Obchvat mesta Šaľa sa začne stavať už tento rok

Projekt výstavby obchvatu Šale bol štúdiou realizovateľnosti potvrdený ako najpotrebnejší úsek cesty I/75 Galanta – Šaľa – Nové Zámky. Ministerstvo dopravy a výstavby SR odporučilo pokračovať v pripravovanom variante obchvatu a Slovenská správa ciest následne vyhlásila tender na jeho zhotoviteľa. S výstavbou obchvatu mesta Šale by sa malo začať už tento rok.

Cieľom štúdie uskutočniteľnosti bolo posúdenie technicky, ekonomicky a environmentálne najvhodnejšieho riešenia trasy cesty v danom úseku, s vyhodnotením už navrhnutých trás a prípadné doplnenie variantov. „Projekt obchvatu mesta Šaľa je jednou z mojich priorít aj vzhľadom na to, že v meste je veľmi vysoká intenzita dopravy. Som rád, že štúdia potvrdila navrhovaný severný variant ako vhodný na výstavbu a verím, že súťaž na zhotoviteľa a odovzdanie staveniska prebehne už v tomto roku,“ povedal Arpád Érsek, minister dopravy a výstavby SR.

Verejné obstarávanie vyhlásila Slovenská správa ciest (SSC) hneď potom ako výsledky štúdie uskutočniteľnosti potvrdilo ministerstvo dopravy aj Útvar hodnoty za peniaze. Štúdia posudzovala dva varianty obchvatu – severný a južný. Oba posudzované varianty sa javia ako uskutočniteľné s významnými spoločenskými prínosmi. Ministerstvo dopravy  odporúčalo SSC pokračovať v realizácii severného obchvatu Šale, vzhľadom na to, že je v súlade s územným plánom, má pripravenú projektovú dokumentáciu a príslušné povolenia v zmysle platnej legislatívy.

Šaľa má momentálne jediný most ponad rieku Váh, na ktorom sa sústreďuje všetka tranzitná a vnútromestská doprava. Hustá premávka v meste pri prejazde tranzitnej dopravy výrazne zaťažuje mesto a zhoršuje stav životného prostredia. Nový obchvat mesta bude mať 11,8 km a obsahuje nový most ponad rieku s dĺžkou 705 metrov. Začiatok preložky cesty I/75 je približne 120 metrov za existujúcim premostením odvodňovacieho kanála z vodného diela Kráľová, západne od obce Kráľová nad Váhom. Severozápadne obchádza obec Kráľová nad Váhom s premostením ponad rieku Váh a následne severne obchádza obec Dlhá nad Váhom, mesto Šaľa a obec Trnovec nad Váhom. Nad obcou Trnovec nad Váhom križuje trasa mimoúrovňovo železničnú vlečku do podniku Duslo, a. s.. Koniec trasy sa nachádza pri obci Horný Jatov za križovatkou s cestou III. triedy. Predpokladaná cena výstavby je viac ako 60 miliónov eur. Projekt bude financovaný s príspevkom z eurofondov prostredníctvom  Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

MDV SR

Priemyselný park vo Vrábľoch mení majiteľa

Slovenský tím investičného poradenstva v JLL úspešne sprostredkoval predaj priemyselného a komerčného parku vo Vrábľoch. JLL tím pri transakcii zastupoval predávajúceho, ktorý odpredal svoju priemyselnú nehnuteľnosť na západnom Slovensku investičnej skupine Proxenta. Hodnota transakcie zostáva nezverejnená.

Proxenta je slovenskou investičnou skupinou, ktorá na lokálnom trhu pôsobí od roku 2009. Vlastný kapitál aj finančné prostriedky klientov zhodnocuje v portfóliu svojich projektov v aktuálnej trhovej hodnote prevyšujúcej 170 miliónov eur.

Priemyselný a komerčný park vo Vrábľoch tvoria tri samostatne stojace výrobné haly ponúkajúce približne 26 000 metrov štvorcových prenajímateľnej plochy, z ktorých 20 000 m2 predstavujú priemyselné priestory A kategórie a zvyšnú časť (6 000 m2) plne prenajaté kancelárske priestory. Park je situovaný v meste Vráble, na západnom Slovensku, len 15 km od krajského mesta Nitra, ktoré je regionálnym a strategickým centrom pre automobilovú výrobu v rámci SR. Svojou blízkosťou k hlavnému mestu (115 km) je park výborne a pohodlne prepojený so všetkými dôležitými dopravnými a tranzitnými uzlami.

„Cielene vyhľadávame investičné projekty určené na dlhodobý prenájom, ktoré našej spoločnosti zabezpečujú stabilný a dlhodobý výnos. Takým je bezpochyby i táto nová akvizícia v priemyselnom parku Vráble, ktorú sme zrealizovali vo výnimočne krátkom časovom odstupe po našej poslednej akvizícii v tomto segmente v centre Bratislavy koncom minulého roka. Flexibilita a rýchle rozhodovanie nám umožnili, že sme dokázali cez aktíva spolu s investormi zrealizovať túto transakciu rýchlo a efektívne. Zmluva s kvalitným nájomcom uzatvorená vopred na dobu 10 rokov je zárukou bezpečnej a výnosnej investície, na ktorú sme v našom portfóliu hrdí,“ hovorí Pavol Kožík, majiteľ skupiny PROXENTA.

