Investície v strednej Európe mierne vzrástli

V treťom štvrťroku tohto roka zmenili majiteľov komerčné nehnuteľnosti v celkovej hodnote 536 miliónov eur, a to konkrétne v krajinách ako Česko, Slovensko, Poľsko, Maďarsko a Rumunsko. V porovnaní s tým istým obdobím predošlých rokov ide o výrazný pokles, naopak oproti druhému štvrťroku zaznamenali tieto investície nárast. Informovala o tom PR Marketing asistentka Cushman & Wakefield Property Services Slovakia Natália Pindrochová. Ako pokračovala medzi januárom a septembrom pritiahli komerčné nehnuteľnosti v strednej Európe celkovo 1,9 miliardy eur, čo je 40 % z objemu 4,66 mld. eur, ktorý zaznamenali v tom istom období minulého roka. Z celkovej sumy 1,9 mld. bolo 1,15 mld. eur preinvestovaných v Poľsku a ďalších 452 miliónov v Česku. „Napriek dlhovej kríze v eurozóne základy ekonomiky Slovenska zostávajú veľmi silné – s pozitívnym HDP a s očakávaným rastom spotrebiteľských výdavkov pre rok 2012. Krajina má tiež relatívne nízky verejný dlh v rámci Európy, čo viedlo ratingovú agentúru Fitch, aby potvrdila rating Slovenska na A+, najvyšší spomedzi Vyšehradskej štvorky “ povedal vedúci investičného tímu a partner Cushman & Wakefield Andrew Thompson.

Záujem investorov sa v stredoeurópskom regióne presunul z maloobchodného do kancelárskeho sektora. Zo všetkých tohtoročných investícií sa 53 % týkalo nákupu kancelárskych budov, zatiaľ čo 37 % smerovalo do maloobchodných nehnuteľností a 8 % do priemyselných nehnuteľností. „Uzatvára sa menej transakcií a zároveň sa predlžuje doba potrebná pre ich dokončenie. Napriek tomu je záujem investorov silný, prinajmenšom v Poľsku a v Českej republike. Vo fáze rokovania je niekoľko veľkých transakcií a očakávame silný štvrtý štvrťrok. Náš odhad celkového objemu investícií v strednej Európe v tomto roku je však len 3,5 mld. eur. To je výrazne menej v porovnaní s vlaňajšími rekordnými 6,1 mld. euro, “ dodal partner Cushman & Wakefield Charles Taylor.

(viac…)

DPB dá na obnovu koľajových konštrukcií 1,26 mil. eur

Dopravný podnik Bratislava (DPB), a.s. zaplatí za obnovu koľajových konštrukcií na električkových tratiach v hlavnom meste a v hlavnom sklade v mestskej časti Trnávka takmer 1,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavebné práce uskutoční organizačná zložka českej spoločnosti FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. v Bratislave na základe výsledkov verejnej súťaže s dvoma predloženými ponukami. Zmluvná cena prác je oproti predpokladanej hodnote vyššia o 105,3 tis. eur, teda o 9,2 %. Dopravný podnik Bratislava informoval o výsledku tendra vo Vestníku verejného obstarávania. Podľa súťaže vyhlásenej v júli tohto roka práce na obnove koľajových konštrukcií by mali trvať tri roky.

(viac…)

FPD chce v Indonézií stavať rezort za 40 mil. eur.

Skupina FPD, za ktorou stojí slovenský podnikateľ Anton Siekel, plánuje na indonézskom ostrove Lombok postaviť luxusný dovolenkový rezort s rozlohou 50 hektárov. V prvej etape plánuje FPD do projektu preinvestovať približne 40 mil. eur. Komplex bude pozostávať z päťhviezdičkového hotela a 55 súkromných viliek. Na tento účel už developer kúpil pás pobrežia v zálive Ekas Bay na juhovýchodnom cípe ostrova neďaleko mesta Kuta.    Siekel vidí budúcnosť podnikateľských aktivít v juhovýchodnej Ázií hlavne v spolupráci s čínskymi investormi, ktorí by sa mohli na projekte takisto podieľať. Rovnaký názor má aj generálny konzul v Šanghaji Pavol Sýkorčin. „Čínski investori sú pripravení investovať v zahraničí, prioritne v oblastiach, ktoré dokážu využiť obrovský potenciál čínskeho trhu, napríklad v oblasti turizmu. Najväčšia šanca na ich získanie je, ak na projekte až do jeho ukončenia, prípadne počas prevádzkovania, spolupracujú so skúseným zahraničným partnerom, ako je to v prípade ponúk FPD,“ konštatuje Sýkorčin.

