Priemyselný trh zaznamenal rozmach špekulatívnej výstavby

Na trhu s priemyselnými nehnuteľnosťami pribudlo v treťom štvrťroku viac než 47 tis. metrov štvorcových nových prenajímateľných priestorov, z ktorých väčšinu tvorila špekulatívna výstavba bez vopred známeho nájomcu. Ako ďalej informuje spoločnosť Cushman & Wakefield (C&W), toto číslo je najväčšie za posledné štyri roky. Takúto aktivitu v spomínanej oblasti trh zaznamenal naposledy v roku 2008. „Vnímame to ako veľmi pozitívnu zmenu na trhu, keďže etablované spoločnosti na trhu tak majú pripravený priestor k okamžitej expanzii a zároveň spoločnosti, ktoré len plánujú vstup na slovenský trh, majú možnosť okamžitého nasťahovania do nových moderných priestorov,“ uviedol Martin Baláž, vedúci oddelenia priemyselných nehnuteľností v Cushman & Wakefield.

V rovnakom období si však firmy prenajali len 9 tis. metrov štvorcových priemyselných priestorov, čo predstavuje najnižšiu hodnotu za posledné tri roky. Dôvodom však podľa C&W nebol nižší záujem zo strany potenciálnych nájomcov, ale predovšetkým presunutie ich rozhodnutí do ďalšieho štvrťroka. „Veľmi pozitívne vnímame prenájom moderných logistických priestorov v Košickom kraji, kde bolo v treťom štvrťroku prenajatých približne tritisíc metrov štvorcových,“ doplnil Baláž.

Od začiatku júla do konca septembra výrazne vzrástla aj miera neobsadenosti, ktorá dosiahla úroveň 7,1 %. Vrátila sa tak na úroveň z polovice roka 2012. Tento jav vníma C&W ako dôsledok dokončenia novej špekulatívnej výstavby v Bratislavskom a Košickom kraji.

(viac…)

Bankové odhady budúcoročného rastu

Bankové domy pokračujú v revidovaní svojich výhľadov budúcoročného hospodárskeho rastu. Podľa októbrového kola pravidelného prieskumu Národnej banky Slovenska (NBS) medzi bankovými analytikmi totiž aktuálne v priemere predpokladajú v roku 2013 rast hospodárstva na úrovni 2,1 %. Oproti septembru to znamenalo zhoršenie prognózy o 0,1 percentuálneho bodu. Za posledné dva mesiace tak banky znížili odhad rastu na budúci rok o 0,3 bodu. Prognózu na tento rok však bankoví analytici naopak mierne navýšili. Kým pred mesiacom očakávali rast hrubého domáceho produktu v roku 2012 na úrovni 2,2 %, aktuálne ho odhadujú vo výške 2,3 %. Prognózu pre samotný tretí štvrťrok tohto roka upravili rovnako o 0,1 percentuálneho bodu smerom nahor zo septembrových 1,9 % na aktuálne 2 %. Tieto odhady tak potvrdzujú očakávania, že vplyvom oslabovania ekonomík eurozóny, a tým aj zahraničného dopytu, bude slovenské hospodárstvo v najbližších štvrťrokoch spomaľovať. NBS ako aj rezort financií sa pritom pri septembrovej aktualizácii makroekonomických prognóz zhodli v názore, že tohtoročný rast ešte bude výrazne ťažiť z nových projektov, ktoré boli rozbehnuté v automobilovom priemysle. Tento vplyv sa však v budúcom roku vplyvom bázického efektu vytratí a slovenské hospodárstvo ovplyvnené slabnúcim zahraničným dopytom a stále slabým domácim dopytom svoju dynamiku spomalí.