Peter Nitschneider, konateľ a vedúci transakčného poradenstva JLL, hovorí: „Počas uplynulých 24 mesiacov získal priemyselný sektor na slovenskom investičnom trhu jasnú dominanciu. Takmer 45% zo realizovaného investičného objemu smerovalo v tomto období do logistických a výrobných nehnuteľností. Táto transakcia potvrdzuje, že kvalitne zazmluvnený produkt situovaný v rastúcej a etablovanej logistickej lokalite je v súčasnosti vysoko dopytovaný a likvidný.“

Najslabší január za posledných päť rokov

V prvom mesiaci tohto roka bolo vyhlásených 39 nových stavebných obstarávaní v celkovej hodnote 125 miliónov EUR, čo z hľadiska ich počtu predstavuje razantný pokles o 71,3 percenta. Silne negatívnu medziročnú bilanciu vykazuje tiež oblasť ukončovania obstarávaní a zadávania zákaziek konkrétnym stavebným firmám. V oboch oblastiach sa pritom jednalo o najslabší január za posledných päť rokov. Vyplýva to z najnovšej analýzy spracovanej analytickou spoločnosťou CEEC Research na základe údajov poskytnutých Úradom pre verejné obstarávanie ku koncu januára 2019.

V januári 2019 vyhlásili verejní obstarávatelia, obstarávatelia a subjekty, ktorým bola poskytnutá dotácia 39 verejných obstarávaní na stavebné práce v celkovej hodnote 125 miliónov EUR. To v medziročnom porovnaní predstavuje významný, takmer trojštvrtinový (71,3 %) prepad počtu obstarávaní. Objem investícií oproti tomu zaznamenal iba mierny päťpercentný (4,5 %) pokles. Stalo sa tak vďaka trom významným obstarávaniam z oblasti dopravnej infraštruktúry vyhlásených Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s., kedy najväčšia z nich, na technicko – hygienickú údržbu železničných koľajových vozidiel pre stredisko Nové Zámky, mala hodnotu 36,5 miliónov EUR. Aj napriek tomu ide o najslabšie januárové výsledky za posledných päť rokov.

CEEC Research

Globálne investície do realít dosahujú rekordné objemy

V roku 2018 dosiahli objemy transakcií s nehnuteľnosťami rekordný objem 1,75 bilióna USD; medziročný rast o 4% a prekonanie objemu transakcií v 2017 vo výške 1,68 bilióna USD, podľa aktuálnych údajov medzinárodnej realitnej spoločnosti Cushman & Wakefield.

Globálny investičný atlas 2019 podáva informácie o medzinárodných investíciách v roku 2018 a predpokladá výkonnosť trhu v nasledujúcom roku.

Cushman & Wakefield predpokladá dosiahnutie rekordných objemov transakcií, ktoré by mali byť v roku 2019 udržané na úrovni 1,75 bilióna USD, pretože investori sa zameriavajú na širšiu škálu trhov s cieľom hľadania investičných príležitostí a viacerí predajcovia prichádzajú s realitnými stratégiami prispôsobujúcimi sa monetárnej politike, geopolitickým udalostiam a štrukturálnym zmenám. Očakáva sa ďalší nárast cien, čo bude spôsobené stabilnými výnosmi a stabilným nárastom nájomného za prvotriedne nehnuteľnosti viac ako znižovaním výnosov, ako to bolo typické v posledných rokoch.

Autor správy David Hutchings, vedúci investičnej aktivity EMEA kapitálových trhov v Cushman & Wakefield , vysvetľuje: „Ekonomické prostredie je slabšie, než sa očakávalo pred niekoľkými mesiacmi, ale taktiež sú na tom vyhliadky inflácie v celosvetovom merítku. V dôsledku toho sa opäť vzdialila doba, kedy by sa mohli investori a firmy spoliehať na úrokové sadzby čím riziko narastá. V nadchádzajúcom roku sa preto očakáva ďalšie predĺženie ekonomického cyklu v oblasti nehnuteľností a investorom bude ponúknutá ďalšia šanca, aby pripravili svoje portfólio na obdobie pomalšieho rastu.”

 “So stabilným, zmluvne zaisteným príjmom a expozíciou voči rastu a inflácii sú nehnuteľnosti naďalej neuveriteľne atraktívne, čo udržuje silný dopyt po vhodných produktoch. Avšak s tým, ako sa kvôli    e-commerce, zmenám sociálneho i podnikateľského prostredia, slabému rastu a obmedzenej dostupnosti menia stratégie silných nájomcov, vytvárajúcich a ovplyvňujúcich trhy, je stále ťažšie určiť, čo je vhodný produkt. „ 

Zhrnutie situácia v regióne strednej Európy

Krajiny strednej Európy predstavujúce hlavné trhy, menovite Poľsko, Česká republika, Slovensko a Maďarsko, mali z pohľadu objemu investícií opäť rekordný rok. V tomto regióne boli zobchodované nehnuteľnosti za 11,93 miliardy eur, čo je oproti 10,5 miliardám v roku 2017 viditeľný nárast.

Najvýkonnejším trhom bolo Poľsko, ktoré presvedčivo prekonalo svoj predchádzajúci rekord 5 miliárd eur z roku 2017, keď dosiahlo nový rekord 7,22 miliardy eur, čo je zďaleka najviac v celej strednej a východnej Európe. Česká republika, ktorá zostáva konkurencieschopná čo do výnosu aj kapitálu, si vedie stále dobre a objem transakcií tu predstavoval 2,35 miliardy eur. Maďarsko dosiahlo 1,64 miliardy eur, čo je tesne nad jeho rekordom z minulého roka (1,63 miliardy eur), Rumunsko 970 miliónov eur, Slovensko 720 miliónov eur a Bulharsko 340 miliónov eur.