(viac…)

Oprava mosta na diaľnici D1 môže stáť 1,8 mil. eur

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. začala verejnú súťaž na opravu mosta Belá na diaľnici D1. Predpokladaná cena prác je 1,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Most spravuje Stredisko správy a údržby diaľnic 8 Liptovský Mikuláš. Ako vyplýva z informácií vo Vestníku verejného obstarávania, diaľničiari plánujú otvárať ponuky 5. novembra, o súťažné podklady je možné požiadať do 12. októbra. Diaľničný most nad železničnou traťou pri Liptovskom Mikuláši opraví firma MBM-Stav, s.r.o. z Námestova. NDS ju vybrala v tendri spomedzi trinástich predložených ponúk. Oprava mosta má namiesto predpokladaných 400 tis. eur stáť 290,3 tis. eur bez DPH.

(viac…)

Nitra chce postaviť dve nové bytovky s 96 bytmi

Mesto Nitra plánuje postaviť dva nové obytné domy, v ktorých bude spolu 96 bytov. Predpokladaná cena prác plánovaných na osemnásť mesiacov je 5,36 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Bytové domy spolu s priľahlou infraštruktúrou majú byť postavené na miestnom sídlisku Diely III na Kmeťovej ulici. Podľa verejnej súťaže zverejnenej vo Vestníku verejného obstarávania, Nitra chce investíciu financovať z úveru od Štátneho fondu rozvoja bývania, z dotácie z ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a z vlastných prostriedkov.

Záujemcovia o účasť v tendri musia o súťažné podklady požiadať do 17. októbra. Ponuky môžu predkladať do 16. novembra, otváranie ponúk je plánované na 19. novembra. Zhotoviteľ prác by mal vzísť z následnej elektronickej aukcie. Uchádzači musia preukázať, že za posledných päť rokov uskutočnili aspoň dve stavby bytových domov s rozpočtovými nákladmi vyše 5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

(viac…)

Ružomberok: Primátor bude rokovať o odkúpení pozemkov pod Auparkom

Primátor Ružomberka má prioritne rokovať o možnosti spätnej kúpy pozemkov pod plánovaným Auparkom v Ružomberku. Schválili to poslanci tamojšieho mestského zastupiteľstva. Mesto Ružomberok kúpnou zmluvou z roku 2007 predalo spoločnosti Aupark Ružomberok pozemky za takmer 375-tisíc eur za účelom výstavby obchodného centra. „Dodnes sa výstavba nezačala. Pre mesto je stav neurbanizovaného a neupraveného centra neprijateľný. Vážne poškodzuje imidž mesta, narušuje mestotvornú funkciu a blokuje ďalšie investície. Neupravený terén a nevhodné oplotenie areálu ohrozuje obyvateľov,“ poznamenal viceprimátor Miroslav Zuberec. Mesto má eminentný záujem o čo najrýchlejšiu urbanizáciu územia. „Vzhľadom na avizovaný ďalší odklad výstavby zo strany investora máme záujem získať predmetné pozemky späť do vlastníctva,“ konštatoval. )¨

Investor HB Reavis deklaroval, že je ochotný mestu odpredať pozemky za ich účtovnú hodnotu. Tá predstavuje 2,15 mil. eur. Poslancom sa cena zdala príliš vysoká. Poverili preto primátora rokovať o spätnej kúpe za ekonomicky prijateľných podmienok. Primátor Ján Pavlík oznámi cenu, za ktorú je spoločnosť HB Reavis ochotná rokovať o spätnom predaji mestu, na novembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva.

(viac…)

Diaľnica z Košíc po Ukrajinu by mala byť hotová po roku 2020

Výstavba úseku diaľnice D1 Budimír – Bidovce by mala podľa plánov rezortu dopravy začať v roku 2014 alebo 2015. Predpokladaný čas výstavby diaľničného úseku východne od Košíc je tri roky. „Nasledovať budú ďalšie úseky od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou. Dokončenie predpokladáme po roku 2020,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Predpokladané investičné náklady na úseky diaľnice D1 medzi Košicami a hranicou s Ukrajinou dosahujú približne 980 mil. eur. „Výsledná cena, samozrejme, vzíde z verejného obstarávania. Vzhľadom na to, že ide o pomerne nenáročné úseky, očakávame cenu pod úrovňou spomínaných predpokladov,“ dodal hovorca.

