B. BYSTRICA: Výstavba severného obchvatu finišuje

Výstavba severného obchvatu Banskej Bystrice, ktorú ako súčasť rýchlostnej cesty R1 buduje v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) firma Granvia Construction, je vo finále. Ako informovala Lenka Kubejová z útvaru komunikácie Granvia Construction, v máji robili na väčšine stavebných objektov dokončujúce práce – terénne úpravy zárezových a násypových svahov, krajníc, odvodňovacích rigolov. Pracovníci upravovali tlmiče nárazov azvodidiel, robili trvalé zvislé avodorovné dopravné značenie. Pod mostnými objektmi upravovali terén. „Na objektoch oporných múrov a protihlukových stien boli odstraňované vady anedorobky,“ uviedla Kubejová s tým, že v júni majú pokračovať dokončovacie práce na mostných a cestných objektoch a vegetačné úpravy. Približne 5,7-kilometrový severný obchvat je súčasťou PPP projektu, v rámci ktorého už Granvia Construction postavila na R1 a vlani na jeseň odovzdala do užívania úsek Nitra-západ – Tekovské Nemce. Výstavba obchvatu sa začala v roku 2009, hotový má byť v júli tohto roka.

(viac…)

Začal tender na výstavbu diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité

Predpokladaná cena za vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác na 12,3-kilometrovej diaľnici D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile je 365,61 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Príprava projektu a výstavba diaľničného úseku na Kysuciach je plánovaná na 1 095 dní, čiže tri roky. Financovanie majú zabezpečiť zdroje Kohézneho fondu Európskej únie a štátny rozpočet cez Operačný program Doprava ešte v terajšom programovom období čerpania eurofondov. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. už vyhlásila verejnú súťaž na výstavbu diaľnice vo štvrtkovom vydaní Vestníka pre verejné obstarávanie. Termín otvárania ponúk je 15. augusta a o súťažné podklady treba požiadať do 4. júla.

Záujemcovia o účasť v tendri musia preukázať, že v oblasti prípravy a výstavby cestnej a železničnej infraštruktúry dosiahli za predchádzajúce tri roky celkový obrat minimálne 100 mil. eur bez DPH. Ďalšou podmienkou je uskutočnenie aspoň dvoch stavieb, z toho jednu za zmluvnú cenu najmenej 100 mil. eur a druhú minimálne za 50 mil. eur bez DPH. Diaľničiari v podmienkach požadujú aj postavenie najmenej jedného razeného tunela dlhého minimálne 600 metrov, najmenej dvoch mostov v dĺžke aspoň 150 metrov a minimálne jednej mimoúrovňovej križovatky.

Podľa Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý nové vedenie ministerstva dopravy aktualizuje, výstavba D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile má začať v tomto roku. Pôvodne mala byť stavba diaľnice financovaná z úveru Európskej investičnej banky (EIB) a zo štátneho rozpočtu a z eurofondov v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Predpokladané stavebné náklady boli 274,19 mil. eur bez DPH.

(viac…)

Z tendra na D1 Hubová – Ivachnová vylúčili najlacnejšiu ponuku

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyradila z tendra na výstavbu vyše 15-kilometrovej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku najlacnejšiu ponuku slovensko-talianskeho združenia HANT BA DS, a.s. a INC S.p.A. Slovenská firma so sídlom v Považskej Bystrici následne požiadala diaľničiarov o nápravu rozhodnutia o vylúčení ich združenia z verejnej súťaže. „Naša ponuka spĺňa všetky podmienky účasti verejného obstarávania, a preto využívame všetky zákonné možnosti, aby sme mohli realizovať túto zákazku,“ informovala v stredu agentúru SITA Miriam Bayerová z materskej spoločnosti HANT BA, a.s. Dôvodom vylúčenia združenia z tendra podľa nej bolo, že cenová ponuka obsahovala položky s nízkou cenou. „Máme za to, že naša žiadosť o nápravu bude pre NDS dôvodom na opätovné zaradenie nášho konzorcia do súťaže,“ dodala Bayerová.

Výstavba diaľnice Hubová – Ivachnová s dvojkilometrovým tunelom Čebrať má odľahčiť Ružomberok od väčšiny tranzitnej dopravy. Diaľnica mala byť pôvodne postavená spolu s ďalšími štyrmi úsekmi v rámci prvého balíka PPP. Po súbežnej ceste prvej triedy prechádza denne 16 tis. až 24 tis. vozidiel, pričom najmä na úseku z Ružomberka po začiatok diaľnice v Ivachnovej sa vytvárajú časté dopravné zápchy. Stavebné povolenie na tento úsek D1 bolo vydané v marci 2009. Na úseku budú okrem tunela aj tri križovatky a 21 mostov.

