Bratislavské Nové Mesto schválilo pozemky pre projekt TEN-T

Novomestská samospráva definitívne odsúhlasila predaj a prenájom pozemkov, cez ktoré bude viesť nový železničný koridor. Po dvoch neúspešných pokusoch našlo miestne zastupiteľstvo mestskej časti Bratislava-Nové Mesto potrebnú trojpätinovú väčšinu všetkých hlasov. Investorom dopravného projektu TEN-T, ktorý má v 1. etape prepojiť železničné stanice Bratislava-Predmestie a Bratislava-Filiálka, sú ŽSR. Od mestskej časti Nové Mesto získajú do vlastníctva 182 m2 pozemkov za 19 792,5 eur a do prenájmu 2 750 m2 za 22 825 eur ročne.

„Výsledok hlasovania neznamená, že automaticky podporujeme samotný železničný projekt. Našou snahou je teraz vybojovať pre ľudí čo najmenej obmedzení a čo najviac výhod,“ zdôraznil starosta bratislavského Nového Mesta Rudolf Kusý.

Mestská časť bude projekt TEN-T aj naďalej prísne pripomienkovať. Od investora žiada záruky, aby obyvatelia Nového Mesta počas výstavby trpeli hlukom, prachom či vibráciami čo najmenej. Jednou z podmienok bude napríklad zabezpečenie okolia Základnej školy na Odborárskej ulici, ktorá bezprostredne susedí s budúcou stavbou – napríklad vybudovaním protihlukovej steny.

Investor sľubuje, že vlaková doprava by mala mesto odbremeniť od automobilovej. Trať by z veľkej časti mala viesť podzemím. Kompletný projekt hovorí o prepojení železničnej stanice Rača, cez Predmestie, Filiálku až po stanicu Petržalka.

(viac…)

Bratislava: Mesto hľadá právnikov, chce uspieť v spore o PKO

Mesto Bratislava sa odvolá voči rozhodnutiu Okresného súdu Bratislava I, ktorý dal nedávno za pravdu spoločnosti Henbury Development, vlastníkovi pozemkov pod PKO v Bratislave, v jej spore s mestom. „Čakáme na to, že nám doručia rozsudok prvostupňového súdu. Dáme odvolanie na krajský súd a predpokladám, že ten usporiada férové súdne konanie,“ povedal primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. Mesto totiž tvrdí, že exprimátor Ďurkovský nemal právo bez súhlasu MZ rozhodnúť o zbúraní stánku, pretože mal mandát rokovať len o predaji budovy. „Dnes sme vypísali výberové konanie na právnu kanceláriu, ktorá bude mesto zastupovať v súdnom spore,“ uviedol včera pri prehliadke PKO Ftáčnik.

Mesto s investorom vedie súdny spor aj o určenie vzťahu k pozemku pod PKO. Podľa Ftáčnika je nespochybniteľné, že pozemok je súkromný a vlastník majetku preto žiada nájomné vo výške 20-tisíc eur mesačne. „My hovoríme, že nechceme nájomné, ale vecné bremeno, ktoré podľa všetkého bude odplatné a výšku tej odplaty určí súd. Dali sme žiadosť na súd, aby rozhodol o výške odplaty za vecné bremeno, aby sme mohli využívať budovu a pozemok primeraným spôsobom,“ povedal primátor.

To, či mesto podá na investora žalobu za poškodenie PKO, Ftáčnik povedať nevie. Stav dnešného PKO má podľa neho na svedomí nielen investor, ale aj mesto, ktoré do budovy dlhodobo neinvestovalo, neopravilo kotolňu a neriešilo ani zatekanie. Výšku škôd by mali posúdiť začiatkom budúceho roka odborníci a pracovníci Bratislavského kultúrneho a informačného strediska, ktorí v budove PKO sídlili.

(viac…)

Územný generel dopravy pre BSK dodá KPM Consult

Generel dopravy pre Bratislavský samosprávny kraj (BSK) vypracuje česká spoločnosť KPM Consult, a.s. so sídlom v Brne. Základom bude komplexný rozbor súčasného stavu územia pri využití jestvujúcich spracovaných územno-plánovacích podkladov a rešpektovaní záväznej časti Koncepcie územného rozvoja Slovenska. Brnianska firma získala zákazku v tendri na základe jedinej ponuky vo výške 36,1 tis. eur bez DPH. Dokument má dodať do 9 mesiacov od uzatvorenia zmluvy.

