Skupina GGE otvorila v Dunajskej Strede kogeneračný zdroj

Skupina GGE, ktorá je členom skupiny Grafobal Group, dokončila rekonštrukciu centrálneho zásobovania teplom v Dunajskej Strede. Na vybudovanie nového kogeneračného zdroja preinvestovala firma viac ako 7 mil. eur. „Zefektívnili sme celý systém dodávok tepla. Naším hlavným cieľom je stabilizácia ceny tepla pre domácnosti,“ vysvetľuje Miriam Oravkinová zo spoločnosti GGE. V novom kogeneračnom zdroji boli inštalované jednotky s výkonom 5,3 megawattu.

Podnik GGE počas ročnej komplexnej obnovy centrálneho zásobovania teplom v Dunajskej Strede preinvestoval v dvoch etapách celkovo 10 mil. eur. V rámci rekonštrukcie položila firma necelé štyri kilometre nových potrubných rozvodov a tepelný výkon zdroja sa zväčšil na dvadsať megawattov.

(viac…)

Peniaze na dopravné projekty sa znížia o 55 mil. eur

Celkové zdroje Operačného programu Doprava (OPD) sa po presune 55 mil. eur do Operačného programu Konkurencieschopnosť a hospodársky rast (KaHR) znížia na 3,79 mld. eur alebo o 1,43 %. Realokované peniaze Európskej únie a štátneho rozpočtu pôjdu na realizáciu projektov na podporu rozvoja malých a stredných podnikov. Vláda v stredu schválila návrh revízie Operačného programu Doprava, ktorý predložil minister dopravy Ján Počiatek v nadväznosti na schválenie realokácie finančných prostriedkov medzi viacerými operačnými programami zo 16. mája.

Schválené peniaze na realokáciu boli v programe Doprava pôvodne určené na výstavbu rýchlostných ciest. V tom istom programe sa v rámci vnútorných zmien zároveň o 55 mil. eur znížia prostriedky na rozvoj infraštruktúry integrovaných dopravných systémov vzhľadom na nízku úroveň ich čerpania. Podľa rezortu dopravy má to znížiť prípadné riziko nevyužitia vyčlenených zdrojov. Peniaze v uvedenej výške sa pritom presunú na financovanie výstavby rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť. Tento projekt bude preradený spomedzi rýchlostných ciest k diaľniciam, čím sa zmení aj zdroj jeho financovania z Európskeho fondu regionálneho rozvoja na Kohézny fond Európskej únie.

Ministerstvo dopravy považuje cestnú infraštruktúru za kľúčovú z hľadiska zvládnutia narastajúcej prepravy. Preto navrhlo, aby zdroje uvoľnené v prospech programu KaHR boli na rozvoj cestnej infraštruktúry doplnené v plnej výške z interných zdrojov. Návrh revízie OPD schválil monitorovací výbor programu na deviatom zasadnutí, ktoré sa konalo v Trenčianskych Tepliciach 31. mája a 1. júna.

V rámci celkovej realokácie zdrojov z eurofondov a zo štátneho rozpočtu prejde z Operačného programu Informatizácia spoločnosti do programu KaHR 170 mil. eur a do toho istého programu odíde z dopravy 55 mil. eur. Z programu Vzdelávanie do programu Zamestnanosť a sociálna inklúzia sa navyše presunie 70 mil. eur. Realokované peniaze majú ísť na podporu riešenia nezamestnanosti mladých ľudí a zintenzívnenie podpory malých a stredných podnikov.

(viac…)

Slovenský kancelársky trh čaká najväčšia transakcia

Slovenský realitný trh čaká najväčšia transakcia v prenájme kancelárskych priestorov z hľadiska rozlohy v histórii. Telekomunikačná spoločnosť Slovak Telekom (ST) sa totiž v lete budúceho roku sťahuje do nových priestorov v administratívnej budove Forum Business Centrum v Bratislave. Slovak Telekom v súčasnosti sídli v budove City Business Center 1 a 2 na Karadžičovej ulici, ako aj v Millenium Tower I. na Vajnorskej ulici. V novej budove ST obsadí 80 % administratívnych priestorov, keď si prenajme 14 tis. metrov štvorcových z celkovej rozlohy 17,5 tis. metrov štvorcových. Výmery sa však môžu meniť po dostavaní budovy.