(viac…)

ŽILINA: Aupark sa snaží s mestom dohodnúť, žalobu zatiaľ prerušil

Žilinský Aupark sa snaží s mestom dohodnúť. Aupark začiatkom roka zažaloval mesto za prieťahy pri výstavbe obchodného centra, za jeden a pol roka si vyčíslil ujdený zisk 17,6 milióna eur. Primátora Žiliny Igora Chomu krok Auparku zaskočil, radnica bola rozhodnutá brániť sa a nezaplatiť ani euro. „Aktuálne prebiehajú na pravidelných osobných stretnutiach rokovania medzi pánom primátorom Igorom Chomom a predsedom predstavenstva spoločnosti HB Reavis Slovakia Slavomírom Jankovičom. Zatiaľ nemáme vedomosť o žiadnom konkrétnom prijatom závere. Na čas trvania týchto rokovaní sme písomne požiadali súd o prerušenie konania ako prejav dobrej vôle a dôkaz toho, že sa usilujeme v prvom rade o zmierlivú dohodu. Ide nám primárne o uznanie morálneho nároku za nepravosti, ktorých sa voči našej investícii dopustil magistrát pod vedením exprimátora Ivana Harmana,“ povedal pre agentúru SITA Roman Karabelli zo spoločnosti HB REAVIS Group, investora Auparku.

S výstavbou Auparku na bývalom žilinskom Námestí Ľudovíta Štúra začali v júli 2007 a otvorili ho v októbri 2010. S investorom obchodného centra sa súdili susediaci hotel aj mesto. Žilinská radnica podala žalobu na súd o určenie neplatnosti zmluvy, ktorou bývalé vedenie Jána Slotu predalo Štúrovo námestie. Okresný súd v tejto veci rozhodol v prospech Auparku. Súdne spory s Auparkom doposiaľ stáli mesto približne 50 tisíc eur.

Podstatou žaloby žilinského Auparku je podľa jeho investora spoločnosti HB REAVIS Group náhrada majetkovej ujmy, ktorú spoločnosti mesto spôsobilo v súvislosti s návrhom na vydanie predbežného opatrenia. „Predbežné opatrenie vydal Krajský súd v Žiline v roku 2007 v nadväznosti na žalobu podanú mestom Žilina vo veci určenia neplatnosti kúpnej zmluvy k pozemkom. Dôsledkom tohto predbežného opatrenia bolo niekoľkoročné zdržanie projektu, čo spôsobilo najmä predraženie jeho financovania ako aj vznik škody vo forme ujdeného zisku,“ povedal Karabelli. O možnosti uplatnenia náhrady vzniknutej škody spoločnosť podľa Karabelliho priebežne hovorila s bývalým vedením mesta. „Vzťahy s mestom Žilina sú v súčasnosti na nanajvýš korektnej úrovni, avšak našej spoločnosti bola reálne spôsobená nemalá majetková ujma, žiadame preto morálnu i finančnú satisfakciu za to, čo nám nezodpovedným konaním bývalých predstaviteľov mesta bolo spôsobené,“ dodal Karabelli.

(viac…)

N. MESTO: Cesty opraví považskobystrická firma za 2 mil. eur

Úseky viacerých ciest na trase Čachtice (okres Nové Mesto nad Váhom) – Podkylava (okres Myjava) opraví firma HANT BA DS, a.s z Považskej Bystrice za 2 098 215 eur bez DPH. Pôvodná hodnota opráv pritom bola 2 134 400 eur bez DPH. Projekt je spolufinancovaný z eurofondov. Predmetom zákazky je rekonštrukcia a modernizácia úseku cesty III/499024 Podkylava – Krajné, úseku cesty III/499026 Krajné a úseku cesty III/504023 Čachtice – Krajné. Súčasťou projektu sú aj stavebné úpravy šiestich mostov, a to ponad Matejovský potok, Hovadský jarok, potok Kostolník, Rudník a dvoch mostov ponad potok Jablonka.

Do súťaže sa prihlásili dve firmy, s víťazom uzavrel Trenčiansky samosprávny kraj, ako vyhlasovateľ obstarávania, zmluvu 25. mája. Informácie zverejnil Úrad pre verejné obstarávanie vo svojom elektronickom vestníku.