„Výsledný návrh spracovania určí hlavné smery rozvoja dopravnej infraštruktúry v regióne v súlade s dopravnou politikou štátu a Koncepciou územného rozvoja Slovenska a prehĺbenie riešenia dopravnej infraštruktúry v koordinácii s navrhovanou koncepciou Územného plánu regiónu – BSK a územných plánov obcí na území kraja,“ informoval BSK vo Vestníku verejného obstarávania.

(viac…)

V Senci pribudnú priemyselné priestory na prenájom

Po vyše 4 rokoch pribudne na slovenskom trhu priemyselných nehnuteľností nový projekt, ktorý nie je stavaný vopred na kľúč konkrétnym nájomcom. Skupina Karimpol totiž v novembri tohto roku začala v Senci pri Bratislave výstavbu haly o rozlohe 37 tis. m2. Potenciálnym klientom budú priestory k dispozícii približne v polovici roka 2012. „Nový areál na najvyššej technologickej úrovni bude integrovaný do existujúcich 68 tis. m2 skladových priestorov Bratislava Logistic Parku,“ uviedol manažér skupiny Karimpol pre styk s klientmi Peter Bahník.

Nová hala podľa neho ponúkne moderné priestory pre logistiku i ľahký priemysel. Projekt zároveň pomôže zaplniť medzeru na slovenskom trhu, ktorý má najväčší nedostatok industriálnych priestorov v regióne strednej a východnej Európy. V 3. kvartáli 2011 bolo totiž na Slovensku neobsadených iba 2,7 % priemyselných nehnuteľností. Nová výstavba bude napojená na existujúce priestory Bratislava Logistic Parku blízko výjazdu na diaľnicu D1, ktoré sú už plne obsadené.

Spoločnosť Karimpol Group vznikla v roku 1991. Zaoberá sa výstavbou komerčných nehnuteľností v regióne strednej Európy. Okrem slovenskej filiálky má pobočky aj v Luxemburgu, Viedni, Prahe, Varšave, Moskve a čoskoro tiež v Sofii.

(viac…)

Financovanie ciest 1. triedy bude podľa Figeľa bezprecedentné

V rokoch 2011 až 2014 má do výstavby a modernizácie ciest 1. triedy smerovať vyše 700 mil. eur. „Je to bezprecedentný objem, už roky veľmi zanedbávaný,“ uviedol minister dopravy Ján Figeľ. Od roku 2005 do roku 2010 sa podľa neho v SR zrekonštruovalo necelých 400 km ciest 1. triedy. „Teraz za rok a pol chceme urobiť a do veľkej miery sme už rozbehli realizáciu zhruba 670 km,“ uviedol k programu prípravy a výstavby ciest 1. triedy na roky 2011 až 2014, ktorý schválila vláda.

Vynaloženie vyše 100 mil. eur, ktoré majú ísť do vyše 100 úsekov ciest 1. triedy, sa podľa ministra dopravy už pripravuje. „Trnavský a Nitriansky kraj majú dokonca vysúťaženého víťaza, kde rozdiel oproti odhadovanej cene 40 miliónov je zhruba o tretinu menej, 28 miliónov eur,“ povedal Figeľ. V týchto krajoch má ísť spolu o 146 km ciest 1. triedy. V Košickom a Prešovskom kraji má byť na modernizáciu 189 km ciest 1. triedy vyhlásená súťaž ešte do konca tohto roka. V Banskobystrickom kraji má ísť o 100 km a v Žilinskom a Trenčianskom kraji o 127 km ciest 1. triedy. Vládou schválený program prípravy a výstavby ciest 1. triedy na roky 2011 až 2014 počíta s rekonštrukciou 203 km komunikácií a odstránením zosuvov a havárií na 15 km ciest.

(viac…)

Vráble: Mesto chce rozšíriť priemyselný park, záujemcov má

Vráble chcú rozšíriť priemyselný park (PP). Jeho súčasná rozloha je približne 23 ha. „Momentálne pracujeme na vysporiadaní ešte ďalších dvoch hektárov, lebo záujemcovia sú,“ povedal primátor Vrábeľ Tibor Tóth. V PP sa etablovalo 6 firiem, ktoré zamestnávajú zhruba 2 000 ľudí. V širšej priemyselnej zóne pracuje ďalších 1 500 ľudí. Vo Vrábľoch vznikol v roku 2001 prvý PP na Slovensku. Pred časom ho rozšírili, mesto na infraštruktúru získalo peniaze z ministerstva hospodárstva. „Z hľadiska rozvoja je II. etapa dokončená – je dotiahnutá cesta, kanalizácia, voda, plyn, telekomunikácie, verejné osvetlenie, chodníky. Všetko je pripravené, pozemky sú už predané, závisí od firiem, kedy začnú stavať,“ povedal Tóth.