„Za kľúčovú výhodu sa dá považovať konsolidácia väčšej časti firmy z viacerých lokalít na jedno miesto do spoločných moderných priestorov. V súčasnosti totiž firmy čelia problému nájsť také priestory, ktoré umožňujú relokáciu veľkých firiem na jedno miesto. Jediným riešením v prípade dopytu po rozsiahlych priestoroch je vybudovať nové,“ uviedol vedúci oddelenia kancelárskych priestorov spoločnosti CBRE, ktorá transakciu sprostredkovala, Oliver Galata.

Projekt Forum Business Center, ktorý patrí do portfólia developerskej skupiny HB Reavis Group, sa nachádza na rohu križovatky Bajkalskej a Prievozskej ulice. Nové sídlo, ktoré je momentálne vo výstavbe, ponúkne administratívne priestory typu A s rozlohou približne 17,5 tis. metrov štvorcových. Projekt pozostáva z administratívnej veže so 17 prenajímateľnými nadzemnými podlažiami, tromi podzemnými podlažiami primárne určenými pre parkovanie a zelenej parkovej úpravy v úrovni terénu s oddychovými plochami. Forum Business Center ponúkne predovšetkým kancelárske priestory, jeho súčasťou však budú aj prenajímateľné priestory pre služby a v suterénoch priestory pre parkovanie, skladovanie a technologické priestory.

(viac…)

Do Prešova mieri nový investor

Podľa informácií, ktoré v utorok priniesol denník Hospodárske noviny, do Prešova mieri španielska strojárska spoločnosť Funderia Condals, ktorá v priemyselnom parku IPZ Záborské zamestná 400 ľudí. „Rokujeme so španielskym investorom, meno konkretizovať zatiaľ nemôžeme. Aktuálne však s ním riešime prívod elektrickej energie do novej výrobnej haly,“ vyhlásil pre denník primátor mesta Pavel Hagyari. Funderia Condals pôsobí v hutníctve, no svoje výrobky dodáva aj automobilkám. Podľa primátora Hagyariho plánujú Španieli v Prešove preinvestovať 10 mil. eur.

Hoci Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu ani ministerstvo hospodárstva oficiálnu žiadosť o stimul od firmy nedostali, podľa informácií Hospodárskych novín oň požiadať chcú. Podľa investičného zákona majú nárok na maximálnu možnú podporu, teda 50 % z celkovej výšky oprávnených nákladov. Idú totiž do regiónu s vysokou, až 17-percentnou nezamestnanosťou. Španieli sa pre Prešov mohli rozhodnúť z viacerých dôvodov, podľa Hospodárskych novín môžu mať záujem o spoluprácu s firmou Honeywell, zaujať ich mohla aj lacná pracovná sila. V Prešove a okolí ľudia zarábajú najmenej na Slovensku, len niečo viac ako 600 eur.

(viac…)

Rakúska firma chce v SR vyrábať umelé ostrovy

Rakúska firma podnikateľa maďarského pôvodu Gábora Orsósa začala ponúkať umelé plávajúce ostrovy, pričom ich chce vyrábať na Slovensku. Plávajúce „Orsósové ostrovy“ sú určené pre veľmi bohatú klientelu, pričom katalógová cena ostrova je 5,2 mil. eur. Pre agentúru AFP to v pondelok povedal podnikateľ Orsós. Umelý ostrov s rozmermi 20 krát 37 metrov nemá motor, ale môže kotviť kdekoľvek, kde si jeho majitelia vyberú a potom môže byť odtiahnutý na iné miesto, aj na druhý koniec sveta, ak si to tak budú želať, povedal Orsós.

„Záujem je veľký, a to z celého sveta, z Austrálie, Číny, USA. Máme už prvé predbežné objednávky a niekoľko potenciálnych kupcov príde na budúci týždeň z Austrálie,“ uviedol podnikateľ. Ostrov neohrozuje životné prostredie a energeticky je úplne sebestačný, pretože má solárne panely a veterné generátory. Ubytovať sa na ňom môže 12 ľudí a posádke a poskytuje tisíc štvorcových metrov obytného priestoru. Jediným problémom je to, že nijaký takýto ostrov ešte nevyrobili a po spustení výroby ostrov bude najprv na suchozemskom Slovensku. Orsós však očakáva, že prvý ostrov sa vyrobí za 1,5 až 2 roky. Ostrovy sa majú po Dunaji dopraviť do Čierneho mora a potom kamkoľvek, kde si to budú želať zákazníci.

Foto: orsosisland.com

(viac…)

C&W: nový generálny riaditeľ pre región EMEA

Novým generálnym riaditeľom C&W v regióne Európa, Stredný východ a Afrika sa od 1. júla stáva Carlo Barel di Sant’Albano, ktorý pôsobil doteraz ako jej predseda predstavenstva.