Marián Fridrich, partner a Deputy Head Cushman & Wakefield na Slovensku hovorí: „Investičná aktivita na Slovensku dosiahla v roku 2018 úroveň 750 mil. EUR, čo predstavuje medziročný nárast celkového objemu investícií o 63%. Zvýšený dopyt posunul ceny nehnuteľností smerom nahor, čo odráža trend zaznamenaný v iných hlavných mestách v regióne strednej a východnej Európy. Očakávame, že silná aktivita bude pokračovať aj v tomto roku s potenciálom ďalšieho rastu cien. Domáci a regionálny kapitál dominoval a veríme, že tento trend bude pokračovať aj v nasledujúcom období.“

Najväčším obchodom v regióne bolo prevzatie podielu spoločnosti Immofinanz (26%) v CA Immo spoločnosťou Starwood s predpokladanou hodnotou zhruba 1 miliarda eur. K ďalším významným obchodom patril predaj portfólia CTP v Česku spoločnosťou Deka za 460 miliónov eur, čo bol najväčší obchod roka v priemyselnom sektore. Najvýznamnejšou maloobchodné transakcií bol v Českej republike predaj ostravského Fora Nová Karolina investorov Meyer Bergman / HOOPP spoločnosti Reico. Cushman & Wakefield sa zúčastnil týchto transakcií ako poradca spoločností Starwood, Deka a Meyer Bergman. Najväčší maloobchodný transakcií v Poľsku, ktorá bola uzavretá koncom roka 2018, sa stal predaj portfólia Metro spoločnosťou Apollo Rida spoločnosti Griffin RE v hodnote 1 miliardy eur.

Jonathan Hallett, partner a výkonný riaditeľ v spoločnosti Cushman & Wakefield pre strednú a východnú Európu hovorí: „Očakávame, že rok 2019 bude silným rokom. Trh stojí na pevných základoch, nájomné trhy rastú a nepredpokladá sa zvyšovanie úrokových sadzieb. Stále viac investorov sa zameriava na core produkty a to by malo pokračovať.“

Objemy investícií v EMEA dosiahli v roku 2018 sumu 331 mld. dolárov, čo predstavuje 10,8% medziročný pokles, za ktorým stojí ústup od svetových i domácich zdrojov a uzavretie niekoľkých veľkých obchodov zahŕňajúcich celé portfólia. Maloobchodné priestory zaznamenali v Európe už tretí rok za sebou pokles (56 mld. dolárov), pričom nižšie objemy sa prejavili naprieč takmer celým regiónom. Obchody s priemyselnými a kancelárskymi objektami medziročne tiež klesli, a to o 24,7% respektíve 9,7%, avšak tu bol príčinou skôr nedostatok vhodných priestorov. Objemy investícií v EMEA v roku 2019 by mali oproti minulému roku vzrásť o 2,5% na 339,2 mld. dolárov. K tomu by mal prispieť rastúci dopyt vzmáhajúcu sa sféry miest 2. úrovne a nových sektorov.

Príliv prostriedkov na kontinent zvýšil rast objemov cezhraničných investícií

V kontraste s trendmi rastúcich lokálnych investícií sa darilo aj cezhraničnému obchodu s nehnuteľnosťami – medziročne vzrástol o 10,7% na 405 mld. dolárov. Príčinou bola vyššia úroveň prílivu prostriedkov na kontinent.

Generálny riaditeľ globálnej investičnej divízie a služieb investorom spoločnosti Cushman & Wakefield Carlo Barel di Sant’Albano uviedol: „Medzinárodné kapitálové toky sú stále dynamickejšie, čoraz častejšie prekračujú hranice a čoraz viac sa snažia vyvažovať kvalitu a kvantitu – to isté ale platí aj o akciách, výnosoch, talentoch alebo životných štandardoch.

Hojnosť kapitálu bude aj v roku 2019 hnacou silou trhu a prispeje k udržaniu cien, avšak až sa hospodársky cyklus spomalí, budú zdrojom vysokého výkonu štrukturálne sily, ako je e-commerce. Je teda naozaj nevyhnutné pozerať sa ďalej a hlbšie, než je na trhu bežné, aby sme dokázali vnímať detaily lokálneho trhu, obchodu, protistrany, veriteľa a predovšetkým užívateľov. “

Hoci najvyhľadávanejším cieľom globálnych investícií do komerčných nehnuteľností bolo USA (45 mld. dolárov), región EMEA si udržal svoju historickú pozíciu najatraktívnejšej destinácie medzinárodného kapitálu: medzi najlepšími desiatimi cieľmi cezhraničných investícií zabodoval najväčším počtom miest a prilákal 53% (88 mld. dolárov) celosvetových investícií.

Cushman & Wakefield

Prologis stavia v parku Prague-Airport

Prologis, Inc., globálny líder v oblasti logistických nehnuteľností, dnes oznámil začatie výstavby budovy na mieru s celkovou rozlohou 9 817 metrov štvorcových v Prologis Park Prague-Airport pre spoločnosť CERVA GROUP a.s., popredného českého výrobcu osobných ochranných pomôcok a pracovných odevov.

Ide o rozšírenie už existujúcej budovy 2A s celkovou plochou 32 032 metrov štvorcových. Budova 2B bude vybavená najmodernejšími udržateľnými riešeniami a po jej dokončení na konci druhého štvrťroka získa CERVA GROUP k dispozícii celkom 41 849 metrov štvorcových plochy parku.

Expanzia tejto budovy je poslednou možnou výstavbou v rámci Prologis Park Prague-Airport. V parku sa nachádza päť budov, ako špekulatívnych, tak na mieru, s celkovou rozlohou takmer 136 000 metrov štvorcových. Park je prenajatý z 92 percent.