Okres Michalovce žiada urýchliť prípravu výstavby úsekov diaľnice D1 na trase Budimír – Bidovce – Dargov – Pozdišovce až po hranicu s Ukrajinou. Dĺžka týchto štyroch úsekov diaľnice je 84,5 kilometrov. V príprave je aj výstavba diaľničného privádzača Michalovce v dĺžke okolo 6,5 kilometra.

Podľa portálu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. predpokladaný začiatok prác na úseku D1 Budimír – Bidovce v dĺžke 14,4 kilometra je v roku 2014 a v súčasnosti trvá stavebné konanie. S výstavbou úsekov Bidovce – Dargov (takmer 13 kilometrov) a Dargov – Pozdišovce (18,7 kilometra) by sa malo začať predbežne v roku 2015. Výstavba diaľničného privádzača Michalovce a úseku z Pozdišoviec k hranici s Ukrajinou by mala podľa predpokladov začať v roku 2017. Príprava týchto úsekov vrátane privádzača je v súčasnosti v štádiu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

(viac…)

Stav úverov na bývanie stúpol v auguste o 134,7 mil. eur

Ku koncu augusta bol stav úverov na bývanie vo výške 12,759 mld. eur a za posledný mesiac sa zvýšil o 134,7 mil. eur. Za týmto prírastkom stoja tradične iné úvery na nehnuteľnosti, ich objem sa zvýšil medzimesačne o 112 mil. eur na 6,772 mld. eur. Stav hypotekárnych úverov sa zvýšil o 13,4 mil. eur na 4,039 mld. eur. Úvery stavebného sporenia vzrástli o 9,2 mil. eur na 1,948 mld. eur. Vyplýva to z informácií zverejnených Národnou bankou Slovenska.

Z celkových úverov na nehnuteľnosti mala Slovenská sporiteľňa podiel 26,28 %. Nasledovala VÚB banka s podielom na celkovom objeme úverov 21,78 %. Treťou v poradí bola Tatra banka s podielom 13,76 %. V klasických hypotékach dominuje naďalej VÚB so zhruba 47-percentným podielom, s odstupom nasledovaná Tatra bankou, ktorá evidovala necelých 20 % z objemu hypoték. V iných úveroch na nehnuteľnosti dominuje zase Slovenská sporiteľňa s podielom 41,51 %. Pri úveroch stavebného sporenia mala najväčší podiel Prvá stavebná sporiteľňa, a to 88,11 %.

Úvery na nehnuteľnosti poskytuje 19 bánk. Licenciu na poskytovanie hypotekárnych úverov má osem bánk. Hypotekárne banky v minulosti postupne rozširovali možnosti financovania bývania aj o spotrebné úvery zabezpečené nehnuteľnosťou a iné úvery na bývanie. Tieto úvery na bývanie v niektorých prípadoch nahrádzajú klasické hypotéky, pričom klasické hypotekárne úvery niektoré banky poskytujú už len minimálne. V rámci stavebného sporenia pôsobia na trhu tri stavebné sporiteľne.

(viac…)

Ceny nehnuteľností u nás klesli, v iných krajinách aj rástli

Zatiaľ čo na Slovensku ceny nehnuteľností určených na bývanie pokračovali v poklese aj v roku 2011, v rámci Európskej únie sa našli aj krajiny, v ktorých ceny domov a bytov v minulom roku rástli. Ako sa ďalej uvádza v analýze Poštovej banky, predovšetkým ľudia z okolia Bratislavy, kde stále badať príznaky realitnej bubliny, v poslednom období pokukujú aj po bývaní síce v blízkosti, ale na opačnej strane našich štátnych hraníc. Zatiaľ čo v Rakúsku vlani ceny klesli o 4,7 %, v Českej republike sa ceny domov a bytov znížili len nepatrne a v Maďarsku dokonca mierne vzrástli.