K rovnakému dátumu z pozície odstúpi Paul Bacon, ktorý bol generálnym riaditeľom pre región EMEA od roku 2007. Bacon firmu opustí začiatkom budúceho roka. Do tej doby bude naďalej zastávať úlohu člena predstavenstva C&W v regióne EMEA a s Carlom Sant’Albanem bude spolupracovať na strategických projektoch.

Carlo Sant’Albano bol menovaný predsedom predstavenstva C&W v marci 2011 a je zodpovedný za strategický dohľad a riadenie firmy na globálnej úrovni. Predtým pracoval ako generálny riaditeľ v spoločnosti EXOR a hral hlavnú úlohu pri kúpe majoritného podielu v spoločnosti Cushman & Wakefield v marci 2007. Od tej doby bol úzko zapojený do obchodných aktivít firmy.

Carlo Sant’Albano vyštudoval na Brown Univerity a je držiteľom titulu MBA z Harvard Business School. Má dvadsať rokov praxe v investičnom bankovníctve. Svoju funkciu v C&W vykonáva v londýnskej kancelárii firmy.

(viac…)

Jablonov: Začala sa výstavba posledného úseku diaľnice na Spiši

Národná diaľničná spoločnosť začala stavať II. úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. „Je to posledný úsek diaľnice v spišskom regióne v dĺžke 9,5 kilometra. Týmto úsekom sa začala výstavba posledného úseku diaľnice medzi Prešovom a Ružomberkom,“ uviedol počas dnešného poklepania základného kameňa stavby riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš. Tento úsek diaľnice by mal byť dokončený o tri roky a jeden mesiac. Dokončením tohto úseku v roku 2015 by mala byť definitívne dokončená aj celá diaľnica medzi Prešovom a Ružomberkom.

Celkové náklady na výstavbu II. úseku Jánovce – Jablonov, ktorý sa začína pri Levoči, predstavujú 126,257 mil. eur bez DPH. Stavba je spolufinancovaná z Kohézneho fondu vo výške 85 %. Zvyšnú časť prostriedkov investuje štát a Národná diaľničná spoločnosť. Súčasťou 9,54 kilometrového úseku je aj krátky, dvojrúrový tunel Šibenik v dĺžke 635 metrov a veľké obojstranné odpočívadlo Levoča. V rámci úseku sa postaví 12 mostov.

Novozačatý úsek zo západnej strany priamo nadväzuje na I. úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov, ktorý je vo výstavbe od roku 2011 a bude dokončený v roku 2013. Z východnej strany nadviaže na úsek D1 Jablonov – Studenec, ktorý je už v prevádzke v jednom profile od roku 2010. Momentálne Národná diaľničná spoločnosť buduje druhý profil, ktorý bude dokončený v roku 2012. Nová diaľnica odbremení cestu I/18 od dopravy, ktorá prechádza cez mesta Levoča a obce Klčov, Spišský Hrhov a Nemešany. Tento úsek je jedným z najnehodovejších úsekov v Prešovskom kraji. Diaľnica po vybudovaní preberie celú tranzitnú dopravu, zvýši bezpečnosť cestnej premávky a výrazným spôsobom zlepší životné prostredie v centrách Levoče a dotknutých obcí.

(viac…)

Trnava: Poslanci majú dať zelenú projektu za 76 miliónov eur

O zámere spoločnosti City – Arena, ktorá chce v Trnave investovať približne 76 miliónov eur do polyfunkčného centra s futbalovým štadiónom, hotelom, komplexom kín a ďalšími komerčnými priestormi, budú v utorok rokovať poslanci mestského zastupiteľstva. Investor očakáva od poslancov schválenie memoranda o spolupráci. City – Arena patrí do developerskej skupiny spoločnosti Euro Max Slovakia, ktorá koncom minulého roka oznámila svoj záujem investovať do prestavby Štadióna Antona Malatinského a do zhodnotenia jeho okolia. Nehnuteľnosti, ktoré pre svoj zámer potrebuje, patria v drvivej väčšine mestu.

V memorande obaja partneri deklarujú podporu projektu, samospráva okrem toho potvrdzuje záujem dať investorovi k dispozícii pozemky a budovy, o ktoré má záujem. Forma poskytnutia nehnuteľností má byť dohodnutá rokovaním oboch strán, do úvahy pripadá dlhodobý prenájom za jedno euro alebo predaj za jedno euro. City – Arena za to zmodernizuje Štadión Antona Malatinského do takej podoby, aby zodpovedal normám UEFA a FIFA, vybuduje polyfunkčné centrum s hotelom a ďalšími komerčnými priestormi, ako aj s podzemným parkoviskom pre 1100 áut. Súčasťou memoranda je aj časový harmonogram, podľa ktorého by ešte do konca tohto roku bol podaný návrh na vydanie územného rozhodnutia, do dvoch rokov od vydania stavebného povolenia by mal byť projekt hotový.