„Je to už niečo málo cez päť rokov, čo sme začali s výstavbou Prologis Park Prague-Airport – a jeho vynikajúca lokalita spolu s prvotriednou kvalitou budov a zákazníckeho servisu vždy budili veľký záujem spoločností, ktoré chceli a chcú týchto výhod využiť. Možností rozšírenia priestorov parku, ktorý sa stal jedným z najlepšie si vedúcich v našom českom portfóliu, rýchlo ubúda a my sme radi, že túto výnimočnú príležitosť využil náš súčasný zákazník CERVA GROUP,“ hovorí Martin Baláž, viceprezident a country manager spoločnosti Prologis pre Českú republiku a Slovensko.

„Získať vysoko kvalitné priestory v prémiových logistických lokalitách ako Prologis Park Prague-Airport je stále ťažšie a ťažšie. V spolupráci so spoločnosťou Prologis, ktorá je našim dlhodobým partnerom, sme ale našli dodatočné priestory v jenom z najžiadanejších logistických parkov v regióne, ktoré nám umožnili pokryť naše expanzné potreby,“ uvádza Tomáš Míka, riaditeľ logistiky CERVA GROUP a.s.

Prologis Park Prague-Airport susedí s diaľnicou D6 pri výjazde 7 päť minút od pražského letiska. Ponúka vynikajúci prístup k národným aj medzinárodným obchodným cestám prostredníctvom diaľnic D0, D5 a D1. Verejná doprava, vrátane autobusovej zastávky v parku, tu zabezpečuje spojenie do Kladna a Prahy, rovnako aj na vlakovú stanicu.

Prologis je s viac ako 1,1 milióna metrov štvorcových logistických a priemyselných plôch popredným poskytovateľom distribučných nehnuteľností v Českej republike (k 31. decembru 2018).

Prologis

Cushman & Wakefiled vyhráva ocenenie najlepší tím prenájmu kancelárií

Realitno-poradenská spoločnosť Cushman & Wakefiled Slovensko získava ocenenie Najlepší tím prenájmu kancelárskych priestorov na Slovensku, udelené počas galavečera CiJ Awards 2018 v hoteli Grand Hotel River Park v Bratislave.

Ocenenie je uznaním vynikajúcich výsledkov dosahovaných v oblasti komerčných nehnuteľností v Slovenskej republike počas celého roka. O víťazovi rozhodujú nezávislí odborníci.

Vyhlásenie prebehlo počas slávnostného udeľovania cien, 26. novembra, ktoré už po štrnástykrát a teda štrnásty rok organizoval Roberts Publishing na Slovensku, ktorý vydáva európsky realitný magazín CiJ. CiJ Awards sú historicky najdlhšie organizované ocenenia v oblasti komerčných nehnuteľností na Slovensku, ktoré udržiavajú krok so zmenami v oblasti lokálnych, regionálnych a medzinárodných trhov s nehnuteľnosťami.

Roman Gazdík, Associate a vedúci tímu prenájmu kancelárskych priestorov v Cushman & Wakefield na Slovensku hovorí, „Sme hrdí, že sme získali toto významné ocenenie od odborníkov na trhu. Je to o kombinácii snahy, inovatívneho prístupu, tvrdej práce nášho tímu a taktiež o vzťahoch s našimi klientami. Ďakujem celému nášmu tímu a našim klientom.“

Železnice Slovenskej republiky povedie ekonóm Juraj Tkáč

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) oddnes povedie Juraj Tkáč. 56-ročného ekonóma do funkcie vymenoval na návrh Správnej rady ŽSR minister dopravy a výstavby Arpád Érsek po odstúpení doterajšieho šéfa ŽSR Martina Erdössyho. Juraj Tkáč prichádza z najvyššieho vedenia železníc, kde doteraz zastával pozíciu námestníka generálneho riaditeľa ŽSR pre ekonomiku.

„Nový generálny riaditeľ dôverne pozná chod železníc a nebude potrebovať niekoľko mesiacov na zorientovanie sa, čo považujem za veľmi dôležitý faktor. Verím, že spoločnosť pod jeho vedením splní svoju úlohu, ktorú od nich očakávam, urobí všetko potrebné pre ďalší rozvoj a zvyšovanie kvality železničnej infraštruktúry a spoločnosť finančne zastabilizuje,“ povedal minister dopravy A. Érsek.

Juraj Tkáč vyštudoval Elektrotechnickú fakultu v Košiciach. V minulosti pôsobil ako riaditeľ pobočky Československej obchodnej banky v Prešove, rovnako dlhodobo zastával vedúcu pozíciu v spoločnosti zaoberajúcou sa poradenstvom v oblasti práva a firemného financovania. Od apríla 2017 viedol úsek ekonomiky v ŽSR, kde zodpovedal za finančné riadenie spoločnosti, správu majetku a plnenie účtovných plánov spoločnosti.

Delta hovořila k tématu digitalizace

Financování nemovitostí, problematika bytového trhu či perspektivy kancelářských budov a mnohá další témata byla předmětem XVII. ročníku odborné konference Real Estate Market Autumn 2018. V rámci čtyř tematických diskusních panelů vystoupily přední zástupci jak tuzemských, tak i mezinárodních firem působících v ČR v oblasti developmentu, financí a realit.

DELTA v rámci druhého diskusního panelu vystoupila se svým příspěvkem k tématu digitalizace ve stavebnictví. Erik Štefanovič zde krátce představil dva základní produkty, které přinášejí inovaci, digitální komunikaci a efektivnější management dat do plánování a realizace stavebních projektů.

První z představených produktů v rámci tématu digitalizace byl Datenpool. Software pro řízení stavebních projektů, jenž kromě digitálního strukturovaného úložiště dat s rozsáhlými funkcemi vyhledávání garantuje také vyšší efektivitu při řízení a koordinaci projektu, kompletní dokumentaci projektu a v neposlední řadě také vyšší míru jistoty a kontroly nad aktuální výší vyčerpaných finančních prostředků. Štefanovič představil Datenpool jako produkt, který se v praxi na mnoha projektech společnosti DELTA osvědčil jako nástroj, který skutečně promění realitu v práci s daty a informacemi z hledání na nacházení.