Svoj závod v PP stavia firma Semecs, ktorá je momentálne v podnájme v priestoroch Matadoru a zamestnáva 400 pracovníkov. Orientuje sa na výrobu a montáž elektronických riadiacich modulov pre potreby v rôznych odvetviach priemyslu. Novým prírastkom v PP je aj závod belgickej firmy Cezam, ktorá vyrába protipožiarnu techniku. Etabluje sa tu aj vrábeľská firma Masam, ktorá sa zaoberá výrobou nástrojov a ďalšími službami pre firmy. Mesto sa bude snažiť pritiahnuť do PP ďalších investorov. „Vidíme, že to nie je proces, ktorý by bol ukončený a stále treba reagovať na nové výzvy,“ zhodnotil primátor.

(viac…)

Výdavky rezortu dopravy v budúcom roku majú vzrásť o 12,9 %

Výdavky Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR v budúcom roku by mali dosiahnuť 2,126 mld. eur a oproti schválenému rozpočtu na tento rok sa majú zvýšiť o 12,9 % alebo o 243,45 mil. eur. Prioritou rezortu je výstavba diaľnic a rýchlostných ciest. Z celkovej sumy má ísť na rozvoj cestnej a železničnej infraštruktúry 1,872 mld. eur, čo je v porovnaní s týmto rokom viac o 19 % alebo o 299 mil. eur.

Zdroje štátneho rozpočtu na cesty a železnice majú v budúcom roku dosiahnuť 962,4 mld. eur, čo je medziročne viac o 5,6 %. Prostriedky Európskej únie majú vzrásť o 37,5 % na 746,81 mil. eur a ich domáce spolufinancovanie má predstavovať 162,52 mil. eur, čo je viac o 37,1 %. Spolu s vlastnými zdrojmi Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) v objeme 125,78 mil. eur a mimorozpočtovými prostriedkami EÚ na program TEN-T v hodnote 2,23 mil. eur by sa mohli prostriedky na cesty a železnice zvýšiť o 22,7 % na takmer 2 mld. eur, čo je oproti tomuto roku viac o 369,65 mil. eur. Vlastné zdroje NDS na výstavbu, údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2012 sa majú zvýšiť o 119 % alebo o 68,2 mil. eur.

(viac…)

Galanta: O budúcnosti rozostavaného hotela rozhodnú poslanci

Z rozostavaného hotela Arli v centre Galanty budú napokon s najväčšou pravdepodobnosťou byty. Spoločnosť SK Hotel zo Senice plánuje stavbu predať novému investorovi, ktorý ju chce dokončiť ako bytový dom. O zmene účelu stavby na budúci týždeň rozhodnú poslanci mestského zastupiteľstva.

Pôvodný investor stavebné práce na hoteli zastavil, ďalšie peniaze do veľkorysej stavby už investovať nemieni. Konateľ SK Hotel Mirco Stoppani vedenie mesta informoval o zámere predať rozostavaný hotel a požiadal o zabezpečenie zmien v zmluvných vzťahoch.

Mestské zastupiteľstvo v Galante nebude mať pri rozhodovaní veľmi na výber. Pôvodný investor pre rozdielne názory spoločníkov nie je schopný hotel dokončiť, jedinou šancou na dokončenie stavby je jeho predaj. Pre domácu spoločnosť AVA-stav je stavba zaujímavá len v tom prípade, ak jej bude umožnené naprojektovaný hotel zmeniť na byty. Poslanci sa budú musieť vysporiadať aj s pokutami, ktoré mal za zmeškanie termínov zaplatiť pôvodný investor.

Galanta predala pozemok na výstavbu hotela Arli ešte v marci 2007, od jeho výstavby si vtedajšie vedenie mesta sľubovalo rozvoj cestovného ruchu.

(viac…)

Bratislava: Rozpočet mesta na rok 2012 bude úsporný a ozdravný

Návrh rozpočtu mesta Bratislava na rok 2012 je úsporný, ozdravný a taký, ktorý kladie základy budúceho rozvoja mesta, uviedol to bratislavský primátor Milan Ftáčnik. Rozpočet ráta aj so zvýšením dane z nehnuteľnosti, čo by mestu malo priniesť 4,6 milióna eur navyše. Spolu počíta s 221 miliónmi eur príjmov a výdavkov, z ktorých 32 % pôjde na dopravu, 18 % na životné prostredie a 22 % na vzdelávanie a voľný čas. O finálnej podobe rozpočtu rozhodnú mestskí poslanci 15. 12.