Podobný zámer už pred tromi rokmi v Trnave prezentovala švajčiarska spoločnosť Hidber Consultants, ktorá však neskôr od neho odstúpila. Pavol Adamec zo spoločnosti City – Arena rovnaký scenár nepripúšťa, argumentuje dlhoročnými developerskými skúsenosťami spoločnosti Euro Max Slovakia, výsledkom ktorých je osem centier Max s objemom investícií 230 miliónov eur.

(viac…)

Začína výstavba druhého úseku D1 pri Levoči

Výstavba druhého úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 9,5 kilometra podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) začne v pondelok 25. júna. Ide o východnú časť budúcej 18,5-kilometrovej diaľnice pri Levoči. Práce na prvom, západnom úseku v dĺžke 9 kilometrov začali už vlani v lete. Je to posledná chýbajúca časť hlavnej domácej autostrády na Spiši. Z východu nadviaže na vyše 5-kilometrový diaľničný úsek Jablonov – Studenec, ktorý je už v prevádzke v jednom profile od roku 2010 a momentálne rozostavaný druhý profil bude dokončený v tomto roku.

Stavebné firmy vedené spoločnosťou Eurovia SK, a.s. Košice sa zaviazali, že 9,5-kilometrový druhý úsek diaľnice Jánovce – Jablonov postavia za 1 125 dní, čiže niečo vyše troch rokov. Východnú časť diaľničného úseku pri Levoči chcú postaviť za 126,3 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), čo je 46 % z pôvodnej štátom odhadovanej predpokladanej ceny 270 mil. eur bez DPH. Združenie podpísalo s NDS zmluvu o naprojektovaní a výstavbe úseku diaľnice 7. mája. Ďalšími členmi združenia sú spoločnosti Eurovia CS, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. Banská Bystrica.

Spomínané združenie uspelo vo verejnej súťaži, trvajúcej od júna minulého roka, s druhou najlacnejšou ponukou spomedzi trinástich uchádzačov. NDS totiž vylúčila najlacnejšiu ponuku firiem Hant BA DS, a.s. Považská Bystrica a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o. vo výške 119,9 mil. eur bez DPH pre nesplnenie podmienok účasti v tendri. Námietky vyradeného združenia následne zamietol Úrad pre verejné obstarávanie. Krajský súd v Bratislave na návrh firmy Hant 7. mája rozhodol o odklade vykonateľnosti spomínaného rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie.

Výstavba druhého úseku D1 Jánovce – Jablonov bude financovaná zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Podmienkou využitia eurofondov je, aby diaľnica bola dokončená do konca roka 2015. NDS oznámila, že plánovaný termín ukončenia výstavby diaľnice je november 2015. Druhý úsek diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom sa začína z južnej strany Levoče, kde sa vybuduje rovnomenná križovatka, do ktorej vyústi aj diaľničný privádzač Levoča. Pod úpätím vrchu Šibenik pôjde diaľnica do 635-metrového dvojrúrového tunela s rovnakým názvom. Úsek končí pri Spišskom Podhradí napojením na úsek D1 Jablonov – Studenec, na ktorom sa momentálne stavia ľavý jazdný pás. Okrem križovatky Levoča a spomínaného tunela bude súčasťou diaľnice aj desať mostov a veľké ľavostranné odpočívadlo Levoča.

(viac…)

Zo zahraničia do SR vlani smerovalo 45 investícií

Počet projektov priamych zahraničných investícií smerujúcich na Slovensko v minulom roku poklesol o 22,5 %. Ako vyplýva z analýzy spoločnosti Ernst & Young, investori sem napriek tomu vlani umiestnili 45 investícií, ktoré generujú viac ako 4 tis. pracovných miest. „Slovensko naďalej zostáva automobilovou pevnosťou, až 33 % priamych zahraničných investícií a až 2 819 pracovných miest bolo vytvorených práve v automobilovom priemysle,“ uviedol vedúci partner Ernst & Young v Slovenskej republike Stan Jakubek. Najviac investícií k nám smerovalo z USA a Nemecka, tretie miesto patrí Belgicku.