PlanRadar – inteligentní management řízení úkolů a odstranění vad

Druhý digitální produkt, jenž Erik Štefanovič spolu s partnerem a jednatelem společnosti PlanRadar Domagojem Dolinskym na konferenci Real Estate Market prezentoval, byl inteligentní software, který nabízí digitální evidenci a odstraňování vad a nedodělků během realizace stavebního projektu popřípadě po jeho dokončení. Krátce nastínil realitu stavebních projektů, které se často potýkají se složitou evidencí, dokumentací, komplikovanou komunikací při sdílení úkolů a zadávání informací pro odstraňování stavebních vad a nedodělků a nabídnul produkt PlanRadar, jenž nabízí rychlé a efektivní řešení.

XVII. ročníku odborné konference Real Estate Market Autumn 2018 se tentokrát v Praze zúčastnilo cirka 120 zástupců významných developerských a stavebně-investičních společností, zástupců realitních společností a majitelů nemovitostí, představitelů měst, obcí a veřejné správy, zástupců finančních, právních a poradenských společností a dalších odborníků aktivně působících na českém a mezinárodním realitním trhu.

Byt za šesťtisíc eur? ŽSR predávajú prebytočný majetok

Pozemky v centre obcí, rekreačné zariadenie, garáže, ale aj dvojizbový byt. To všetko nájdete v ponuke Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Štátny kolos sa rozhodol zbaviť prebytočného majetku a v ponuke sa objavujú aj kuriózne ponuky, ktoré v bežnej realitnej ponuke nenájdete.

ŽSR sa dlhé roky zaraďujú medzi najväčších zamestnávateľov v krajine. Vlani v štátnej firme pracovalo takmer 14-tisíc ľudí. A rovnaký kolos nájdeme aj v kategórii nehnuteľného majetku. Spoločnosť má na starosti stovky stavieb po celom Slovensku.

Nie všetky však využíva. Časť z nich stojí roky opustená či nevyužívaná. Aj preto vedenie podniku pravidelne prehodnocuje majetok a ponúka na predaj. Aktuálne sa v ponuke objavilo 44 nehnuteľností po celom Slovensku.

Ich ceny sú rôzne a pohybujú sa o od stoviek eur až po hranicu prekračujúcu milión eur. Najlacnejším v ponuke je pozemok s výmerou 18 štvorcových metrov v Snine. Železnice zaň pýtajú 396 eur bez DPH. Podľa opisu je vhodný na výstavbu garáže.

V Tatranskej Lomnici pribudne 48 nájomných bytov

Mesto Vysoké Tatry pokračuje vo výstavbe mestských bytov. Doteraz samospráva postavila prostredníctvom Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB) na svojom území 159 bytov, ku ktorým pribudne ďalších 48.

Primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš v stredu odovzdal stavenisko zhotoviteľovi, ktorý má na výstavbu dvoch bytových domov 14 mesiacov. „Pokračujeme v trende výstavby bývania hlavne pre mladých ľudí, k dnešnému dňu evidujeme 187 žiadostí,“ uviedol primátor.

Celkové náklady na projekt výstavby aj so sieťami, technickou vybavenosťou a prístupovými cestami presahuje úroveň 2,9 milióna eur. Necelé dva milióny samospráva získala zo ŠFRB a ďalších vyše 800-tisíc eur z dotácie. Na realizácii projektu sa samospráva podieľa vlastnými zdrojmi vo výške presahujúcej 200-tisíc eur vrátane projektovej dokumentácie.

„Je potrebné zokruhovať verejný vodovod, rozšíriť NN siete aj verejný plynovod,“ vysvetlil Jozef Gál z investičného oddelenia Mestského úradu vo Vysokých Tatrách.

Dva bytové domy umiestnené na sídlisku v Tatranskej Lomnici budú niesť mená Osika a Jelša. Po dokončení sa do nich nasťahujú obyvatelia Tatier, ktorí si podali žiadosť.

„O obsadení mestských nájomných bytov rozhoduje komisia. Žiadatelia sú prevažne mladí ľudia, ktorí sa chcú osamostatniť a ľudia, ktorí pracujú vo Vysokých Tatrách s úmyslom sa tu usadiť,“ doplnila Alena Čechová z majetkového oddelenia tatranskej radnice. Novovybudované jedno a dvojizbové byty budú mať bežný štandard.

Zdroj: eTrend.sk

HB Reavis mení na Slovensku výkonného riaditeľa

Spoločnosť HB Reavis má na Slovensku nového výkonného riaditeľa. Developer na post vymenoval Reného Popíka, ktorý bol dosiaľ členom predstavenstva. Strieda Adriána Ráca.

R. Popík pracuje pre HB Reavis od roku 2007, bol členom predstavenstva poľského HB Reavis a v krajine pracoval na viacerých obchodných aktivitách developera.

Vlani sa stal členom predstavenstva HB Reavis Group, na starosti mal slovenský a poľský trh a zároveň aj oddelenie developmentu v rámci rozvoja celej skupiny.

Aktuálne nastúpil na post CEO v HB Reavis Slovakia. Doterajší výkonný riaditeľ Adrián Rác, ktorý pre developera pracuje 20 rokov, zostáva v skupine. Podľa vyjadrenia spoločnosti bude poskytovať súčinnosť pri kľúčových strategických projektoch. Venovať sa bude aj rozvíjaniu aktivít Nadácie HB Reavis.