(viac…)

Bratislava: príprava územného plánu

Príprava územného plánu Bratislavského kraja vstupuje do poslednej tretiny. Pokyny na vypracovanie návrhu nového Územného plánu regiónu, ktoré definuje Súborné stanovisko, schválili krajskí poslanci na piatkovom rokovaní zastupiteľstva. Po prerokovaní a vyhodnotení pripomienok bude výsledný návrh nového územného plánu Bratislavskej župy predložený poslancom na schválenie v júni budúceho roka. Územný plán definuje viaceré dôležité oblasti, napríklad dopravnú infraštruktúru a počíta aj s ochranou vinohradov. „Tento územný plán fixuje D4, to je obchvat Bratislavy samotnej, fixuje R7, to je veľmi dôležitá cesta smerom na juhovýchodné Slovensko. Taktiež fixuje niečo ako župný okruh medzi Šamorínom, Sencom, Pezinkom a Malackami, ktorý by mal končiť v Záhorskej Vsi novým mostom do Angernu, ktorý chceme v budúcom programovom období postaviť spolu s Rakúskom z európskych peňazí,“ vysvetlil bratislavský župan Pavol Frešo. V územnom pláne sa počíta aj s ochranou vinohradov, ktoré budú podľa župana významným krajinotvorným prvkom. Podľa Freša získali pre to širokú podporu všetkých ľudí v území, vzniklo aj memorandum, ktoré podpísali starostovia a primátori z BSK. „Našim záujmom je, aby sme z vinohradov ťažili ako susedný Burgenland, ktorý si na vinohradoch postavil podstatnú časť cestovného ruchu,“ doplnil župan. Informáciu o koncepte územného plánu predložili 30. marca na zasadnutie Zastupiteľstva BSK. Od 2. apríla do 31. mája sa uskutočnilo verejné prerokovanie konceptu, ktoré bolo orientované predovšetkým na oboznámenie účastníkov so zámermi rozvoja BSK a na získanie pripomienok k navrhovanému riešeniu. Pripomienky ku konceptu si uplatnilo 130 subjektov. Spoločne s konceptom územného plánu spracovávali aj Územný generel dopravy – Bratislavský samosprávny kraj, ktorý je jeho podkladom.

(viac…)

MH sa snaží zachrániť parky zívajúce prázdnotou

Ministerstvo hospodárstva SR (MH) sa snaží zachrániť priemyselné parky, o ktoré doteraz neprejavil záujem žiadny investor. Ide o parky, na ktoré dostali samosprávy v rokoch 2004 až 2006 nenávratný finančný príspevok z operačného programu Priemysel a služby. Teraz však samosprávam hrozí, že ak do určitého obdobia nevytvoria vo svojom priemyselnom parku pracovné miesta budú musieť eurofondy vrátiť. “Potenciálni investori v priemyselných parkoch podporených Európskou úniou môžu okrem výhod investične pripravených plôch využiť aj bezplatné poradenstvo v oblasti získavania štátnej pomoci, ktoré poskytuje Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu,“ sľubuje rezort hospodárstva. Ako vyplýva z informácií zverejnených ministerstvom hospodárstva, v súčasnosti má najväčšie problémy priemyselný park vo Vranove nad Topľou. Samospráve sa totiž doteraz nepodarilo prilákať žiadneho investora. Hrozí je tak vrátanie niekoľko miliónovej podpory. Mesto Vranov nad Topľou vie poskytnúť investorom park s rozlohou 160 tisíc metrov štvorcových, pričom na jeho výstavbu čerpalo nenávratný finančný príspevok vo výške viac ako 3,7 mil. eur. Podľa plánov sa malo vo vranovskom priemyselnom parku vytvoriť 560 nových pracovných miest. Problémy má aj priemyselný park vo Vígľaši, kde namiesto sľubovaných 245 nových pracovných miest vznikli zatiaľ dve. Obec Vígľaš čerpala z eurofondov na výstavbu svojho priemyselného parku o rozlohe 378 tisíc metrov štvorcových takmer 1,5 mil. eur. Vedúci predstavitelia samospráv pripisujú problémy s príchodom investorov najmä prebiehajúcej hospodárskej kríze.

(viac…)

Polyfunkčný dom na Rusovskej by mali dokončiť v lete

Polyfunkčný bytový dom na Rusovskej ceste v bratislavskej Petržalke by mali dokončiť a skolaudovať v lete 2013. Ponúkne viac ako stovku bytov a na prízemí priestory občianskej vybavenosti. Ide o prvý objekt v projekte Petržalka City, ktorý má vyrásť v blízkosti Chorvátskeho ramena.

