zodpovedných za kontrolu bonity v bankách na počet schválených úverov, keďže práve takéto postupy v minulosti viedli k nezodpovednému požičiavaniu.

Nové pravidlá tiež chcú zvýšiť ochranu spotrebiteľov a sťažiť finančným inštitúciám exekúcie domovov tých, ktorí nevládzu úver splácať. Majú tiež zvýšiť cezhraničnú konkurenciu napríklad tým, že niektoré informácie sa spotrebiteľom v celej EÚ budú musieť poskytovať v štandardizovanom formáte. Vyššia konkurencia by totiž podľa zákonodarcov mohla viesť k lepším podmienkam pre spotrebiteľov a tým prispieť k ozdravovaniu ekonomiky únie.

Ak sa dohoda podarí, návrh pravidiel bude musieť schváliť ešte celý Európsky parlament a vlády jednotlivých krajín, do platnosti by tak mohli vstúpiť v polovici roka 2015.

(viac…)

Rast nových maloobchodných distribučných kanálov spôsobí masívny dopyt po skladových priestoroch

Z nového prieskumu spoločnosti Jones Lang LaSalle vyplýva, že európsky maloobchodníci budú v priebehu nasledujúcich piatich rokov potrebovať až 25 miliónov m2 nových skladových plôch – to znamená prírastok 5 miliónov m2 nových skladových priestorov každý rok – dosť na to pokryť každoročne plochu väčšiu, ako je celý newyorský Central Park.

Dopyt je stimulovaný jednak potrebou zaistiť dodávky tovaru do existujúcich kamenných obchodov a rovnako stále viac narastajúcim objemom internetových nákupov, ktoré menia spôsob, akým sa tovar dostáva k zákazníkom. S predpokladaným nárastom internetových predajov na takmer dvojnásobok počas prvej polovice tejto dekády, narastá aj dopyt po skladových priestoroch, vrátane tých najväčších (o veľkosti viac než 100 tisíc m2), cez špeciálne distribučné centrá až po menšie lokálne výdajné miesta.

Vo svojej správe „A new logistics real estate landscape“ Jones Lang LaSalle uvádza, že bude potrebných približne 3 milióny m2 nových skladových plôch pre špecializované centrá obsluhujúce výhradne internetový dopyt. Ďalších 22 miliónov m2 je potrebných pre zásobovanie kamenných obchodov, aj napriek tomu, že maloobchodníci stále častejšie prichádzajú s ponukou služieb „multi-kanálového“ predaja. To znamená, že zákazníci nakupujú v klasickom obchode, cez internet alebo cez mobilný telefón a tovar si buď nechávajú doručiť až do domu, alebo si ho vyzdvihnú v obchodoch či v špeciálnych výdajných miestach.

„Z pohľadu internetového predaja, Slovensko patrí k stále viac rastúcim trhom strednej a východnej Európy. Zmena životného štýlu, lepšia dostupnosť internetu, zvyšujúca a rovnako lepšia konkurencieschopnosť internetových obchodov prispievajú k rýchlemu rastu objemu nákupov prostredníctvom tohto distribučného kanála. Centrálna poloha Slovenskej republiky v rámci Európy, dobre rozvinutá infraštruktúra, kvalifikovaná pracovná sila a kvalitné, moderné skladové areály môžu v budúcnosti pritiahnuť veľké spoločnosti v oblasti internetového predaja a ich logistických partnerov“, dodáva Martin Stratov, vedúci oddelenia industriálnych nehnuteľností Jones Lang LaSalle na Slovensku.

(viac…)

Pätina Slovákov žije vo vysnívanom bývaní

Len pätina Slovákov žije v takom type bývania, ktoré považuje pre svoju rodinu za ideálne. Najčastejšie túžime po domoch na okrajoch miest, takýto typ bývania by chcelo 42 % respondentov. Malý alebo stredne veľký byt v meste je snom len 10 % opýtaných. V realite si však môžeme dovoliť skôr menej obľúbené byty priamo v mestách. Takmer všetci preferujú bývanie vo vlastnom dome či byte, na úkor prenájmu nehnuteľnosti. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre Prima banku spracovala agentúra 2muse.

Vo vysnívanom bývaní v súčasnosti žije 22 % Slovákov. Zvyšok si také bývanie nemôže zabezpečiť najmä pre vysokú vstupnú investíciu (57 %) a následne pre náklady na prevádzku a údržbu (22 %). Ďalšou z podstatných bariér je aj možnosť dochádzať z daného miesta do práce a zabezpečiť si tak stály príjem (19 %) a dostupnosť školy a služieb (9 %).

V skutočnosti takmer polovica domácností (45 %) volí menej obľúbené mestské byty a iba 22 % domy na okraji mesta. Bývanie na vidieku mimo mesta si môže dovoliť podľa výsledkov prieskumu 19 % opýtaných. Až 6 % populácie si môže dovoliť maximálne bývanie na ubytovni, internáte alebo v spoločne prenajatom byte.

Pre značnú časť Slovákov je využitie hypotéky najrýchlejšou cestou k vlastnému bývaniu. Ako ďalej uviedla Prima banka, podľa prieskumu NBS má hypotéku alebo úver na bývanie 9,3 % slovenských domácností. Celkovo majú domácnosti požičaných viac ako 11 mld. eur na bývanie a tento objem každoročne narastá o ďalšiu miliardu eur.