Rozpočet dáva podľa Ftáčnika základy aj na rozvoj mesta v oblastiach dopravy, cyklotrás, zberných dvorov, nájomných bytov. Doprava je oblasť, na ktorú chce mesto dať 32 % rozpočtu. Je teda podľa primátora „najvážnejšou financovanou oblasťou mesta.“ Mesto chce zvýšiť príspevok pre DPB a po prvý raz v histórii chce splácať staré dlhy, ktoré voči dopravnému podniku má. Rozpočet ráta aj s opravou Starého mosta a projektom koľajovej trate do Petržalky.

„Oproti minulému roku sme navrhli v rozpočte šesťnásobne zvýšiť prostriedky na cyklistickú dopravu a máme signály od poslancov, že chcú ešte navyšovať tento objem,“ uviedol ďalej primátor. V roku 2012 by mala byť vypracovaná aj projektová dokumentácia na nové zberné dvory a nové nájomné byty. Ako primátor zdôraznil, mesto môže byty aj stavať, nielen projektovať. V rozpočte sú podľa neho aj peniaze na projektovú prípravu krytej plavárne, tá sa však môže reálne budovať až v rokoch 2013–2014.

(viac…)

Železnice pripravujú tender predbežne za 424 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) oznámili, že v januári 2012 chcú začať tender na 1. etapu prác v rámci projektu prepojenia železničného koridoru TEN-T s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave. Predpokladaná cena 1. časti výstavby mestskej železničnej infraštruktúry počas troch rokov predstavuje 424 mil. eur bez DPH.

Pripravovaná súťaž bude zameraná na vybudovanie novej železničnej stanice Bratislava-filiálka pri Trnavskom mýte a jej napojenie na železničnú stanicu Bratislava-predmestie asi 2,5-kilometrovým tunelom. Vzhľadom na umiestnenie pôjde o podzemnú stavbu. Výstavba uvedenej dvojkoľajovej trate si zároveň vyžiada rekonštrukciu jednokoľajového železničného mosta medzi Hlavnou stanicou a stanicou Bratislava-Nové Mesto, ako aj preložku inžinierskych sietí. Na stanici Nové Mesto bude nevyhnutná výmena zabezpečovacieho zariadenia. Správca železničnej infraštruktúry chce investíciu financovať z prostriedkov Kohézneho fondu EÚ a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava v súčasnom programovom období.

Realizácia projektu, ktorého 1. etapa by mala byť hotová v roku 2015, umožní železničné prepojenie mestských častí Bratislava-Nové Mesto a Petržalka. Zároveň odľahčí MHD, ale aj osobnú automobilovú dopravu v Bratislave. Zlepší sa prístupnosť domácich železníc k medzinárodným koridorom a sieti susedných štátov. Modernizáciu železníc umožní využitie nových a progresívnych prvkov.

(viac…)

Počet začatých bytov v treťom kvartáli klesol o 15,6 %

Aj v 3. kvartáli 2011 na Slovensku pokračoval trend medziročného poklesu začatých bytov. Podľa Štatistického úradu SR (ŠÚ) sa oproti rovnakému obdobiu vlaňajška ich celkový počet znížil o 15,6 % na 3 558 bytov. Znížil sa i počet dokončených bytov, keď v 3. štvrťroku medziročne klesol o 31,3 % na 3 184 bytov. Ubudlo 302 bytov, čo je o 5 % menej ako v porovnateľnom období minulého roku. Z toho asanáciou ubudlo 263 bytov pri poklese o 5 %. Celkovo bolo ku koncu septembra tohto roku rozostavaných 66 977 bytov, čo je v porovnaní s vlaňajškom o 2 % menej.

Za 9 mesiacov 2011 začala v SR výstavba 9 755 bytov, keď ich počet medziročne klesol o 21,1 %. V súkromnom sektore sa začalo s výstavbou 9 005 bytov, čo je medziročne menej o 18,2 % a vo verejnej sfére klesol počet začatých bytov o 44,6 % na 750. Od januára do septembra bolo zároveň dokončených 9 380 bytov, čo je o 18,3 % menej ako vlani. Vo verejnom sektore bolo dokončených 821 bytov pri medziročnom poklese o 43,7 % a v privátnej sfére sa dokončilo 8 559 bytov, keď ich počet klesol v porovnaní s vlaňajškom o 14,6 %.