Nové opatrenia vlády, a to predovšetkým zvýšenie dane pre firmy na 23 % by však mohli priniesť ďalší pokles prílevu zahraničných investícií na Slovensko. „Dvadsaťtripercentná korporátna daň bude najvyššia v regióne strednej a východnej Európy (SVE). Už daň na úrovni 19 % patrila v rámci regiónu SVE skôr medzi tie vyššie,“ uviedol riaditeľ divízie firemného a investičného bankovníctva UniCredit Bank Miroslav Štrokendl.

Výška dane a zložitosť bankového systému nie sú jediným kritériom, podľa ktorého sa investori rozhodujú o umiestnení investície, môže byť však dôležitým jazýčkom na váhach. „Vyššie daňové zaťaženie môže byť prevážené napríklad kvalitným podnikateľským prostredím, rozvinutou infraštruktúrou, či prítomnosťou obchodných partnerov alebo subdodávateľov. Slovensko sa však nenachádza na popredných priečkach ani v prieskumoch zameraných na vnímanie podnikateľského prostredia, zvýšením daňového zaťaženia podnikateľského sektora pritom svoju konkurencieschopnosť ďalej oslabí,“ skonštatoval Štrokendl.

Kým prílev priamych zahraničných investícií na Slovensko vlani poklesol, v celej Európe v priemere rástol. A to z 3 757 projektov v roku 2010 na 3 906 v roku 2011. Najatraktívnejšou krajinou v Európe z hľadiska investícií zostáva Veľká Británia so 679 projektmi, teda 17 % z celkového počtu. V regióne SVE sa okrem Poľska vlani zaznamenal značný pokles investícií, podľa prieskumu Ernst & Young za poklesom stoja obavy investorov, týkajúce sa závislosti regiónu od exportu do západoeurópskych ekonomík a slabého, zväčša zahraničného bankového systému.

Slovenská republika v rebríčku hodnotených krajín zaujala až dvadsiate miesto v počte vytvorených projektov a 13. miesto v hodnotení počtu vytvorených pracovných miest. Slovensko, a to najmä slovenský priemysel, ostáva pre zahraničných investorov naďalej atraktívne predovšetkým vďaka priaznivému pomeru ceny a produktivity práce. Produktivita práce očistená o cenu práce je na Slovensku dokonca najvyššia spomedzi krajín EÚ.

(viac…)

TRENČÍN: Výstavbu druhého cestného mosta pozastavili

Výstavbu druhého cestného mosta cez rieku Váh v Trenčíne pozastavili. Informovala o tom Edita Novotná, hovorkyňa firmy Strabag, a.s., ktorá most stavia. „Môžeme potvrdiť, že na pokyn investora došlo k dočasnému pozastaveniu niektorých prác. Na bližšie vysvetlenie dôvodov je kompetentná Slovenská správa ciest ako investor projektu,“ uviedla Novotná. S výstavbou mosta začali na jeseň minulého roka, hotový mal byť už v apríli 2014, pôvodný termín dokončenia stavby bol september 2014.

To, že výstavba trenčianskeho mosta bola pozastavená, potvrdil aj hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Zistili sme totiž, že bývalé vedenie Slovenskej správy ciest z čias pána Figeľa sa dohodlo so zhotoviteľom stavby, ZIPP – Strabag, na zásadnej zmene projektu bez toho, aby následne dotiahli všetky potrebné náležitosti. V praxi dnes pri Trenčíne vyrastá úplne iný most, aký bol vysúťažený – tento podľa našich informácií nemá ani potrebné stavebné povolenie,“ tvrdí Kóňa. Ako ďalej dodal, hrozí veľké riziko, že takéto kroky nie sú v súlade s pravidlami čerpania eurofondov. Mesto bolo touto správou zaskočené, žiadne informácie o pozastavení výstavby mosta nemá.

Nový cestný most má stáť približne dva kilometre južne od súčasného. Má sa stať aj diaľničným privádzačom na najväčšie trenčianske sídlisko Juh, povedie do rozširujúcej sa nákupnej zóny na výpadovke smerom na Prievidzu alebo Brno. Most bude zároveň 1. etapou juhovýchodného obchvatu mesta. Stavia ho združenie ZIPP-Strabag za vysúťaženú cenu približne 36 miliónov eur. Predpokladané stavebné náklady pritom boli 86 miliónov eur. Výstavba mosta je z 85 percent hradená z fondov Európskej únie.