Bytový dom je súčasťou prvej etapy výstavby v lokalite A, ktorá je ohraničená ulicami Hálová, Rusovská aChorvátskym ramenom. „Pre ďalšiu etapu výstavby máme spracovanú Dokumentáciu pre stavebné povolenie a v súčasnosti ju schvaľujú dotknuté orgány a organizácie,“ informoval člen predstavenstva spoločnosti Petržalka City Štefan Koluš. V lokalite A plánujú vybudovať priestory prechodného ubytovania so spoločenským, relaxačným a športovým využitím s wellnes, fitnes zariadeniami a bazénom, administratívny objekt, obchodné priestory a podzemné parkovanie. Ráta sa aj s revitalizáciou zelene na nábreží Chorvátskeho ramena, ktorá bude tvoriť súčasť projektovaného mestského parku, v harmónii s voľnočasovými zariadeniami, reštauráciami a kaviarňami, dodal Koluš.

Lokalita B v projekte Petržalka City bude ohraničená ulicami Hálova, Rusovská, Romanova a budúcim pokračovaním Jantárovej cesty. Vybudovať by tu v budúcnosti mali objekty občianskej vybavenosti , byty, obchodné, kultúrne a športovo-relaxačné priestory, centrálne námestie, mestský bulvár aj park. Pribudnúť by tu mala aj škola, jasle, ekumenické centrum či domov dôchodcov.

Investorom projektu je spoločnosť Petržalka City a.s. Stavebné povolenie na prvú časť stavebného komplexu vydalo ešte v októbri 2010 bývalé vedenie mestskej časti.

(viac…)

Kupujúci preferujú zlatú strednú cestu

Spoločnosť Jones Lang LaSalle realizuje na polročnej báze pravidelný komplexný prieskum rezidenčného trhu, na základe ktorého sleduje zmeny v dopyte a ponuke rezidenčných nehnuteľností na Slovensku.

Pri detailnejšom pohľade na hlavné mesto, v prvej polovici tohto roka v Bratislave štandardne prevládal predaj 2 izbových bytov. Paradoxom však je, že dopyt po týchto ako aj po 1 a 3 izbových bytoch výrazne klesol, naopak, značne stúpol dopyt po 1 a pol izbových bytoch. Dôvodom tohto zvýšeného dopytu je efektivita vnútorného priestoru, čím sa dáva priestor bytom s menšími celkovými výmerami.

Za posledných 6 mesiacov sa priemerná cena ponúkaných bytov pohybuje na úrovni 1, 678 eur za m2 bez DPH, kde sa v porovnaní s minulým polrokom jedná o minimálny pokles. Výraznejšie padla priemerná cena predaných bytov, ktorá je dnes na úrovni menej ako 1,600 eur za m2 bez DPH. Tento výrazný pokles je zapríčinený práve poklesom cien na m2 väčších – 2 izbových bytov, ktorých celková cena je podobná bytom rovnakého typu ale s menšou výmerou.

Mária Krásnohorská, konzultantka rezidenčného oddelenia Jones Lang LaSalle na Slovensku, hovorí: „V súčasnosti majú developeri plánujúci výstavbu nového projektu značnú výhodu. Ak výstavbe predchádza dôkladná analýza trhu a projekt sa nastaví od začiatku dobre, stáva sa tak vysoko konkurencieschopný voči starým projektom. Staré projekty častokrát bojujú napríklad s obrovskými výmerami bytov na malý počet miestností.“

Graf 1 – Vývoj počtu predaných (dopytovaných) nových bytov podľa typu v Bratislave za vybrané obdobie

(viac…)

NDS opäť posúdi najlacnejšiu ponuku pre D1 pri Ružomberku

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) musí opäť posúdiť najlacnejšiu ponuku v už rok trvajúcom tendri na výstavbu vyše 15-kilometrovej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) podľa neoficiálnych informácií vrátil do súťaže vylúčené slovensko-talianske združenie stavebných firiem Hant BA DS, a.s. z Považskej Bystrice a a INC S.p.A. z Turína. „Ide o našu internú stratégiu a preto momentálne nebudeme reagovať,“ uviedla v utorok pre agentúru SITA Miriam Bayerová z materskej spoločnosti Hant BA, a.s.