V 1. polroku 2011 začala výstavba 6 197 bytov, čo je medziročne menej o 23,9 %. Dokončených bolo 6 196 bytov, keď ich počet klesol o 9,5 %. Počet rozostavaných bytov koncom júna sa znížil o 3,1 % na 66 603. V 1. kvartáli počet začatých bytov klesol o 28,8 % na 2 892. Počet dokončených bytov stúpol o 12,1 % na 3 473 a koncom marca bolo rozostavaných 66 021 bytov (menej o 3,5 %). V 2. kvartáli sa začala výstavba 3 305 bytov pri poklese o 19,1 %. Dokončených bolo 2 723, čo je prepad o 27,3 %.

(viac…)

Zodpovední Centrope chcú dobré dopravné prepojenie regiónu

Predsedovia a primátori regiónov a miest Centrope chcú zlepšenie dopravných prepojení regiónu. Závery samitu obsahujú konkrétne kroky smerujúce k vytvoreniu komplexnej Stratégie pre dopravu a infraštruktúru Centrope. Kladú základné kamene úzko integrovaného cezhraničného systému verejnej dopravy. Na technickej úrovni sa politickí lídri dohodli na úzkej spolupráci pri tvorbe budúcich programov EÚ s cieľom naplno využiť programové obdobie 2014–2020, uviedla hovorkyňa BSK Iveta Tyšlerová.

„Stanovili sme si konkrétne priority a ciele v regiónoch. Spomedzi infraštruktúrnych projektov BSK je to napríklad diaľničný most Záhorská Ves – Angern. V tomto programovom období chceme projekt kompletne pripraviť, aby sme ho v ďalšom mohli realizovať,“ priblížil podpredseda BSK Ivo Nesrovnal, ktorý politickému samitu Centrope predsedal. Zástupcovia jednotlivých regiónov sa venovali aj jednotnému cestovnému lístku vo verejnej doprave, ktorý má skvalitniť cestovanie v regióne, a financovaním zo štrukturálnych fondov v rokoch 2014–2020.

Rozhodnutia hovoria o potrebe ďalšej podpory rozvoja cezhraničnej mobility v Centrope a lepšieho sprístupnenia regiónu v Európe. Hospodársku integráciu tohto regiónu zloženého zo 4 krajín (SR, ČR, Maďarsko a Rakúsko) v súčasnosti spomaľuje nedostatočná dopravná infraštruktúra. Atraktívnosť cezhraničnej verejnej dopravy znižujú nedostatky, ako je slabá koordinácia cestovných poriadkov a tarifných systémov.

(viac…)

Bratislava prehrala spor súvisiaci s budovou PKO

Okresný súd Bratislava I. dal za pravdu Henbury Development (HD), ktorá vlastní pozemky pod PKO v Bratislave, v jej spore s mestom Bratislava. Spoločnosť sa domáhala potvrdenia platnosti právnych úkonov (Zmluvy o spolupráci a Preberacieho protokolu) a ich dodatkov, ktorými sa podľa žalobcu hlavné mesto zaviazalo zabezpečiť zbúranie PKO na náklady spoločnosti. „Súd určuje, že zmluva o spolupráci z 2. 6. 2006, dodatky číslo 1 a 2 k zmluve o spolupráci, uzavreté medzi žalobcom a žalovaným, sú platné,“ uviedol hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak. Okrem toho určuje, že „preberací protokol z 24. 11. 2010 a dodatky 1 až 10 k preberaciemu protokolu uzavreté medzi žalobcom a žalovaným sú platné“.

Podľa názoru súdu žalobca osvedčil existenciu naliehavého právneho záujmu na požadovanom určení. „Súdu v rámci civilného konania neprináležalo skúmať, či podmienky na vydanie búracieho povolenia boli alebo neboli splnené, teda či búracie povolenie je alebo nie je zákonné,“ zdôraznil Adamčiak. Podľa jeho slov zákonnosť takéhoto rozhodnutia sa preskúmava v rámci správneho súdnictva. „Súd teda posúdil predbežnú otázku, že je dané oprávnenie od hlavného mesta zbúrať budovu PKO,“ konštatoval Adamčiak.