(viac…)

BRATISLAVA: Investor by chcel povolenie na Twin city do konca roka

Stavebné povolenie na multifunkčný komplex Twin City na Mlynských nivách v Bratislave za približne 600 mil. eur by investor rád získal do konca tohto roka. „Ak by sa to podarilo, sme pripravení začať s výstavbou hneď na jar 2013,“ informoval za spoločnosť HB Reavis Group Roman Karabelli. Na projekt, o ktorom sa v hlavnom meste hovorí už roky, prebieha v súčasnosti územné konanie. Ide o časť Twin City Juh, teda o pozemok, ktorý sa nachádza na staromestskej strane. Ako uviedol hovorca mestskej časti Staré Mesto Tomáš Halán, na stavebnom úrade evidujú tri žiadosti o územné rozhodnutia, dve na prekládku inžinierskych sietí a jednu na objekt s parkoviskom. Projekt Twin City ráta okrem iného s výstavbou administratívnych priestorov, pribudne aj nová autobusová stanica s nástupišťami a nákupná galéria.

Komplex má vyrásť na rozsiahlom území, rozčlenený je do niekoľkých etáp. Stavebné práce na jednotlivých fázach projektu môžu podľa Karabelliho trvať približne 18 až 24 mesiacov, takže ak získajú stavebné povolenie, do dvoch rokov možno očakávať dokončenie prvých stavebných celkov komplexu Twin City. Posledná fáza projektu by tak mohla byť dokončená v roku 2019. Počas rokov čakania sa zmenila aj podoba projektu. Pre krízový vývoj na trhu s nehnuteľnosťami na bývanie podľa Karabelliho vypadli z projektu rezidenčné veže a nahradila ich administratíva a zeleň. Projekt tiež museli podľa neho prepracovať tak, aby vyhovoval výškovým regulatívom a indexom zastavanosti podľa územného plánu mesta. „Z konceptu tiež vypadla funkcia štvorhviezdičkového hotela, ktorých má mesto na počet turistov dostatočnú kapacitu. V časti Juh teda pôjde o čistú administratívu v najvyššom kancelárskom kvalitatívnom štandarde A,“ dodal mediálny zástupca spoločnosti HB Reavis Group. V časti Sever pribudne nová autobusová stanica s nástupišťami prepojená s nákupnou galériou a tiež ďalšími kancelárskymi priestormi. Celková hodnota investície je odhadovaná na približne 600 miliónov eur.

(viac…)

Sadzby hypoték máme vyššie než okolité krajiny

Priemerná ročná úroková sadzba na hypotékach je na Slovensku aktuálne zhruba 5 %, menej je to v Rakúsku, Slovinsku, Poľsku a aj Česku. Česi si napríklad požičiavajú na bývanie s úrokom 3,68 %. V súčasnosti sú najvyššie sadzby hypoték v Rumunsku a najvýhodnejšie sú v Rakúsku. Vyplýva to z prieskumu poradenskej spoločnosti TPA Horwath. „Dôvody relatívne vysokých sadzieb vidíme aj v opatrnosti slovenských bánk vzhľadom na nestabilitu vývoja HDP v porovnaní s okolitými štátmi strednej Európy,“ uviedol partner poradenskej spoločnosti TPA Horwath SK Peter Ďanovský.

Pri porovnávaní cien bytov v hlavných mestách, sa z ôsmich dopytovaných krajín umiestnila Slovenská republika spolu s Chorvátskom na treťom mieste s cenou okolo 130 tis. eur. Ako najdrahšia sa ukázala Viedeň, kde sa ceny pohybujú v rozmedzí od 264 752 eur do 510 038 eur a stredná cena sa pohybuje okolo 389 256 eur. Hneď po nej nasleduje Praha, kde sa cena pohybuje okolo 218 762 eur. Najlacnejšie byty má rumunská Bukurešť s cenou okolo 69 tis. eur.

Spoločnosť TPA Horwath mapovala aktuálne ceny bytov v hlavných mestách a mestách do 500 tisíc obyvateľov a priemerné sadzby hypoték v krajinách strednej a východnej Európy. Prieskum uskutočnila v Slovenskej republike, Českej republike, Rakúsku, Poľsku, Slovinsku, Chorvátsku, Srbsku a Rumunsku. Pre porovnanie cien bytov bol vzorom byt s veľkosťou 60 m2.