(viac…)

NOVOŤ: Domov dôchodcov bude ako prvý v kraji kúriť biomasou

Domov sociálnych služieb v Novoti na Orave bude ako prvé zariadenie Žilinskej krajskej samosprávy kúriť biomasou. Umožní to kompletná zmena vykurovacieho systému v rámci modernizácie domova za 1,5 milióna eur. Na domove už stihli vymeniť okná a zrekonštruovať strechu vrátane výmeny krytiny, momentálne robotníci zatepľujú obvodový plášť budovy. „Práce budú ďalej pokračovať na prestavbe interiérov podkrovia. Vybuduje sa tiež špecializované zariadenie, čím sa rozšíri sortiment poskytovaných služieb a vytvorí sa šesť nových pracovných miest. Projekt bude ukončený v tomto roku,“ uviedol hovorca kraja Peter Kubica.

Žilinský samosprávny kraj využije tento a budúci rok na modernizáciu domovov sociálnych služieb 10,8 miliónov eur z eurofondov, ďalších 265-tisíc eur investuje tento rok zo svojho rozpočtu.

(viac…)

Celý severný obchvat Trnavy už odovzdali do užívania

Motoristi môžu využívať takmer päťkilometrový severný obchvat Trnavy. Slovenská správa ciest v stredu odovzdala do užívania druhú a tretiu časť novej cesty prvej triedy. Obchvat má vylúčiť tranzitnú dopravu z centra mesta a odľahčiť ho od rastúceho množstva automobilov. Počet vozidiel jazdiacich denne napríklad na Trstínskej ceste už presiahol 23 tisíc a do roku 2015 by sa mal podľa odhadov zvýšiť na 26 tisíc. Pred siedmimi rokmi využívalo cestu vyše 20 tisíc áut za deň. „Celkové náklady na viac ako 4,5-kilometrový obchvat, ktorý vznikal v troch etapách počas niekoľkých rokov (od roku 2006), sa vyšplhali na viac ako 33 miliónov eur. Z nich 23,5 milióna eur tvorí príspevok Európskej únie, zvyšok bol financovaný zo štátneho rozpočtu,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Minister dopravy Ján Počiatek očakáva, že severný obchvat Trnavy zlepší dopravnú situáciu v meste. Podľa neho zároveň spĺňa všetky ekologické a ekonomické parametre, ktoré sú cieľom projektov financovaných Európskou úniou. „Odľahčenie od tranzitnej dopravy smerujúcej na Záhorie pozitívne pocítia jednak obyvatelia dotknutej časti mesta a tiež vodiči znížením energetických a časových strát. Ministerstvo dopravy výhľadovo počíta s výstavbou juhovýchodného obchvatu, ktorý by obdobne riešil tranzitnú dopravu smerom na Modru a Pezinok,“ vyhlásil Počiatek.

(viac…)

Pri Žiline vznikne nový logistický park

Pri Žiline vznikne nový logistický park. Jeho výstavbu začal developer PointPark Properties (P3) v spolupráci so spoločnosťou Optima Consulting. Prvým projektom v logistickom parku v lokalite Žilina-Strečno je výstavba budovy s rozlohou 6 tis. metrov štvorcových skladovej a kancelárskej plochy, ktorú bude využívať kórejská logistická spoločnosť ako distribučné centrum automobilových dielov Kia. Halu bude mať kórejská spoločnosť v nájme s možnosťou odkúpenia. Dokončenie jej výstavby je naplánované na august tohto roku.

„Z dlhodobého hľadiska je stratégiou P3 expandovať na Slovensku mimo Bratislavu a sústrediť sa na lokality, ako je Trnava, Žilina, Prešov, Košice a ďalšie miesta preferované našimi klientmi. Vzhľadom k nedostatku moderných skladových priestorov v týchto lokalitách vnímame Žilinský kraj ako veľkú príležitosť,“ uviedol managing director P3 Peter Bečár. Ako dodal, v tejto lokalite vie P3 ponúknuť ďalších 35 tis. metrov štvorcových skladovej plochy s dodaním projektu do šiestich mesiacov.

Nový logistický park PointPark Žilina má celkovú rozlohu 90 tis. metrov štvorcových, s možnosťou okamžitej výstavby 41 tis. metrov štvorcových skladových priestorov. Žilinský región, v ktorom sa park nachádza, je strategickým priemyselným a dopravným uzlom Slovenska. Park je situovaný v blízkosti obce Strečno, neďaleko diaľnice D1 vedúcej z Bratislavy do Žiliny, Popradu a Košíc. V blízkosti parku sa tiež plánuje výstavba medzinárodnej diaľnice D3, ktorá bude spájať Slovensko s Poľskom.