Medziročne u nás ceny poklesli o 2 %, no dvojciferný pokles si vlani pripísali podľa analýzy Poštovej banky ceny bytov a domov v Rumunsku a Írsku, teda o 14,3 %, resp. o 14 %. Práve Írsko sa pre krízu na realitnom trhu dostalo do problémov, ktoré neskôr pomáhali hasiť krajiny eurozóny prostredníctvom pôžičky z eurovalu. „Zelený ostrov dodnes trápia tzv. domy duchov. Z viac ako pól milióna obydlí, ktoré boli postavené v čase realitného boomu, aj dnes asi 300 tisíc zíva prázdnotou,“ uvádza sa v analýze Poštovej banky.

(viac…)

Bratislava: Parkovacia politika zavedie jednotné pravidlá

Bratislavskí poslanci dnes schválili základné pravidlá a zásady parkovacej politiky v hlavnom meste. Poslanci poverili bratislavského primátora Milana Ftáčnika prípravou všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní na území hlavného mesta a tiež prípravou krokov, ktoré majú zabezpečiť parkovaciu politiku na území mesta v spolupráci s mestskými časťami. Návrh parkovacej politiky má zaviesť jasné a jednotné pravidlá pre rezidentov aj návštevníkov mesta. Podľa bratislavského primátora má parkovacia politika viesť obyvateľov k využívaniu alternatívnej dopravy, teda verejnej dopravy, bicyklov či pešej chôdze. Na území hlavného mesta bude zavedený systém rezidentského parkovania, ktorý zvýhodňuje občanov s trvalým pobytom v meste. Princípy parkovania sa zjednotia na celom území mesta tak, aby boli zrozumiteľné. Mestské časti si v lokalitách s vysokou atraktivitou vytvoria po dohode s mestom ďalšie zóny plateného parkovania. Vyhradené parkovanie postupne nahradí rezidentské parkovanie, okrem zdravotne ťažko postihnutých, taxi služby a diplomatických vozidiel.

Výnosy z poplatkov za parkovanie pôjdu do fondu dopravy a použijú sa na financovanie projektov, ktoré skvalitnia cestnú infraštruktúru, pôjdu na rozvoj verejnej a iných ekologických foriem dopravy, či na rozširovanie parkovacích kapacít. Mesto pripraví projekty na vybudovanie záchytných parkovísk na okraji mesta s napojením na mestskú hromadnú dopravu. Úlohou mesta a mestských častí bude vybudovanie hromadných parkovísk a parkovacích domov. Ďalšou úlohou mesta bude skvalitniť mestskú hromadnú dopravu, vyhradiť jazdné pruhy pre verejnú dopravu či zrýchlené pruhy pre autá s viacčlennou posádkou. Slovenská metropola sa zameria na budovanie cyklotrás a tiež systém požičiavania mestských bicyklov či zlepšenie podmienok pre pešiu chôdzu.

(viac…)

V Petržalke by mala vyrásť multišportová hala s bazénom

V bratislavskej Petržalke by mala pribudnúť multišportová hala, ktorá je projektom súkromného investora. Hala s kapacitou 200 miest na sedenie bude slúžiť pre zápasy v basketbale, hádzanej, volejbale, florbale, futsale. Jej súčasťou bude aj plaváreň s bazénom a wellness. Petržalskí poslanci na septembrovom zasadnutí zastupiteľstva schválili prenájom pozemku v areáli Základnej školy na Dudovej ulici spoločnosti Demalia s.r.o.. Spoločnosť má na ňom vybudovať multišportovú halu s plavárňou. Pozemok na 30 rokov s rozlohou 7970 metrov štvorcových za jedno euro na rok spoločnosti prenajali s podmienkou, že stavebník požiada o stavebné povolenie najneskôr do dvoch rokov od podpísania nájomnej zmluvy.

(viac…)

Prešovskí poslanci dali zelenú investorovi z Talianska

Prešovskí mestskí poslanci na stredajšom zastupiteľstve schválili zámer predaja pozemkov v mestskom priemyselnom parku IPZ Prešov – Záborské pre talianskeho investora Travaglini SK, s.r.o.. Spoločnosť prejavila záujem o kúpu parcely s rozlohou 10 tis. metrov štvorcových, poslanci súhlasili s predajom za 40 eur za meter štvorcový. Firma s talianskym kapitálom tu plánuje vyrábať obaly pre americkú spoločnosť Honeywell, ktorá sa v priemyselnom parku už etablovala a začala skúšobnú prevádzku. Výrobca obalov by mal tiež baliť hotové výrobky z Honeywellu.