(viac…)

Začal tender na stavebný dozor pre D1 s tunelom Višňové

Výkon stavebného dozoru na pripravovanej stavbe takmer 13,5-kilometrovej diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala môže podľa odhadov stáť 13,45 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Podľa verejnej súťaže, ktorú Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) vyhlásila v piatkovom Vestníku verejného obstarávania, stavebný dozor na stavbe diaľnice medzi Žilinou a Martinom má trvať 2 569 dní, čo je sedem rokov. Otváranie ponúk je plánované 23. júla a o súťažné podklady treba požiadať do 25. júna.

Národná diaľničná spoločnosť posunula termín otvárania ponúk v tendri na výstavbu uvedenej diaľnice, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové, z 5. júna na 26. júna. Zdôvodnila to rozsahom a komplexnosťou projektu. Vyhovela tým všetkým uchádzačom, aby predišla prípadným revíznym postupom v procese verejného obstarávania. V tendri na projektovanie a výstavbu diaľnice Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala mali ponuky otvárať pôvodne 3. mája. Pre námietky niektorých uchádzačov k súťažným podkladom musela NDS lehotu presunúť na 5. júna.

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavbu diaľnice s tunelom Višňové ešte koncom vlaňajška. Odhadované náklady sú 896,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty a práce sú plánované na päť a pol roka. Vzhľadom na následné vyhodnocovanie ponúk môže byť diaľnica hotová najskôr v roku 2018, uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania. Pre plánovanú dĺžku prác môže byť diaľnica financovaná z európskych peňazí až v ďalšom programovacom období 2014 až 2020. Dovtedy by výstavba mohla byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z prípadného úveru Európskej investičnej banky.

(viac…)

Počet dokončených bytov v prvom kvartáli klesol o 17,8 %

Celkový počet začatých, dokončených a rozostavaných bytov sa naďalej znižuje. V prvom štvrťroku tohto roka bolo na Slovensku dokončených 2 856 bytov a ich počet medziročne klesol o 17,8 %. V uvedenom období zároveň začala výstavba 2 685 bytov, čo bolo menej o 7,2 % a k 31. marcu zostávalo rozostavaných 64 777 bytov, keď sa ich počet znížil o 1,9 %. Za prvé tri mesiace roka ubudlo 246 bytov, čo bolo medziročne viac o 1,2 %, z toho asanáciou ubudlo 206 bytov, čo je menej o 5,9 %. Vyplýva to z údajov, ktoré zverejnil Štatistický úrad SR (ŠÚ).

Najviac bytov bolo v prvom štvrťroku dokončených v Bratislavskom samosprávnom kraji, a to 755. Na celkovom počte dokončených bytov na Slovensku to predstavuje 26,4 %. Spomedzi všetkých regiónov zaznamenal bratislavský región najvyšší prepad dokončených bytov o 37,6 %. Počet dokončených bytov klesol v piatich z ôsmich krajov. V Nitrianskom kraji bolo dokončených 375 bytov (podiel 13,1 %) pri náraste o 30,2 %. V Trnavskom kraji pribudlo 370 bytov (12,9 %) a ich počet sa medziročne znížil o 37,5 %. V Žilinskom kraji postavili 356 bytov (12,5 %), čo bolo menej o 17,6 %, v Prešovskom kraji odovzdali 279 bytov (9,8 %) pri poklese o 16,7 %, v Trenčianskom kraji postavili 273 bytov (9,6 %), čo znamenalo zvýšenie o 9,2 %. V Košickom kraji dokončili 225 bytov (7,9 %), čo bolo menej o 3 % a v Banskobystrickom kraji bolo dokončených 223 bytov (7,8 %) a ich počet vzrástol najvyššie zo všetkých krajov o 66,4 %.

(viac…)

Skupina Doprastav vykázala vlani stratu 18,5 mil. eur

Stavebná spoločnosť Doprastav, a.s. podľa konsolidovaných údajov vykázala v minulom roku stratu po zdanení 18,47 mil. eur. Skupina uzavrela rok 2010 ešte s čistým ziskom 1,07 mil. eur. Spoločné tržby zo stavebných prác vlani dosiahli 275,53 mil. eur a medziročne boli nižšie o 11,4 %. Celkové prevádzkové výnosy vo výške 285,29 mil. eur klesli o 9,5 %. Vyplýva to zo zverejnených informácií v Obchodnom vestníku na portáli epi.sk. Prevádzkové náklady v objeme 305,36 medziročne klesli o 2,2 %. Prevádzková strata skupiny dosiahla vlani 20,07 mil. eur, pred dvoma rokmi bol výsledkom prevádzkového hospodárenia zisk 3,22 mil. eur.