(viac…)

Výroba stavebníctva SR klesla viac, ako bol priemer EÚ

Produkcia slovenského stavebníctva sa v apríli medziročne vyvíjala horšie v porovnaní s priemerom eurozóny a Európskej únie. Stavebná výroba eurozóny podľa prvého odhadu medziročne klesla o 5 % a stavebná produkcia celej EÚ o 5,1 %. Medziročný pokles slovenského stavebníctva bol až 15,1 %, čo bol najvýraznejší prepad spolu s Talianskom v rámci krajín, z ktorých mal štatistický úrad EÚ Eurostat údaje k dispozícii. Medzimesačne však výroba stavebníctva SR oslabila miernejšie, ako bol priemer eurozóny a celej EÚ. Sezónne upravená výroba stavebníctva v apríli oproti marcu klesla v eurozóne o 2,7 % a v celej EÚ o 6,6 %. Pokles v SR bol na úrovni 2,3 %. Vyplýva to z informácií, ktoré Eurostat zverejnil v utorok.

V rámci krajín EÚ, z ktorých mal Eurostat údaje, aprílová stavebná výroba medziročne oslabila v deviatich a stúpla v piatich štátoch. Najväčší pokles bol na Slovensku a v Taliansku (zhodne –15,1 %), Španielsku (-14,6 %), Portugalsku (-14,3 %) a v Slovinsku (-14,1 %). Najväčší prírastok evidovali v Rumunsku (22,8 %), Poľsku (9,7 %) a Švédsku (4,3 %). Medzimesačne stavebná produkcia sa v apríli zmenšila v deviatich štátoch EÚ a posilnila v piatich. Najviac oslabila vo Veľkej Británii (-18,1 %), Slovinsku (-9,3 %), Portugalsku (-6,7 %) a Nemecku (-6 %). Najvýraznejšie vzrástla v Rumunsku (11,5 %), Francúzsku (2,3 %) a Poľsku (1,9 %).

(viac…)

Obnova infraštruktúry v Kameňanoch má stáť 1,9 mil. eur

Slovensko-české stavebné združenie vedené spoločnosťou Chemkostav, a.s. Michalovce obnoví miestnu infraštruktúru v obci Kameňany v okrese Revúca. Práce za 1,9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) má vykonať na základe výsledkov užšej súťaže, v ktorej boli predložené tri ponuky. Predpokladaná cena zákazky bola 1,91 mil. eur bez DPH. Ďalšími členmi úspešného združenia sú OHL ŽS, a.s. Brno a ich dcérska firma OHL Pozemné stavby a.s. Bratislava.

Podľa podmienok tendra, vyhláseného ešte v decembri 2010, práce by mali trvať dvadsať mesiacov. Vyplýva to z informácií zverejnených vo Vestníku verejného obstarávania. Financovanie investície majú zabezpečiť aj európske zdroje cez Regionálny operačný program. Práce budú zamerané na odvádzanie a čistenie odpadových vôd, komunikácie, elektrické rozvody a verejné osvetlenie a most cez rieku Turiec.

(viac…)

TRENČÍN: Doprastav opraví regionálne cesty v kraji

Spoločnosť Doprastav, a.s. opraví cesty II. a III. triedy v Trenčianskom samosprávnom kraji v dĺžke vyše 21 kilometrov. Stavebné práce má vykonať za zmluvnú cenu 1,38 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Firma získala zákazku vo verejnej súťaži spomedzi piatich predložených ponúk, keď predpokladaná cena bola 1,54 mil. eur bez DPH. Podľa podmienok tendra vyhláseného v marci tohto roka obnova ciest by mala trvať šesť mesiacov od uzatvorenia zmluvy s vybraným dodávateľom. O výsledku súťaže informovala Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja v piatkovom Vestníku verejného obstarávania.

(viac…)

S búraním v Cvernovke počkajú, kým nepreveria povolenia

Búracie práce v areáli Cvernovka na Páričkovej ulici v Bratislave spoločnosť Hamilton Group na doporučenie stavebného úradu prerušila, chcú tak vytvoriť priestor na to, aby sa v pokoji preverili všetky dokumenty a povolenia. Spoločnosť podľa svojho mediálneho zástupcu Karola Wolfa nechce zbytočne vyvolávať konflikty, ale chce vytvoriť priestor na pokojné preskúmanie celej záležitosti. V sobotu po začatí búracích prác v areáli Cvernovky ružinovský starosta Dušan Pekár nariadil štátny stavebný dohľad – ten skonštatoval, že stavebníkovi chýbajú niektoré dokumenty vyplývajúce z búracieho povolenia. Starosta preto nariadil zastavenie búracích prác. Hamilton Group trvá na tom, že má k dispozícii všetky potrebné dokumenty a povolenia a neporušila žiadny predpis, ani nariadenie.