Zámer predať pozemky získal podporu u poslancov. V rámci rozpravy padla požiadavka, aby to bolo naozaj tých 40 eur za meter štvorcový, aby si dodatočne investor nenárokoval iné úľavy, ako sa to stalo u spoločnosti Honeywell, ktorá svoju investíciu podmienila výstavbou prístupovej cesty. Poslanci tento zámer predaja pozemkov schválili ako majetkový prevod hodný osobitného zreteľa.

(viac…)

Veľtržný areál v Brne je na predaj

Nemecká veľtržná skupina Messe Düsseldorf plánuje predať svoj väčšinový podiel v brnianskych veľtrhoch. Informoval o tom v utorok portál Lidovky.cz. Návrh, v ktorom nemecká firma ponúka celý svoj podiel v akciovej spoločnosti Veletrhy Brno, dostalo v utorok brnianske mestské zastupiteľstvo. Cena podielu sa odhaduje na stovky miliónov českých korún a pokiaľ ich mesto nezoženie, bude osud najväčšieho výstaviska v Českej republike nejasný, tvrdí portál. Ponuka neobsahuje konkrétnu sumu a nešpecifikuje ani ďalšie kroky investora v prípade odmietnutia, uviedol hovorca magistrátu Pavel Žára. Zastupiteľstvo by podľa neho malo návrh prerokovať ešte v októbri.

Cena za väčšinový podiel v spoločnosti Veletrhy Brno sa môže podľa neoficiálnych odhadov vyšplhať až na jednu miliardu CZK. Pre Brno je osud výstaviska zásadný, pretože stále patrí k symbolom mesta a je hýbateľom cestovného ruchu v regióne, uzatvára portál Lidovky.cz.

(viac…)

NDS podpísala zmluvu so Strabagom na výstavbu obchvatu

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala v utorok zmluvu na výstavbu obchvatu Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2 s víťazným uchádzačom súťaže na zhotoviteľa stavby, ktorým sa stala spoločnosť Strabag, s.r.o. Úsek rýchlostnej cesty R2 začne križovatkou Lovčica (Trubín), pokračovať bude západne od mesta Žiar nad Hronom, skončí sa napojením na rýchlostnú cestu R1 križovatkou Lovča a rýchlostná cesta R2 bude ďalej pokračovať v súbehu s R1. Informovala o tom NDS.

Obchvat má byť financovaný z peňazí Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava v terajšom programovom období čerpania eurofondov. Zmluvný začiatok výstavby je október 2012 a ukončenie je naplánované na október 2014.

(viac…)

NDS začala tendre na dokumenty pre tunely Horelica a Bôrik

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) si dá vypracovať analýzu rizík a aktualizáciu bezpečnostnej dokumentácie pre tunely Horelica a Bôrik. Vyplýva to z verejných súťaží zverejnených vo Vestníku verejného obstarávania s tým, že predpokladaná cena za poskytnutie uvedenej službe je v oboch prípadoch 180 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty. Diaľničiari žiadajú dodanie dokumentov za päť mesiacov od uzatvorenia zmluvy a ponuky uchádzačov plánujú otvárať 17. októbra.

Tunel Horelica je súčasťou úseku diaľnice D3 Čadca – Oščadnica, má dĺžku 605 metrov a jednu rúru s obojsmernou prevádzkou. Spolu s obchvatom Čadce bol tunel odovzdaný do užívania koncom októbra 2004 po vyše šesťročnej výstavbe.

Tunel Bôrik je na úseku diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce, je dlhý 999 metrov a má dve samostatné rúry, v každej sú dva jazdné pruhy. Tunel bol otvorený pre motoristov v decembri 2009, pričom práce na jeho výstavbe trvali tri a pol roka.

(viac…)

Nitra: Mesto potvrdilo stavebné povolenie pre City Park

Mesto Nitra opätovne vydalo dodatočné stavebné povolenie na rozostavanú stavbu obchodno-zábavného centra City Park v Brezovom háji. Zatiaľ nie je právoplatné, plynie 15-dňová lehota na odvolanie. Rozhodnutie o stavebnom povolení vydalo mesto už na jar, no krajský stavebný úrad ho zrušil.