Samotný Doprastav, ako materská spoločnosť skupiny, priznal za vlaňajšok prvú stratu vo svojej vyše 18-ročnej histórii, ale jej výšku nezverejnil. Doprastav dosiahol vlani individuálne celkové tržby vo výške 262,51 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 13,4 %. Hodnota stavebných prác, ktoré spoločnosť realizovala v roku 2011, predstavovala celkom 251,2 mil. eur. Práce vykonané v zahraničí mali objem 164,81 mil. eur, čo je zo všetkých prác 65,6 %. „Rok 2011 bol pre Doprastav špecifický aj v tom, že sme po prvýkrát dosiahli vyššie stavebné výkony v zahraničí ako na domácom trhu, a to hneď dvojnásobne,“ uviedla nedávno spoločnosť pre agentúru SITA.

(viac…)

Košičania môžu pripomienkovať návrh zmien územného plánu

Do 17. júna môžu Košičania zasielať svoje písomné pripomienky a námety k Zmenám a doplnkom územného plánu mesta Košice v rámci druhého kola verejného prerokovania. Zmeny treba zasielať na košický magistrát Útvar hlavného architekta. Verejnosť predniesla v prvom kole verejného prerokovania mnoho pozmeňujúcich pripomienok a návrhov, ktoré boli často vo vzájomnom protiklade. Na základe týchto skutočností mesto prepracovalo zadanie a očakáva, že to prispeje ku kvalitnejšiemu územnému plánu.

Ako vyplýva zo súhrnnej správy, do návrhu zmien a doplnkov územného plánu boli spracované niektoré čiastkové koncepcie. Ide celkovo o 31 lokalít v rôznych mestských častiach. Okrem toho bola spracovaná lokalita celé mesto, v ktorej boli aktualizované niektoré ochranné pásma, inundačné pásmo Hornádu, doprava atď.

Komplexný urbanistický návrh a podrobné informácie o navrhovaných zmenách územného plánu mesta a podľa jednotlivých lokalít nájdu záujemcovia na internetovej stránke mesta www.kosice.sk.

(viac…)

Prešov: Nábrežnú komunikáciu potiahnu k ZVL

Výstavba nábrežnej komunikácie v Prešove sa začne treťou etapou ešte do konca júna. Informoval o tom riaditeľ Úradu Prešovského samosprávneho kraja a poslanec Národnej rady SR za Smer-SD Stanislav Kubánek v tlačovom vyhlásení. Celkový objem investície presahuje 32 miliónov eur a dĺžka výstavby je naplánovaná na 36 mesiacov od začiatku prác. Dodávateľom stavby bude spoločnosť HANT BA DS & ANIK, ktorá zvíťazila vo verejnom obstarávaní.

„Nábrežná komunikácia v Prešove je záležitosťou vyše 20-tich rokov. Stále sú s tým problémy. Som rád, že sme sa konečne pohli ďalej. Krajské mesto potrebuje urgentne riešiť dopravu. To je cesta, ktorá môže pomôcť rozvoju celého regiónu. Investícia do dopravy rovná sa znižovanie nezamestnanosti,“ dodal Kubánek. Riešenie dopravy a cestnej infraštruktúry v Prešovskom kraji je jednou z priorít, ktorým sa chce poslanec prioritne v tomto volebnom období venovať.

(viac…)

Posúdenie D1 Turany – Hubová má byť známe do troch mesiacov

Výsledky dodatočného posudzovania vplyvov pripravovanej stavby diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie by mali byť podľa ministra dopravy Jána Počiatka známe v priebehu dvoch až troch mesiacov. Od následného stanoviska Európskej komisie bude závisieť, či sa 13,5-kilometrová diaľnica medzi Martinom a Ružomberkom bude stavať povrchovým variantom s tunelmi Havran a Rojkov, alebo po novej podzemnej trase cez tunel Korbeľka. Druhá možnosť by znamenala oddialenie začiatku stavby diaľnice o niekoľko rokov.