R. Popík bude na novej pozícii bude viesť zhruba 150-členný slovenský tím. Ten aktuálne pracuje na niekoľkých projektoch, najväčším z nich je budovanie bratislavskej štvrte Nové Nivy.

Na Nivách už boli zrealizované projekty CBC a Twin City, aktuálne tu vyrastá nová autobusová Stanica Nivy, administratívna veža Nivy Tower a projekt Mlynské Nivy Košická, ktorý bude centrom technologicko-startupovej komunity.

„V Bratislave stojíme pred vzrušujúcou výzvou. Budujeme novú štvrť, Nové Nivy, ktoré sa stanú skutočným srdcom mesta, vďaka unikátnemu ekosystému firiem a komunít. Napĺňame myšlienky našej firemnej misie vytváraním ucelenej zóny, kde môžu ľudia a firmy interagovať v premyslenom priestore, dizajnovanom pre prácu, život a zábavu,“ povedal R. Popík, ktorý pred príchodom do HB Reavis pracoval pre realitného developera Saller Group a pôsobil ako manažér nákupného centra Galéria v Košiciach.

Zdroj: eTrend.sk

(viac…)

Pokračuje proces liberalizácie železničnej dopravy

Rezort dopravy urobil všetky potrebné kroky na spustenie liberalizácie železničnej dopravy na Slovensku. V Úradnom vestníku Európskej únie sú už zverejnené všetky tri trate, o ktoré môžu v budúcom roku súťažiť dopravcovia. Štát si sľubuje výhodnejšie podmienky, dostupnejšiu dopravu a najmä kvalitnejšie služby pre cestujúcich. Práve získané skúsenosti nastavia ďalšie procesy, ako bude fungovať železničná dopravy u nás v budúcnosti.

„Záleží nám na tom, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb, a aby súťaž priniesla predovšetkým výhody ako dostatok kapacity a prilákala do vlakov ďalších cestujúcich. Zároveň nám ukáže reálny pohľad, či to bolo správne rozhodnutie a v liberalizácii ďalších tratí budeme pokračovať,“ uviedol minister dopravy Arpád Érsek.

Historicky prvé tendre na prevádzku verejnej osobnej dopravy budú v roku 2019 na tratiach Žilina – Rajec, Košice – Moldava nad Bodvou a Bratislava – Komárno. Všetky patria z hľadiska každodenného cestovania k vysoko vyťaženým. Ministerstvo dopravy chce transparentnou verejnou súťažou umožniť, aby sa o prevádzku na nich mohlo uchádzať široké spektrum dopravcov, teda malých aj veľkých.

Kým nie sú výsledky liberalizačného procesu známe, štát nateraz využije možnosti európskej legislatívy a na zostávajúce trate si objedná verejnú osobnú dopravu priamym zadaním. Aktuálne ide o trate zazmluvnené Železničnou spoločnosťou Slovensko. Zmluva na prevádzkovanie verejnej osobnej dopravy sa spoločnosti končí v roku 2020.

(viac…)

Ceny za diaľničné známky sa v roku 2019 zvyšovať nebudú

Vodiči zaplatia za diaľničné známky v budúcom roku rovnakú cenu. Ročnú diaľničnú známku si môžu zakúpiť v hodnote 50 eur, mesačnú (30-dňovú) diaľničnú známku za 14 eur a 10-dňovú diaľničnú známku za 10 eur. Ročná diaľničná známka platí od 1. januára 2019 do 31. januára 2020. Takisto sa nebude meniť ani časová platnosť diaľničných známok. Rozhodol o tom minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.

„Ceny za diaľničné známky ponechávame na rovnakej úrovni aj preto, aby sme motivovali vodičov, nech uprednostňujú diaľnice a rýchlostné cesty. Tieto umožňujú pohodlnejšie, rýchlejšie a bezpečnejšie spojenie. Poplatky za používanie diaľnic investujeme do rozvoja cestnej infraštruktúry, “ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.

Slovensko má už od roku 2011 nezmenenú cenu za ročnú diaľničnú známku, ktorá je v regióne najnižšia. Vodiči môžu dnes využívať približne 790 km diaľnic, rýchlostných ciest a vymedzených úsekov ciest 1. triedy, ktoré spravuje Národná diaľničná spoločnosť. Predaj diaľničných známok má rastový trend. Do konca augusta 2018 sa na elektronických diaľničných známkach vybralo vyše 66 miliónov eur bez DPH.

(viac…)

Ukrajinci a Rumuni zakladajú na Slovensku firmy raketovým tempom

Najaktívnejšími zahraničnými vlastníkmi slovenských firiem sú v posledných troch rokoch Ukrajinci a Rumuni. Vyplýva to z detailnej analýzy poradenskej spoločnosti Bisnode, jednotky v poskytovaní analýz ekonomických informácií.

Z dát, ktoré má k dispozícii, vyplýva, že u nás od roku 2016 vzniklo až 342 nových firiem s ukrajinským a 338 s rumunským vlastníkom. Viac firiem v rovnakom období založili u nás iba Česi a Maďari.

Podľa databáz Bisnode na Slovensku aktuálne podniká 1 830 ukrajinských a 1 228 rumunských firiem a ich počet každoročne narastá. Kým v roku 2016 vlastnili Ukrajinci 1 488 firiem, dnes je to o 342 firiem viac. Podobné čísla zaznamenali aj rumunskí podnikatelia, ktorí u nás v rovnakom období založili dovedna 338 podnikov.

Najviac novozaložených firiem podniká v oblasti obchodu, služieb, cestnej prepravy a stavebníctva.