Diaľničiari združenie pôvodne vylúčili pre mimoriadne nízku cenu, to následne podalo námietky na ÚVO a ten s dôvodmi vylúčenia nesúhlasil. Úrad potvrdil, že jedno konanie o námietkach v spomínanom tendri ukončil. „Rozhodnutie v konaní o námietkach s odôvodnením bude v zmysle zákona o verejnom obstarávaní zverejnené na internetovej stránke úradu po nadobudnutí právoplatnosti,“ informoval agentúru SITA tlačový tajomník ÚVO Ján Mažgút. Rozhodnutie o námietkach je právoplatné dňom jeho doručenia účastníkom konania. Úrad v tom istom tendri vedie ešte jedno námietkové konanie a preto sa k nemu bližšie nevyjadruje.

(viac…)

Dornyk na bratislavskej Trnávke získal stavebné povolenie

Nová výstavba malometrážnych bytov na Ivanskej ceste, v blízkosti obchodného centra AVION a susedstve športcentra K1, dostala zelenú. V pondelok (22.10.2012) získala právoplatné stavebné povolenie. Výstavba bytového projektu DORNYK, ktorého výstavbu manažuje spoločnosť IURIS INVEST, bude prebiehať v troch fázach, pričom prvých 61 bytov by malo byť obyvateľom k dispozícii už na budúci rok. Celkovo prinesie projekt na trh 150 jedno až trojizbových bytov v rozlohe od 22 do 61 m2. Investičné náklady vložené do projektu predstavujú 9mil. €.

Vizualizácia: IURIS INVEST

(viac…)

OP Doprava by mal mať 1,3 mld. eur v roku 2013

Na projekty v Operačnom programe Doprava (OPD) by mali byť v budúcom roku k dispozícii peniaze vo výške takmer 1,310 mld. eur. Prostriedky Európskej únie (EÚ) majú dosiahnuť 870,060 mil. eur, spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu 163,073 mil. eur a ďalšie zdroje štátu mimo spolufinancovania 276,410 mil. eur. Navrhované zdroje programu na dopravné projekty v roku 2013 sú podľa návrhu štátneho rozpočtu vyššie o takmer 20 %, alebo o 217,589 mil. eur oproti plánu na tento rok. Prostriedkov EÚ má byť viac o 16,5 %, resp. 123,250 mil. eur, domáce spolufinancovanie projektov sa má zvýšiť o 0,3 %, čiže skoro o 550 tis. eur a ďalšie peniaze štátu by mali vzrásť o 51,4 %, teda o 93,789 mil. eur. Najviac peňazí v OPD s využitím európskych zdrojov by malo v budúcom roku ísť na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Navrhnutá suma 628,297 mil. eur je v porovnaní s plánom na tento rok vyššia o takmer 43 %, teda 188,72 mil. eur. Prostriedky na modernizáciu železničnej infraštruktúry v objeme 447,615 mil. eur sú vyššie o 22,7 %, alebo 82,840 mil. eur. Na výstavbu ciest I. triedy je určených 200,185 mil. eur, čo je menej o takmer 3 %, čiže o 6,067 mil. eur. Investície do nových vlakových súprav majú v roku 2013 dosiahnuť 23,397 mil. eur. Oproti zámeru v tomto roku je to menej o 67,2 %, resp. 47,954 mil. eur. Peniaze na technickú pomoc v objeme 10,050 mil. eur budú vyššie o 0,5 % a 50 tis. eur.

(viac…)