Podľa ministra je potrebné počkať na výsledky enviro posudzovania, aby bolo jasné, kadiaľ cesta povedie a až potom bude možné hovoriť o možnom rozdelení úseku pre financovanie jeho časti z eurofondov v tomto programovacom období. Počiatek verí, že posudzovanie vplyvov diaľnice na chránené územia prírody NATURA 2000 dopadne dobre, pretože inak to podľa neho bude „katastrofa“ z pohľadu dokončenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Prepojenie západu a východu Slovenska po diaľnici cez Žilinu je pre ministerstvo dopravy naďalej hlavnou prioritou vo výstavbe diaľnic.

Ak Brusel rozhodne v prospech povrchovej trasy diaľnice Turany – Hubová, ktorú presadzuje rezort dopravy, diaľnica by mohla byť rozdelená na dva úseky. V tom prípade by mohla byť výstavba úseku Turany – Kraľovany financovaná zo zdrojov Európskej únie ešte v tomto programovacom období. Ďalší úsek Kraľovany – Hubová by bol financovaný z eurofondov v nasledujúcom období 2014 až 2020. Ak dá komisia za pravdu ochranárom, ktorí navrhujú novú trasu s tunelom Korbeľka, príprava výstavby diaľnice by musela začať odznova, čo by spôsobilo predĺženie začatia jej výstavby o niekoľko rokov.

(viac…)

Honeywell ťahá do Prešova ďalšieho investora

Spoločnosť Travaglini má záujem po boku firmy Honeywell postaviť priemyselnú halu v priemyselnom parku IPZ Záborské. Na základe ich požiadavky ide o kúpu pozemkov o rozlohe 1 ha, kde by mala vyrásť hala o veľkosti približne 6 000 metrov štvorcových. V počiatočnom štádiu si v spoločnosti nájde prácu minimálne 100 ľudí, ktorí budú zabezpečovať balenie výrobkov pre firmu Honeywell. Informovala o tom v utorok hovorkyňa prešovskej radnice Veronika Kmetóny Gazdová. Ako dodala, teraz bude nasledovať schvaľovací proces v prešovskom mestskom zastupiteľstve, po ktorom by sa v prípade schválenia zámeru a odpredaja pozemkov, začali práce na prelome rokov 2012/2013. Cena pozemkov bude výsledkom schvaľovacieho procesu.

„Investíciou by sa opäť prispelo k rozvoju priemyselnej infraštruktúry v regióne a vytvoreniu pracovných miest, kde by sa uplatnili absolventi škôl či nezamestnaní,“ povedal primátor Prešova Pavel Hagyari. Ďalej dodal, že mesto je pripravené poskytnúť spoločnosti pomoc v rámci predĺženia linky mestskej hromadnej dopravy, škôl, materskej školy, či prípadne ubytovania.

Záujem investovať v okrese Prešov (Haniská) prejavila v týchto dňoch aj slovenská spoločnosť zaoberajúca sa spracovaním komodít, ktorá požiadala o štátnu pomoc, a ktorá by v konečnej fáze vytvorila 400 pracovných miest. Rokovania o predaji pozemkov v priemyselnom parku IPZ Záborské pokračujú so španielskou spoločnosťou z oblasti automobilového priemyslu (400 pracovných miest), so spol. AHP/ASIS, Ingmetal a slovensko-belgickou energetickou spoločnosťou. V prípade úspešných záverov by sa v horizonte najbližších dvoch rokov vytvorilo ďalších približne 1 000 pracovných miest.

(viac…)

Partizánske: Parkoviská čaká obnova

Dve parkoviská v Partizánskom čaká rekonštrukcia za 47 500 eur. Za jeden mesiac by mala parkovacia plocha pri Obuvi a parkovacia plocha pri železničnej stanici dostať nový vzhľad. Informácie zverejnil Úrad pre verejné obstarávanie vo svojom elektronickom vestníku.

Rekonštrukcia parkoviska pri Obuvi o výmere 640 metrov štvorcových pozostáva z odfrézovania časti parkovacej plochy, aby sa plocha vyspádovala a odvodnila. Vymení sa tu 175 metrov štvorcových podložia, vybudujú štyri uličné vpuste a vznikne tu napojenie na jestvujúcu kanalizáciu. Obnova krytu parkovísk bude pozostávať z dvoch asfaltových vrstiev, z čoho je jedna vyrovnávacia a druhá vrstva je kryt. Parkovisko pri Železničnej stanici, ktoré má výmeru 685 metrov štvorcových, čaká podobná rekonštrukcia. Lehota na prijímanie žiadostí o súťažné podklady alebo o prístup k dokumentom je do 12. júna. Záujemcovia môžu svoje ponuky predkladať do 19. júna.