(viac…)

V Topoľčanoch sa otvoril prvý Nákupný park s názvom Obchodné centrum Topolis

Obchodné centrum Topolis v Topoľčanoch je jedným z mála nákupných parkov, ktoré sa tento rok na Slovensku otvorili a plánujú otvoriť. Celková postavená predajná plocha je cca 7,200 metrov štvorcových. Otvorenie nákupného parku sa konalo 4. apríla 2013. Slávnostné otvorenie zorganizoval developer celého územia spoločnosť VIWO s.r.o. a investor nákupného parku spoločnosť Challfin s.r.o a spoločnosť Danicon Development, a.s. ako developer a generálny dodávateľ projektu.

„Sme radi, že práve tento projekt Topoľčanoch sa podarilo veľmi úspešne zrealizovať. Topoľčany bolo jedno z mála posledných miest tejto veľkosti na Slovensku kde nebolo postavené moderné obchodné centrum. O tom, koľko nákupných parkov bude tento rok na Slovensku dokončených rozhoduje okrem faktorov ako počasie a povolenia od úradov hlavne záujem zo strany obchodníkov. Projekt v Topoľčanoch bol od začiatku podporovaný veľkým záujmom od obchodníkov z rôznych segmentov. “ hovorí Martin Baláž, vedúci oddelenia nákupných parkov v Cushman & Wakefield na Slovensku.

„V druhej fáze projektu plánujeme otvoriť prevádzku rýchleho občerstvenia a obchodné objekty o veľkosti cca 1,700 m2. Budeme sa snažiť vytvoriť symbiózu so súčasnými obchodníkmi, ktorí už otvorili svoje prevádzky.“ hovorí Ing. Ján Spišák, zástupca investorskej spoločnosti Challfin s.r.o. a Ing. Dušan Levák za developera, spoločnosť Danicon Development, a.s.

(viac…)

Do ciest v kraji a v meste Nitra natečie okolo 20 miliónov eur

Cesty v Nitrianskom kraji aj v krajskom meste Nitra čakajú rozsiahle opravy. Nitriansky samosprávny kraj plánuje z Regionálneho operačného programu opraviť 81 kilometrov ciest II. a III. triedy za viac ako 12 miliónov eur. Mesto Nitra chce v rámci jedného veľkého projektu opraviť všetky svoje cesty, ktoré sú v nevyhovujúcom stave. Náklady na opravu asi tridsiatky ciest budú viac ako sedem miliónov eur bez DPH. Cieľom týchto projektov sú rozsiahle opravy, nie riešenie výtlkov po zime, na tie majú kraj aj mesto určené osobitné balíky financií.

V rámci výzvy Regionálneho operačného programu môže Nitriansky samosprávny kraj čerpať 12 198 814 eur. Župa predložila štyri projekty. V topoľčianskom regióne sa má opraviť 27,50 kilometra ciest, v nitrianskom 22,46 kilometra, v levickom 12,26 kilometra a projekt Modernizácia ciest región Nové Zámky a Komárno počíta s rekonštrukciou 18,93 kilometra ciest. Ak budú finančné prostriedky schválené a verejné obstarávania by boli bezproblémové, mohli by sa prvé opravy začať už v tomto roku. Skončiť by sa mali do roku 2015. V roku 2012 vyšší územný celok zrekonštruoval z Regionálneho operačného programu 58 kilometrov ciest, čo stálo viac ako šesť miliónov eur. Z vlastného rozpočtu ukončil súvislé opravy 3,4 kilometra ciest s celkovým nákladom 257 252 eur.

Opravy ciest v meste Nitra sa majú robiť v rokoch 2013 a 2014. Najprv treba vybrať verejnou súťažou dodávateľa prác, ten potom z vlastného úveru zabezpečí všetky stavebné práce, kolaudácie a za stav ciest bude ručiť desať rokov. Po výstavbe mesto od dodávateľa prác odkúpi pohľadávku.

(viac…)

Bratislava: Projekt Hlavnej stanice možno čaká súdny spor

Projekt Predstaničného námestia a plánovanú rekonštrukciu Hlavnej stanice bude možno sprevádzať aj súdny spor. Investor projektu, spoločnosť Transprojekt, sa bude súdne brániť v prípade, že sa vedenie mesta Bratislava rozhodne od platnej Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve odstúpiť. Píše sa to v tlačovej správe spoločnosti Transprojekt, ktorú agentúru SITA poslala mediálna hovorkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová. Bratislavskí mestskí poslanci totiž na februárovom zasadnutí zastupiteľstva poverili primátora Milana Ftáčnika, aby dal do konca apríla vypracovať právnu analýzu ukončenia alebo zániku Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve s investorom. „Posledné hlasovanie Mestského zastupiteľstva o projekte Predstaničné námestie je prejavom nezáujmu vedenia mesta zlepšiť situáciu približne 70-tisícom domácich a zahraničných cestujúcich, ktorí denne prejdú Hlavnou stanicou, prejavom nezáujmu odľahčiť jeden z najvyťaženejších dopravných uzlov v meste a nezáujmom komplexne riešiť jeden z najcitlivejších problémov Bratislavy,“ píše sa v tlačovej správe spoločnosti Transprojekt. Ako informovala Adamová, investor bude v prípade nevyhnutnosti podania žaloby žiadať vrátenie vynaložených investícií, ale i ušlý zisk a úroky, teda dodatočnú škodu vo výške približne 30-miliónov eur.

Bratislavských poslancov tiež zaujímalo či je možné čerpať na projekt peniaze z eurofondov. Vo februári preto požiadali primátora Ftáčnika, aby začal rokovať s ministerstvom dopravy o možnostiach zapojiť projekt rekonštrukcie Hlavnej stanice do Operačného programu Doprava na obdobie 2014 – 2020.

(viac…)