Voči vydaniu dodatočného stavebného povolenia poslal ešte v marci námietku vlastník susednej nehnuteľnosti. Mestský stavebný úrad sa ňou však nezaoberal s odôvodnením, že prišla po lehote a zároveň skonštatoval, že je neopodstatnená. Vlastník susednej nehnuteľnosti sa voči rozhodnutiu odvolal. Krajský stavebný úrad následne rozhodnutie zrušil a vrátil vec mestu. Člen predstavenstva Euro City Park Peter Kuliffay vtedy pre agentúru SITA povedal, že ide len o formalitu a do stavebného povolenia treba len doplniť niektoré chýbajúce záležitosti. Spoločnosť počíta s tým, že teraz sa vec opäť dostane na krajský stavebný úrad a že právoplatné stavebné povolenie by mohla mať v rukách v priebehu jesene. Nasledovať budú rokovania s investormi a konzervačné práce na stavenisku pred zimou. Betónový skelet stojí pri rieke Nitre v Brezovom háji už niekoľko rokov.

Výstavbu City Parku pripravuje projektová spoločnosť Euro City Park, a.s., ktorej majoritným akcionárom a zároveň zhotoviteľom stavby je Doprastav, ďalším akcionárom je ICT Istroconti. Ich zámerom je obchodno-zábavné centrum čo najskôr dostavať. S právoplatným stavebným povolením chcú opätovne ponúknuť projekt investorom a osloviť banky a nájomcov. Harmonogram výstavby bude závisieť od zabezpečenia financovania projektu. Výstavba City Parku sa začala v roku 2007 a mala sa skončiť v roku 2009. Investor ju prerušil v roku 2008 pre právne spory o pozemky a spochybnenie stavebného povolenia. Najvyšší súd SR stavebné povolenie z roku 2007 zrušil a vrátil ho na nové prerokovanie.

(viac…)

Všetky projekty na úsekoch D1 a R4 pokračujú podľa zmlúv

Všetky realizované projekty na piatich úsekoch diaľnice D1 a rýchlostnej ceste R4 Košice – Milhosť pokračujú podľa podpísaných zmlúv so zhotoviteľmi. Potvrdila to vo štvrtok Národná diaľničná spoločnosť, a.s. ako prijímateľ pomoci a obstarávateľ stavieb z Operačného programu Doprava (OPD), informovalo agentúru SITA ministerstvo dopravy.

Diaľničiari uskutočnili vo štvrtok štatutárne kontrolné dni na stavbách úsekov D1 Dubná Skala – Turany, Jánovce – Jablonov (oba úseky diaľnice) a Jablonov – Studenec (stavba ľavého jazdného pruhu). V piatok bude kontrolný deň aj na stavbách D1 Fričovce – Svinia a R4 Košice – Milhosť. „Pokiaľ ide o financovanie týchto projektov, sú financované, respektíve preplácané z Operačného programu Doprava zatiaľ na národnej úrovni, keďže neboli zatiaľ schválené na úrovni Európskej komisie. Schválenie projektu na úrovni komisie je dlhodobý proces, ktorý trvá aj vyše roka,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.

Platí výnimka Európskej komisie z roku 2009, ktorá bola prijatá s cieľom eliminovať hrozbu finančnej krízy a povoľuje financovanie takzvaných veľkých projektov nad 50 mil. eur ešte pred ich schválením v Bruseli. „V OPD sa táto výnimka používa len na projekty, ktoré sú predbežne schválené technickými expertmi Európskej komisie a Európskej investičnej banky (Jaspers) a teda existuje reálna šanca ich schválenia Bruselom,“ uzavrel Kóňa.

(viac…)

V Horovciach stavajú už tretiu bioplynovú stanicu

Kým viaceré obce v Trenčianskom či Trnavskom kraji výstavbu bioplynových staníc v minulosti odmietli, v Horovciach v okrese Púchov už pripravujú výstavbu tretej. Starosta obce František Veliký hovorí, že pokroku sa v tomto prípade netreba báť. „Ja si myslím, že ak to bude dobre spravené a všetky parametre bude spĺňať, tak by to malo priniesť osoh nielen obci, ale aj Slovensku,“ povedal. Prvá bioplynová stanica je už v plnej prevádzke dva a pol roka. Podľa zámeru, ktorý investor už predložil na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA), sa celkové náklady na vybudovanie tretej pohybujú okolo 1,9 mil. eur. Fungovať by mala začať v apríli budúceho roka.