(viac…)

Žilina: Žilbyt sa bude starať o 1 500 bytov

Nová mestská spoločnosť Žilbyt sa bude starať o takmer tisícpäťsto nájomných a sociálnych mestských bytov, v budúcnosti by mala zabezpečovať správu a údržbu všetkého mestského majetku. „V priebehu druhého polroka budeme fyzicky preberať všetky byty, ktoré má teraz v správe Bytterm, do správy Žilbytu aj s kompletnou inventarizáciou tých bytov. To znamená, že budeme presne vedieť, v akom stave sa aký byt nachádza. Hneď budeme samozrejme z toho vidieť, čo si ten byt žiada, aké opravy, a z toho bude potom vyplývať financovanie opráv,“ povedal žilinský primátor Igor Choma.

Spoločnosť Žilbyt chce mesto zaregistrovať začiatkom júla, naplno by mala začať fungovať od januára 2013. Priestory pre sídlo využije mesto zatiaľ vlastné a zariadi ich a technicky vybaví tým, čo má. Všetky výberové konania do novej stopercentne mestskej spoločnosti sa chystá robiť cez riadne výberové konania. Za konateľky Žilbytu boli dočasne určené dve zamestnankyne mestského úradu, aby mohli začať preberať agendu od Byttermu.

(viac…)

Stav úverov na bývanie stúpol za mesiac o 89,6 mil. eur

Ku koncu apríla bol stav úverov na bývanie vo výške 12,285 mld. eur a za posledný mesiac sa zvýšil o 89,6 mil. eur. Za týmto prírastkom stoja tradične iné úvery na nehnuteľnosti, ktoré v súčasnosti banky poskytujú častejšie než klasické hypotekárne úvery. Ich objem sa zvýšil medzimesačne o 70,9 mil. eur na 6,411 mld. eur. Iné úvery tak tvorili viac ako polovicu z celkového objemu úverov na nehnuteľnosti. Stav hypotekárnych úverov sa zvýšil o 10,2 mil. eur na 3,979 mld. eur. Úvery stavebného sporenia vzrástli o 8,5 mil. eur na 1,896 mld. eur. Vyplýva to z informácií zverejnených Národnou bankou Slovenska.

Z celkových úverov na nehnuteľnosti mala Slovenská sporiteľňa podiel 26,27 %. Nasledovala VÚB banka s podielom na celkovom objeme úverov 21,99 %. Treťou v poradí bola Tatra banka s podielom 13,93 %, no v tesnom závese s podielom 13,54 % bola Prvá stavebná sporiteľňa. V klasických hypotékach dominuje naďalej VÚB so 46,69-percentným podielom, s odstupom nasledovaná Tatra bankou, ktorá evidovala 19,71 % z objemu hypoték. V iných úveroch na nehnuteľnosti dominuje zase Slovenská sporiteľňa s podielom 42,61 %, druhou v poradí je Tatra banka so 14,47 %. Pri úveroch stavebného sporenia mala najväčší podiel Prvá stavebná sporiteľňa, a to až 87,73 %.

(viac…)

Doprastav mení od júna generálneho riaditeľa

Novým generálnym riaditeľom a členom predstavenstva stavebnej spoločnosti Doprastav, a. s. so sídlom v Bratislave bude od 1. júna Juraj Androvič. Vo funkciách nahradí doterajšieho generálneho riaditeľa a člena predstavenstva Dušana Šamudovského, ktorý požiadal o uvoľnenie a odchádza do dôchodku. Predstavenstvo spoločnosti vymenovalo s účinnosťou od začiatku júna za ekonomickú riaditeľku Evu Rýdlovú namiesto doterajšieho finančno-ekonomického riaditeľa Tomáša Klepetka. Ten odchádza na post viceprezidenta s pôsobnosťou pre finančnú správu skupiny Doprastav.

Androvič má 40 rokov, je absolventom Stavebnej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Do Doprastavu nastúpil v roku 1997 a v rámci spoločnosti prešiel viacerými významnými funkciami. Pôsobil ako stavbyvedúci, vedúci výrobného strediska a od roku 2007 bol riaditeľom závodu Žilina. V roku 2011 bol menovaný aj do funkcie člena dozornej rady dcérskej spoločnosti Doprastav Asfalt, a.s.