Bratislavský Centrál vyšiel investora na 200 mil. eur

Nákupné a spoločenské centrum Central na bratislavskom Trnavskom mýte pre verejnosť oficiálne otvoria vo štvrtok. Multifunkčný komplex ponúka na ploche 36 000 m2 a na štyroch podlažiach 150 obchodov, reštaurácií i kaviarní. Súčasťou nákupného centra je aj plavecký bazén, fitnescentrum, wellnes zóna i strešný zelený park. Ako v stredu na tlačovej konferencii informoval predseda predstavenstva spoločnosti Immocap Group Peter Lukeš, projekt Central investorov vyšiel na 200 miliónov eur. Podľa slov investičného riaditeľa spoločnosti Martina Šramka bol projekt financovaný z vlastných zdrojov v kombinácii s bankovým úverom. Ako ďalej uviedol, spoločnosť sa bude finančne podieľať aj na rekonštrukcii podchodu na Trnavskom mýte. „Dnes už vieme, ako chceme rekonštrukciu urobiť. Podchod by mohol byť v prvej polovici budúceho roka zrekonštruovaný,“ doplnil Lukeš. S prípravou projektu Central na mieste niekdajších kúpeľov na bratislavskom Trnavskom mýte sa začalo v roku 2005. Stavebné práce na komplexe začal investor v roku 2009. Súčasťou centra je aj štvorhviezdičkový hotel, ktorého otvorenie je naplánované na marec 2013. Nákupné centrum, rovnako ako hotel a administratíva získajú certifikát zelenej stavby LEED, Central sa tak stane prvým zeleným multifunkčným projektom na Slovensku. Investorom projektu je spoločnosť Immocap Group, ktorá na Slovensku pôsobí 15 rokov. Spoločnosť bola investorom aj pri výstavbe bratislavských biznis centier, či rodinných domov na Čiernej vode pri Bratislave.

(viac…)

IKEA zrekonštruovala obchodný dom za 35 mil. eur

Rozšírenú časť obchodného domu IKEA v Bratislave otvoria vo štvrtok. Spoločnosť IKEA Bratislava do rekonštrukcie a rozšírenia obchodného domu investovala 35 miliónov eur. Agentúru SITA o tom informovala PR manažérka IKEA Bratislava Jana Hrubcová. Spoločne s rozšírením priestorov obchodného domu s nábytkom pribudlo na parkovisku aj 200 nových parkovacích miest. Celkovo tak majú návštevníci k dispozícii 1 300 miest na parkovanie.

Stavebné práce si počas rekonštrukcie vyžiadali viaceré dopravné obmedzenia. Tie sú už odstránené a podľa Hrubcovej je doprava pred obchodným domov IKEA bez obmedzení. Vybudovaný bol aj ďalší kruhový objazd medzi obchodným domom IKEA a nákupným centrom Avion. Doprava by sa tak mala stať plynulejšou. Práce v okolí obchodného domu však nie sú ešte úplne ukončené. „V blízkej budúcnosti nás čakajú menšie úpravy zadnej časti parkoviska,“ dodala Jana Hrubcová.

Nové prevádzky pribudnú aj v nákupnom centre Avion v Bratislave. Priestor centra začali rozširovať ešte minulý rok v októbri a otvorenie je naplánované na 31. októbra. V Avione tak pribudne 13 nových prevádzok a 150 parkovacích miest.

(viac…)

Výstavba obchvatu Žiaru nad Hronom začína v utorok

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. 16. októbra začne oficiálne s výstavbou obchvatu Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2. Stavebné práce naplánované na dva roky uskutoční spoločnosť Strabag, s.r.o. za viac ako 26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Vysúťažená cena predstavuje okolo 47 % z odhadovaných nákladov vyše 56 mil. eur. Obchvat Žiaru by mal byť hotový v októbri 2014. Projekt bude financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.

„V súčasnosti je celá doprava v smere od Prievidze v oboch smeroch vedená po ceste I/50 cez intravilán mesta Žiar nad Hronom. Vybudovaním úseku rýchlostnej cesty sa tranzitná doprava presunie z centra Žiaru nad Hronom na rýchlostnú cestu R2, ktorá bude slúžiť ako západný obchvat tohto mesta,“ informoval v pondelok hovorca NDS Marcel Jánošík. Odklonením tranzitnej dopravy sa podľa neho znížia exhaláty, následne sa zlepší životné prostredie a bezpečnosť premávky pre motoristov, ako aj pre peších v samotnom centre mesta. Úsek obchvatu Žiaru na Hronom je súčasťou plánovanej trasy rýchlostnej cesty R2 od križovatky s diaľnicou D1 pri Trenčíne v smere na Bánovce nad Bebravou, Prievidzu, až po napojenie na rýchlostnú cestu R1 pri Žiari nad Hronom.