Tretia bioplynová stanica má fungovať na rovnakom princípe, ako dve predchádzajúce, pričom za všetkými tromi stojí firma Biotec, spol. s. r. o. Slúžiť bude na spracovanie biomasy z poľnohospodárskej výroby na bioplyn, z neho sa bude vyrábať elektrická energia, teplo a organické hnojivo – digestát. Elektrickú energiu s výkonom 499 kW bude dodávať do verejnej energetickej siete. Teplo, ktoré sa nespotrebuje na vlastný proces výroby bioplynu, sa bude ďalej využívať na vykurovanie objektov a prípravu teplej úžitkovej vody. Ako informoval konateľ firmy Biotec Juraj Cíbik, v bioplynovej stanici spracúvajú rastlinnú biomasu spoločne s odpadmi, ktoré vznikajú pri rastlinnom priemysle. Tie zvážajú z okolia 25 až 30 kilometrov. „Či sú to výpalky z liehovarov, od živočíšnej výroby je to hnoj, je to syrovatka z mliekarní,“ povedal.

(viac…)

Štátny fond rozvoja bývania bude finančnou inštitúciou

Štátny fond rozvoja bývania (ŠFRB) sa stane finančnou inštitúciou a bude tak môcť poskytovať na zatepľovanie bytových domov aj prostriedky z eurofondov cez Regionálny operačný program. Umožňuje to novela zákona o ŠFRB, ktorú dnes schválil parlament. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja predpokladá z prostriedkov Európskej únie (EÚ) poskytnúť na financovanie obnovy bytového fondu 10 mil. eur. Zo štátneho rozpočtu pôjde pre fond na podporu bývania ročne naďalej 54,9 mil. eur.

Podľa novely zákona o ŠFRB prostriedky fondu budú vedené na osobitných účtoch v Štátnej pokladnici v štruktúre podľa ich zdrojov. Úver na zatepľovanie bytovej budovy má byť najdlhšie na pätnásť rokov pri nulovej úrokovej sadzbe v rozsahu do 80 % namiesto do 100 %. Z iných zdrojov fondu bude možné poskytnúť podporu len na zatepľovanie bytovej budovy právnickej osobe iba vtedy, ak sa stavba realizuje v meste. Fond bude osobitne rozpočtovať finančné prostriedky na kúpu a výstavbu nájomných bytov, na obstaranie bytov spolufinancovaných zo zdrojov EÚ v rámci Regionálneho operačného programu a na stavby pri zatepľovaní budov financovaných z iných zdrojov v členení podľa samosprávnych krajov.

(viac…)

Trnavčania chystajú protest proti výstavbe na Kamennej ceste

Protestné zhromaždenie proti plánom trnavskej radnice povoliť výstavbu v izolačnom páse zelene na ceste do rekreačnej zóny Kamenný mlyn organizuje občianska aktivistka Andrea Pallang. Ľudia majú prísť vyjadriť nesúhlas pred rokovaním mestského zastupiteľstva v utorok 25. septembra o 12:30, priniesť si majú píšťalky a rapkáče. Rokovanie poslancov sa začína o polhodinu neskôr.

„Touto akciou chceme upozorniť na nekultúrnosť a benevolentnosť, s akou sa v Trnave stretávame. Poslednou kvapkou je práve výstavba objektov na Kamennej ceste,“ povedala Pallang. Protestom chce podľa jej vyjadrenia upozorniť aj na aroganciu moci a ignorovanie verejnosti. Kompetentní sa podľa nej nezaujímajú o názory občanov, neakceptujú ich požiadavky a kabinetne rozhodujú v prospech developerov a stavebníkov. Vlastníci pozemkov požadujú zmenu územného plánu mesta tak, aby bolo možné na Kamennej ceste postaviť občiansku vybavenosť, ktorá má pozostávať z obchodov, prípadne aj čerpacej stanice pohonných hmôt. Kamenný mlyn je jedinou prímestskou rekreačnou zónou Trnavy, v posledných rokoch sa k tejto zóne približuje výstavba rodinných domov.

(viac…)