(viac…)

Vláda chce zmeniť zdaňovanie nehnuteľností od budúceho roka

Nové pravidlá pre zdaňovanie nehnuteľností chce vláda zaviesť do praxe už od budúceho roka. Keďže však ich príprava je podľa premiéra Roberta Fica náročná, zákon o zdaňovaní nehnuteľností môže platiť aj neskôr. „Ak zákon zvládneme, tak to bude prvého januára 2013, ak nie, posunieme jeho účinnosť,“ vyhlásil vo štvrtok Fico.

Vláda podľa premiéra chce nastaviť kritéria zdanenia nehnuteľností tak, aby „nikomu neublížila“. Podľa Fica je potrebné brať do úvahy aj napríklad domy postavené svojpomocne pred rokom 1989, tie podľa neho nemôžu byť považované za luxusné. „Pod luxusnou nehnuteľnosťou musíme rozumieť nehnuteľnosti, ktoré boli postavené v poslednom období, boli postavené na lukratívnych miestach, bolo evidentné, že staviteľ musel vynaložiť obrovské sumy peňazí na zaobstaranie pozemku a na samotnú výstavbu,“ vyhlásil Fico.

Kabinet má pritom podľa premiéra v pláne pozrieť sa aj na iné spôsoby, ako získať peniaze. Chce sa napríklad zaoberať aj otázkou cien stavebných povolení, ktoré by mohli byť diferencované podľa druhu nehnuteľností.

Práve oblasť zdaňovania nehnuteľností je jednou z tých, ktorú Slovensku odporúča efektívnejšie využívať aj Európska komisia (EK). Vláda však napriek tomu bude podľa premiéra postupovať v tejto oblasti „citlivo“. O ďalších odporúčaniach komisie hovoril na začiatku štvrtkového rokovania vlády s jej predstaviteľmi podpredseda EK a komisár pre inštitucionálne vzťahy a administratívu EÚ Maroš Šefčovič. Robert Fico pritom požiadal svojich ministrov, aby 13. júna na rokovanie kabinetu predložili harmonogram plnenia jednotlivých odporúčaní komisie.

(viac…)

Prešov má novú kotolňu na biomasu

Zástupcovia spoločnosti Spravbytkomfort, a.s. Prešov odovzdali dnes slávnostne do užívania kotolňu na drevnú štiepku Biomasa II – CK Sekčov na Exnárovej ulici, ktorá zásobuje teplom a teplou vodou obyvateľov na najväčšom prešovskom sídlisku Sekčov. Kotolňu stavali v dvoch etapách. Prvú jej časť odovzdali do skúšobnej prevádzky vlani v septembri v investičnom náklade 3,2 mil. €. Druhá etapa projektu súvisela s rekonštrukciou piatich kotolní na výmenníkové stanice a ich prepojením s kotolňou Biomasa II. v investičnom náklade 1,7 mil. €. Spoločnosť Spravbytkomfort sa rozhodla pre výstavbu kotolne na biomasu na Sekčove po dobrých skúsenostiach s prevádzkou kotolne Biomasa I. na Jazdeckej ulici určenej pre Sídliská I., II. a III. Hlavným zámerom tejto investície bolo stabilizovať cenu tepelnej energie prechodom na využívanie biomasy a znížiť tak závislosť od jediného zdroja tepla – dodávky plynu. Spaľovaním biomasy sa prešovský dodávateľ tepla šetrnejšie správa aj k životnému prostrediu.

Po ukončení celej investičnej akcie bude spoločnosť koncom tohto roka zásobovať teplom z obnoviteľných zdrojov v meste približne 16 000 bytov, čo predstavuje 70% z celkového počtu zásobovaných bytov. Svoje služby poskytujú aj školám, obchodným firmám a majiteľom iných nebytových priestorov. Celkovo očakávajú zníženie spotreby plynu o 10 mil. m3 a tým zníženie produkcie skleníkových plynov o 19 tis. ton.

Mesto Prešov sa radí k deviatim mestám v Rakúsku, Nemecku a na Slovensku, kde Energiecomfort, partner mesta Prešov, obdobné zdroje vybudoval a prevádzkuje. Prešov je z týchto miest najväčšie a polovica jeho obyvateľov bude užívať teplo z biomasy. „Takto majú občania v Prešove o tretinu zníženú závislosť od dodávky plynu a zároveň cenu tepla, ktorá patrí na Slovensku k najnižším,“ povedal Minarik. Spravbytkomfort, a.s. Prešov je súčasťou nadnárodného koncernu Energiecomfort GmbH Viedeň, kde patria aj ďalšie slovenské spoločnosti Bytkomfort Nové Zámky, TT-Komfort Trnava.

(viac…)