(viac…)

Aktualizácia plánu výstavby diaľnic má byť známa o mesiac

Aktualizácia Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 by mala byť známa najneskôr v novembri. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja by malo o mesiac predložiť aktualizáciu diaľničného plánu do pripomienkového konania a v decembri aj na rokovanie vlády. Príprava aktualizácie diaľničného programu, ktorý vlani v júli schválila vláda Ivety Radičovej, je podľa rezortu dopravy v plnom prúde a príslušné odborné útvary sa zaoberajú jej pracovnou verziou. „Podľa Plánu práce vlády na rok 2012 máme diaľničný plán predložiť na rokovanie vlády v decembri, čo znamená, že najneskôr v priebehu novembra by mal ísť do pripomienkového konania. Robíme všetko pre to, aby sme to splnili, a veríme, že reálne termíny budú skoršie. Stále existuje veľa otáznikov, ktoré postupne riešime,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstvo dopravy Martin Kóňa.

Najväčší otáznik je nad podmienkami výstavby sporného úseku diaľnice D1 Turany – Hubová medzi Turcom a Liptovom. Stále nie je známe, ako dopadnú rokovania s Európskou komisiou o trasovaní pripravovaného diaľničného úseku. „Ak by sa zástupcovia Európskej komisie z akéhokoľvek dôvodu nestotožnili s naším názorom o miere ekologických dopadov nami navrhovaného variantu, malo by to, samozrejme, dopad na termíny či predbežné odhadované náklady na výstavbu dopravnej infraštruktúry obsiahnuté v spomínanom dokumente,“ uviedol Kóňa s tým, že rokovania s Európskou komisiou ešte pokračujú. Predmetom rokovaní s Bruselom o diaľnici Turany – Hubová sú aj dodatočné zmierňujúce opatrenia vplyvov stavby na životné prostredie, ktoré navrhla slovenská strana. Ide totiž o environmentálne citlivé územie. Zmierňujúce opatrenia sú napríklad zamerané na znižovanie úmrtnosti vtákov a netopierov, zabezpečenie dostatočných migračných koridorov pre lesnú zver, ako aj ochranu prírody pred hlukovými a svetelnými vplyvmi. „Keďže rokovania, aj o konečnej podobe týchto opatrení, stále trvajú, neradi by sme o podrobnostiach informovali pred ich ukončením. Ďalší postup bude závisieť od výsledkov Primeraného posúdenia vplyvov na životné prostredie, ktoré by mali byť známe v priebehu októbra,“ dodal Kóňa.

Ministerstvo dopravy zároveň dúfa, že vyhodnocovanie ponúk v tendri na výstavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorého súčasťou bude aj tunel Višňové, nebude súťaž zbytočne predlžovať. „Ponuky vyhodnocuje nezávislá výberová komisia. Do jej rozhodnutia nemôžeme zasahovať,“ informoval Kóňa. Veľa však podľa neho závisí aj od prístupu uchádzačov a toho, do akej miery budú tender zdržiavať námietkami.

(viac…)

Levice: Mesto uľahčilo investorovi nákupného centra získanie úveru

Mesto Levice uľahčilo investorovi nákupno-spoločenského centra Europa Shopping Center získanie úveru. Spoločnosť VAV Invest požiadala o zrušenie predkupného práva na pozemok v prospech mesta Levice. Túto podmienku si kládla banka, od ktorej si chce spoločnosť vziať úver na financovanie výstavby. Poslanci požiadavke investora vyhoveli. Banky sú v súčasnosti opatrnejšie a nechcú financovať výstavbu na cudzom pozemku, ku ktorému nemôžu mať záložné právo. Mestu mala táto podmienka odpredaja pozemku až po kolaudácii zabezpečiť istotu, že investor obchodné centrum postaví a v centre nezostane rozostavaná stavba. „Zmluvy o budúcich zmluvách sú podpísané, čas na začiatok prác je do 31. decembra 2013. My samozrejme tlačíme na investora, aby začal čím skôr, on vyvíja maximálne úsilie na to, aby získal dostatok finančných prostriedkov,“ povedal primátor Levíc Štefan Mišák. Zdôraznil, že investor musí najprv radnici predložiť zmluvu o úvere, až potom môže začať stavať. Poslanci zároveň rozhodli, že mesto bude trvať na podmienke vybudovania multifunkčnej sály v nákupnom centre, ktorú si od investora prenajme na 15 rokov s opciou na ďalších 15 rokov.