„Záujem ukrajinských a rumunských podnikateľov o zakladanie firiem na Slovensku súvisí najmä so situáciou na miestnom trhu práce, ktorý, ako viaceré firmy už dlho hovoria, ovplyvňuje nedostatok kvalifikovaných zamestnancov. Navyše, pre podnikateľov z Ukrajiny je zaujímavá aj teritoriálna blízkosť,“ hodnotí analytička Bisnode Petra Štěpánová. Zároveň dodáva: „Počtom novozaložených firiem sa podnikatelia z týchto krajín stávajú po Čechoch a Maďaroch najaktívnejšími zahraničnými vlastníkmi tuzemských firiem.“ ** Top 10 zahraničných vlastníkov slovenských firiem:**

Podobná situácia je aj u našich západných susedov. Rumuni sú medzi zahraničnými vlastníkmi českých firiem v posledných piatich rokoch jednoznačne najaktívnejší. Od roku 2014 sa počet českých firiem s rumunskými majiteľmi zvýšil o 179 percent.

Zvýšená aktivita rovnako zamiešala poradím v rebríčku Top 10 najčastejších zahraničných vlastníkov slovenských firiem. Kým v minulom roku rumunskí podnikatelia uzatvárali desiatku na poslednej priečke, v tomto roku sa s celkovým počtom 1 228 firiem dostali pred Britov (1 183) aj Rusov (1 166). Ukrajinci si udržali minuloročné šieste miesto. Rebríček vedú s výrazným náskokom Česi (10 341) a Maďari (10 228

(viac…)

Pokračujú práce na D1 u Prešova

Diaľnica D1 bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov. Navrhovaná trasa diaľnice prechádza tunelom v celkovej dĺžke 2,2 km a na komunikačný systém je napojená v dvoch mimoúrovňových križovatkách. Funkciou nového 7,87 km dlhého diaľničného úseku bude zabezpečenie bezpečného, kapacitného a rýchleho cestného napojenia s najvyššou úrovňou komfortu. Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou.

(viac…)

Pozastavené práce na tuneli Čebrať sa obnovili

Pokračovanie vo výstavbe v pôvodnom trasovaní by bolo vysoko rizikové a na hraniciach technických možností. Zmena pôvodnej trasy diaľnice kvôli nepredvídaným prírodným okolnostiam si vyžiadala rozsiahle prieskumy a nové posudzovanie vplyvov na životné prostredie EIA.

Problematickým tunelom Čebrať som sa začal intenzívne zaoberať ihneď po príchode do úradu. Využili sme všetky možnosti, ako zrýchliť procesy tak, aby sa na tomto úseku obnovila výstavba čo najskôr, a aby mohla byť diaľnica dokončená v čo najkratšom čase. Dôležité bolo, aby ďalšia výstavba tunela bola bezpečná a vhodná z technického, ekonomického, ako aj environmentálneho hľadiska,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.

Podľa nového variantu stavba D1 Hubová – Ivachnová bude dlhá 14 919 metrov, pôvodne bola dlhšia o 353 metrov. Dvojrúrový tunel Čebrať sa predĺži na 3600 m, pôvodne mal len 2026 m. Zníži sa aj počet mostných objektov na 19 z pôvodných 22. Na stavbe bolo doposiaľ preinvestovaných 77,7 miliónov eur. Financovanie je zabezpečené z finančných zdrojov EÚ z Kohézneho fondu. Predpokladaný termín otvorenia tohto úseku motoristom sa očakáva v roku 2022.

(viac…)

Ministerstvo dopravy zazmluvnilo už dve miliardy z eurofondov

„Veľmi rád konštatujem, že operačný program Integrovaná infraštruktúra patrí medzi úspešné operačné programy na Slovensku, ako aj v Európe. Sme schopní efektívne využiť súčasné prostriedky a pripravení prijať aj ďalšie zdroje a to predovšetkým na výstavbu rýchlostných ciest a ciest I.triedy ”, povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.

Plánované cieľové výstupy projektov OPII:

•140 km diaľnic a rýchlostných ciest •300 km ciest I. triedy •40 km železničných tratí •18 km električkových tratí •116 vlakov a vozidiel MHD

(viac…)

Cieľom je dokončiť nový most v Komárne v roku 2019

Minister dopravy a výstavy Arpád Érsek dnes skontroloval výstavbu nového mosta cez Dunaj. Cestný most bude spájať slovenské Komárno s maďarským Komáromom. Spoločný projekt dvoch krajín je financovaný s príspevkom z fondov EÚ cez Nástroj na prepájanie Európy.

Aj keď projekt výstavby mosta koordinuje maďarská strana, zodpovednosť a finančnú záťaž nesú obidve krajiny. Ide o komplikovanú stavbu na rieke, závislú od počasia a stavu vodnej hladiny, a stavbári sa musia vyrovnať s viacerými technickými výzvami. Aj preto sme dnes prišli skontrolovať výstavbu a uistiť sa, že robíme všetko preto, aby bol most hotový v roku 2019,“ povedal minister po obhliadke staveniska.

Nový most bude postavený vo vzdialenosti 200 metrov vyššie od existujúceho železničného mosta. V súčasnosti je v Komárne pre osobnú automobilovú dopravu prístupný len Alžbetin most z roku 1892.

Ministerského kontrolného dňa sa zúčastnil aj podpredseda vlády a minister životného prostredia László Sólymos. „Ako ministra životného prostredia ma veľmi teší, že most odľahčí už existujúci Alžbetin most, ktorý ústi do stredu miest,“ povedal L. Sólymos. Podľa ministra životného prostredia to pre ľudí okrem zlepšenia dopravného komfortu znamená menej výfukových plynov v ovzduší a čistejší vzduch v oboch mestách. Sólymos zároveň ocenil, že sa priestor na novom moste našiel aj pre cyklistov, čo napomôže nielen zdravšiemu životnému štýlu obyvateľov, ale bude mať vplyv aj na cestovný ruch v regióne.