(viac…)

Na Slovensku je 144 tis. metrov štvorcových kolektorov

Na Slovensku je v súčasnosti v prevádzke zhruba 144 tisíc metrov štvorcových slnečných kolektorov. Podľa Národného akčného plánu pre energiu z obnoviteľných zdrojov by malo mať Slovensko vyše 930 tisíc metrov štvorcových kolektorov. To je podľa podpredsedu Československej spoločnosti pre slnečnú energiu Milana Nováka ťažko dosiahnuteľné. “Na obdobie rokov 2011 až 2015 bol naplánovaný prírastok iba 166 tisíc metrov štvorcových kolektorových plôch a v rokoch 2016 až 2020 takmer 764 tisíc metrov štvorcových kolektorových plôch. Súčasný vývoj situácie na trhu kolektorov na Slovensku a neexistujúce dotácie však naznačujú, že ani tento málo ambiciózny plán sa nesplní,“ uviedol Novák.

Rýchlejšiu výstavbu slnečných kolektorov na Slovensku by pomohlo podporiť obnovenie štátnych dotácií. “V období apríl 2009 až november 2011 boli po prvý raz v histórii Slovenska zavedené dotácie na slnečné kolektory. Dotácie boli mimoriadne dobre načasované, pretože Slovensko bolo jednou z mála európskych krajín, kde po roku 2008 sa trh slnečných kolektorov neprepadol,“ doplnil Novák.

Nové vedenie Ministerstva hospodárstva SR (MH) má v pláne obnoviť dotácie na slnečné kolektory pre domácnosti. Poskytovať dotácie by chcel rezort začať už v budúcom roku. Ako uviedol pre agentúru SITA koncom mája hovorca ministra hospodárstva Stanislav Jurikovič, problémom zatiaľ zostáva fakt, že s dotáciami sa nepočíta v štátnom rozpočte nielen v tomto roku, ale ani v rokoch 2013 či 2014. Ministerstvo sa však podľa neho pri tvorbe nového rozpočtu bude uchádzať o prostriedky na tento program.

Začiatky hromadnej priemyselnej výroby termických slnečných kolektorov v Československu sa datujú do 70. rokov minulého storočia. Po rozdelení Československa v rokoch 1993 až 2000 nastalo obdobie prepadu predaja slnečných kolektorov na Slovensku, kedy sa množstvá namontovaných slnečných kolektorov pohybovali podľa odhadov v rozmedzí od 600 do 3 tisíc metrov štvorcových za rok. Od roku 2000 do roku 2005 sa ročná spotreba kolektorov pohybovala v rozmedzí od 5 do 7 tisíc metrov štvorcových za rok.

(viac…)

SARIO má rozpracované investičné projekty za 2,8 mld.eur

Slovensko je pre investorov stále zaujímavé. Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) má v súčasnosti rozpracovaných takmer 90 investičných projektov za 2,8 mld. eur. Ako uviedla pre agentúru SITA vedúca odboru marketingovej komunikácie SARIO Ľubomíra Gabrielová, vďaka týmto investičným projektom by mohlo vzniknúť vyše 20 tisíc nových pracovných miest.

Investori majú záujem investovať do tradičných odvetví. Ide najmä o strojárstvo, gumárenstvo, automobilový a elektrotechnický priemysel, či spracovanie kovov. Slovensko by sa však mohlo dočkať aj investície s vyššou pridanou hodnotou. “Medzi potenciálnymi investormi sú i takí, ktorí plánujú na Slovensku pôsobiť v sektoroch s vysokou pridanou hodnotou a zamestnávať špičkových odborníkov,“ upozornila Gabrielová. Najviac potenciálnych investorov pochádza z USA a Nemecka. „Evidujeme aj niekoľko projektov z Kórejskej republiky, Japonska a pracujeme aj na niekoľkých investíciách slovenských spoločností,“ dodala.

Aká je pravdepodobnosť realizácie evidovaných investičných projektov je zatiaľ otázna. Väčšina investorov totiž očakáva, ako sa vyvinie ekonomická situácia v Európe. “Projekty sú v rôznych štádiách rozpracovanosti, projektoví manažéri agentúry SARIO však so zástupcami potenciálnych investorov pravidelne komunikujú. Vzhľadom na súčasnú situáciu však niektoré projekty čakajú na ďalší vývoj situácie na Slovensku i v Európe,“ konštatovala Gabrielová.

(viac…)