Nákupno-spoločenské centrum bude stáť na Námestí hrdinov. Novej výstavbe ustúpi Dom kultúry Družba, ktorý investor zbúra. Mesto mu ho predá za 1,2 milióna eur, priľahlé pozemky stáli 486 900 eur. Centrum bude mať presklenú kupolu, 243 parkovacích miest v podzemí a 112 na streche. Budú tu obchody, reštaurácie a ďalšie prevádzky, kino so 167 miestami na sedenie a viacúčelová sála s 371 miestami na sedenie, ktorá bude slúžiť pre divadlo a kultúrno-spoločenské podujatia. Obchodné plochy budú mať 12-tisíc metrov štvorcových.

(viac…)

V Pezinku chcú postaviť administratívne centrum za 58 mil. €

V Pezinku zrejme vyrastie nové administratívne centrum za 58 mil. eur. Postaviť ho plánuje spoločnosť Panholec, s r.o. “Účelom investičného zámeru je vybudovanie infraštruktúry a pozemných stavieb, v ktorých budú administratívne priestory, skladové priestory a priestory drobnej priemyselnej výroby,“ uviedla spoločnosť vo svojom investičnom zámere, ktorý už predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Vďaka tomuto investičnému projektu by mohlo nájsť prácu 550 ľudí. Administratívne centrum by sa malo rozprestierať v lokalite Panholec na ploche 236 tisíc metrov štvorcových. Zastavaná plocha územia objektmi bude predstavovať necelých 90 tisíc metrov štvorcových. S výstavbou centra chce investor začať v marci budúceho roka. Ukončenie výstavby je naplánované o rok neskôr.

(viac…)

Na diaľnice a rýchlocesty má ísť cez OPD o 43 % viac peňazí

Na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest v budúcom roku by cez Operačný program Doprava (OPD) malo ísť 628,297 mil. eur. Je to viac o takmer 43 %, alebo 188,72 mil. eur oproti schválenému rozpočtu na tento rok. Z celkovej uvedenej sumy má Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. získať zo zdrojov Európskej únie (EÚ) 373,333 mil. eur, čo je medziročne viac o vyše 44 %, teda 114,332 mil. eur. Podľa návrhu štátneho rozpočtu na rok 2013 spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlociest zo štátneho rozpočtu by malo o rok dosiahnuť 65,881 mil. eur, čiže o 40 % a 18,821 mil. eur viac. Štátne peniaze mimo spolufinancovania zdrojov EÚ majú dosiahnuť 189,083 mil. eur, čo je k súčasnému rozpočtu zvýšenie o 41,6 %, teda 55,566 mil. eur.

(viac…)

Firma FF Systembau chce postaviť závod za 2. mil. eur

Spoločnosť FF Systembau, s.r.o. plánuje v Žarnovici postaviť závod na výrobu revíznych dvierok do stien a stropov. Do výstavby výrobnej haly chce firma investovať 2 mil. eur. V novom závode by malo nájsť prácu 80 ľudí. V súčasnosti má spoločnosť časť prevádzky umiestnenú v prenajatých priestoroch výrobnej haly, v objektoch bývalého poľnohospodárskeho družstva v Hliníku nad Hronom. “Dôvodom pre výber novej lokality bola okrem iného vyhovujúca vzdialenosť od jestvujúcej prevádzky, čo eliminuje možné riziká vo vzťahu k súčasnému systému logistiky materiálu a pracovných síl,“ uviedla spoločnosť vo svojom investičnom zámere, ktorý už predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA).