Nový most bude asymetrický s jedným pylónom s výškou okolo 90 m a závesnými káblami. Momentálne sú vybudované umelé ostrovy pre mostné piliere. Cez most povedie hlavná cesta s dvoma jazdnými pruhmi.

Na most nadväzujú príjazdové cesty, ktoré si každá krajina buduje sama. Na slovenskej strane staviame 600 metrov dlhý cestný úsek s dvoma jazdnými pruhmi pripojený k ceste I/63 kruhovým objazdom. Stavebné práce idú v súlade s harmonogramom a ich dokončenie je viazané na hotové mostné teleso.

Celkový rozpočet projektu je vyše 117 miliónov eur. Slovensko získalo z fondov EÚ (Nástroj na prepojenie Európy) viac ako 47 miliónov eur, Maďarsko môže počítať s príspevkom vo výške viac ako 52 miliónov eur.

(viac…)

Prešovu sa darí. Výstavba diaľnice D1 ide podľa plánu

Minister dopravy Arpád Érsek dnes osobne skontroloval stav prác na stavbe juhozápadného diaľničného obchvatu mesta Prešov. Práce idú podľa harmonogramu a dodávateľ deklaruje dokončenie diaľnice o tri roky. Zároveň minister poklepal základný kameň rekonštrukcie kritickej križovatky v centre mesta.

Som rád, že výstavba prešovského obchvatu ide podľa plánu. Záleží mi na tom, aby táto stavba nemala meškanie, lebo ide o dôležitú cestu pre miestnych obyvateľov a zároveň úsek našej najdôležitejšej diaľnice na Slovensku. Je to jeden z projektov, ktoré chodím kontrolovať pravidelne a rád konštatujem, že som spokojný s prípravnými prácami,“ zhodnotil dnešný kontrolný deň minister Érsek.

Na diaľnici momentálne pracujú na násypoch, mostných pilieroch, prístupových cestách a dokončuje sa archeologický prieskum. V polovici júla sa začne raziť 2,2 km dlhý tunel Prešov z východnej strany od Košíc. Cena výstavby 7,8 kilometrového úseku D1 je 350 miliónov eur a prispievajú na ňu fondy EÚ. Plánované odovzdanie do užívania motoristom je v júni 2021.

Minister sa dnes zúčastnil aj slávnostného poklepania základného kameňa rekonštrukcie križovatky Levočská – Obrancov mieru. „Okrem toho, že riešime veľké rýchlostné obchvaty z juhu aj zo severu, nezabúdame ani na vnútromestskú dopravu. Dnes sme odštartovali výstavbu poslednej z troch križovatiek, ktoré po rekonštrukcii zlepšia priepustnosť automobilov v meste,“ povedal A. Érsek.

Križovatka I/18 Prešov, Levočská – Obrancov mieru bude zrekonštruovaná za 7 miliónov eur ako jeden z projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. V rámci výstavby sa cesta rozšíri o jeden pruh, ktorý je posledným úzkym miestom na dôležitom 4-pruhovom prieťahu celým mestom. Rekonštruovať sa bude aj most, ktorý je súčasťou križovatky. Šoféri budú po novej ceste jazdiť koncom roka 2019. V Prešove sú vo výstavbe ďalšie dve križovatky, ktoré budú odovzdané do užívania v tomto a v budúcom roku: o I/20 Solivarská o I/20 a III/3450 ul. Rusínska – ul. Generála Svobodu.

V prešovskom kraji za z eurofondov tiež investuje do rekonštrukcie 4 úsekov ciest prvej triedy a modernizácie 12 mostov.

(viac…)

Slovensko a Poľsko spolupracujú na rozvoji dopravnej infraštruktúry

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek a poľský minister infraštruktúry Andrzej Adamczyk podpísali medzivládne dohody týkajúce sa rozvoja dopravnej infraštruktúry. Dohoda o mieste prepojenia rýchlostnej cesty R4 s rýchlostnou cestou S19 medzi obcami Vyšný Komárnik a Barwinek a Dohoda o výstavbe cestného mosta medzi obcami Trstená a Chyžné na slovensko-poľskej hranici majú prispieť ku kvalitnejšej, plynulejšej a bezpečnejšej doprave na tranzitných ťahoch a rozvoju cezhraničných regiónov.

S poľskou stranou úzko spolupracujeme na kvalitnejších dopravných spojeniach. Naplnením týchto medzištátnych dohôd sa vybudujú ďalšie cestné úseky na významnom tranzitnom ťahu Via Carpatia a zníži sa záťaž obyvateľov nadmernou dopravou. Našim cieľom je dať impulz ďalšej hospodárskej spolupráci a rozvoju turizmu v oboch krajinách,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.

Prepojenie rýchlostných ciest R4 a S19 je súčasťou severojužného prepojenia TEN-T medzi Poľskom a Maďarskom a zároveň je súčasťou cesty Via Carpatia. Schválenie dohody umožní ďalšiu projektovú prípravu rýchlostných ciest v oboch krajinách. Najvyššou prioritou na rýchlostnej ceste R4 je severný obchvat Prešova. Prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa I. etapy severného obchvatu Prešova. Na II. etape severného obchvatu sa realizuje majetkovoprávne vysporiadanie a rokovania ohľadom optimalizácie tohto úseku.

Cieľom podpísanej Dohody medzi slovenskou a poľskou vládou o výstavbe cestného mosta cez rieku Jelešňa medzi obcami Trstená a Chyžné na slovensko-poľskej štátnej hranici je zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky. Nový hraničný most

(viac…)