(viac…)

Rezort dopravy a výstavby o rok zvýši podporu bývania o 4,5 %

Na podporu rozvoja bývania v budúcom roku má ísť z rozpočtu Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR spolu 164,454 mil. eur. Oproti tohtoročnému rozpočtu rezortu Jána Počiatka je to viac o 4,5 %, teda 7,05 mil. eur. Predpokladá to návrh štátneho rozpočtu na rok 2013, ktorý v stredu schválila vláda Roberta Fica. V porovnaní s prvým návrhom rozpočtu, ktorý predložilo ministerstvo financií, výdavky štátu na podporu bývania sa majú zvýšiť o 25 mil. eur. „Táto suma sa použije na podporu nájomného bývania, čo je jedna z našich priorít, a preto sme radi, že sa nám podarilo vyrokovať dodatočné zdroje na túto oblasť. Rovnako ako pri cestách alebo železniciach si aj tu vieme predstaviť viac peňazí, ale rešpektujeme realitu rozpočtu,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

(viac…)

Produkcia stavebníctva sa v auguste prepadla o 13,7 %

Pokračujúci prepad stavebnej produkcie sa v auguste ešte viac prehĺbil. Výkony odvetvia v ôsmom mesiaci klesli medziročne o 13,7 % na 465,4 mil. eur. Po zohľadnení sezónnych vplyvov boli oproti júlu nižšie o 0,5 %. Pokles stavebníctva v auguste v porovnaní s mesiacom predtým zrýchlil o 2,5 percentuálneho bodu. Za osem mesiacov tohto roka dosiahla stavebná produkcia 2,998 mld. eur a medziročne sa znížila o 11,5 %. Vyplýva to z údajov, ktoré v utorok zverejnil Štatistický úrad SR (ŠÚ).

Produkcia realizovaná stavebnými firmami v tuzemsku v auguste medziročne klesla o 15,2 % na 444,7 mil. eur. Jej podiel na celkovej stavebnej produkcii klesol o 1,7 percentuálneho bodu na 95,5 %. „Vývoj tuzemskej produkcie ovplyvnil výrazný pokles stavebných prác na novej výstavbe, vrátane modernizácií a rekonštrukcií, o 23,4 %. Objem prác na opravách a údržbe sa zvýšil o 28,4 %,“ uviedol ďalej ŠÚ.

V štruktúre tuzemskej produkcie nová výstavba, vrátane modernizácií a rekonštrukcií, tvorila 74,9 %, čo je medziročne menej o 8 percentuálnych bodov. Podiel prác na opravách a údržbe vzrástol o 8,1 percentuálneho bodu na 23,9 %. „Z hľadiska výrobného zamerania klesol objem prác na inžinierskych stavbách o 27,2 % a na budovách o 9,9 %,“ dodal ŠÚ. V rámci tuzemska tvorili práce na budovách 73 % a na inžinierskych stavbách 27 %. Produkcia realizovaná stavebnými firmami v zahraničí v auguste vzrástla o 38,3 % na 20,8 mil. eur a jej podiel na celkovom objeme stavebnej produkcie tvoril 4,5 %.

(viac…)

Pre veľké nákupné centrá už nie je na trhu miesto

Nákupné centrá s rozlohou nad 50 tis. metrov štvorcových už nemajú v najbližšej budúcnosti na Slovensku miesto pre prílišnú nasýtenosť trhu. Vyhlásil to Matúš Choma, leasingový manažér spoločnosti CBRE na podujatí „Perspektívy nákupných centier na Slovensku“, ktoré organizovalo Stavebné fórum. Menšie centrá predstavujú podľa neho aj nižšie riziko investície a menší priestor na chyby. Konkrétne môže ísť buď o zlý pôdorys alebo aj nevhodne zvolený pomer medzi počtom malých a veľkých jednotiek v objekte. Malé nákupné centrá si rovnako vyžadujú aj menšie množstvo potrebného kapitálu.

Menšie obchodné centrá však majú podľa Chomu aj svoje nevýhody: „Pritiahnu menší počet zákazníkov a navyše niektorí nájomcovia si vyberajú aj podľa veľkosti obchodného centra. Veľké módne značky nepôjdu do obchodných centier menších ako 10 tis. metrov štvorcových,“ myslí si Choma. Malé predajne majú však rovnako veľký potenciál uspieť ako v malých, tak aj vo veľkých mestách. Ako dôležitý prvok vníma Choma lokalitu mesta, v ktorej sa centrum nachádza. Podstatnú úlohu tiež zohráva aj jeho prostredie a počet ľudí, ktorý sa v jeho okolí nachádza. „Budúcnosť majú tiež prestavby bývalých obchodných centier na socialistických sídliskách,“ uzavrel Choma.

(viac…)