Podľa žaloby spoločnosť HD v apríli 2005 požiadala mesto o kúpu pozemkov na nábreží Dunaja. Informovala, že tam chce uskutočniť investičný projekt revitalizácie dunajského nábrežia River side city, ktorý podľa tejto spoločnosti predpokladal aj odstránenie stavieb vo vlastníctve mesta nachádzajúcich sa na týchto pozemkoch, vrátane budovy PKO. Mestské zastupiteľstvo schválilo predaj pozemkov v júni 2005.

(viac…)

ŽSR ukončili rekonštrukciu trate Podunajské Biskupice – Dunajská Streda

Dva a pol mesiaca trvajúca komplexná rekonštrukcia 35-kilometrového železničného úseku Podunajské Biskupice – Dunajská Streda sa včera skončila. Nákladná železničná doprava na uvedenom úseku bude obnovená 8. 12. a osobná doprava 11. 12. spolu so zavedením nového cestovného poriadku. Rekonštrukčné a výlukové práce s celkovými nákladmi 10,85 mil. eur bez DPH financovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako správca infraštruktúry. Rekonštrukciu vykonali na základe výberového konania 3 stavebné firmy – Železničné stavebníctvo Bratislava za 4,44 mil., TSS Grade Trnava za 3,52 mil. a Betamont Zvolen za 2,88 mil. eur.

(viac…)

Nitra: Mesto kúpilo pozemky pod cestu v priemyselnom parku

Mesto Nitra kúpilo pozemky v Priemyselnom parku (PP) Sever v Dražovciach, na ktorých vznikne nová cesta. Odsúhlasili to mestskí poslanci. Spoločnosť Nitra Invest, ktorej patrí väčšina pozemkov v PP a tiež firma Foxconn Slovakia, ich predali mestu za symbolické euro. Nová komunikácia prepojí PP s rýchlostnou komunikáciou R1. Jej výstavba sa má začať na jar 2012 a hotová by mala byť do konca budúceho roka. Treba ešte získať stavebné povolenie a verejnou súťažou vybrať dodávateľa stavby.

Samospráva na cestu získala z ministerstva hospodárstva dotáciu 3,6 milióna eur. Výstavbu zastrešuje na základe mandátnej zmluvy s mestom dcérska spoločnosť ministerstva hospodárstva MH Invest. Nová komunikácia odľahčí komunikáciu z Nitry do Topoľčian cez Dražovce a prospešná má byť pre investorov i zamestnancov PP. Povedie okolo závodu Foxconn Slovakia, nástupcu Sony a cez okružnú križovatku vyústi na rýchlostnú komunikáciu R1. Cesta zároveň spojí PP s územím, na ktorom má v budúcnosti vyrásť nová mestská štvrť Párovské Lúky. „Naša snaha je zabezpečiť, aby to pripojenie bolo urobené, bol to prísľub MH ešte firme Sony. Ministerstvo nám dalo dotáciu s podmienkou, že to bude realizovať MH Invest,“ povedal primátor Jozef Dvonč.

(viac…)

Prievidza: Nové parkovisko medzi stanicami zrejme nevznikne

Vedenie Prievidze plánovalo vybudovať na ploche medzi železničnou a autobusovou stanicou smerom ku sídlisku Zapotôčky nové parkovisko. Pozemky sú vo vlastníctve Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). „Na stretnutí medzi zástupcami mesta Prievidza a ŽSR bol zo strany železníc prezentovaný názor, že pozemky, na ktorých sa nachádza 7. až 9. koľajová trať, nemôžu pripadnúť mestu,“ informoval referent marketingovej komunikácie mestského úradu Michal Ďureje. Samotná železničná stanica v Prievidzi prejde totiž podľa neho revitalizáciou z finančných prostriedkov štátu.

Podľa Ľubomíra Mitasa z odboru komunikácie ŽSR je o odkúpení pozemkov predčasné hovoriť. „V súčasnosti prebieha proces súťaže vyhlásený na revitalizáciu železničnej stanice Prievidza. Pre prievidzskú železničnú stanicu splnili podmienky traja účastníci,“ uviedol. Vedenie mesta malo záujem plochu získať na vybudovanie nových parkovacích miest. „Takto vytvorené parkovisko by bolo sprístupnené širokej verejnosti, čím by sme značne eliminovali problém parkovania v meste Prievidza,“ skonštatoval Ďureje.

S rekonštrukciu prievidzskej železničnej stanice plánujú začať v roku 2012. ŽSR ešte v októbri 2011 vyhlásili obchodné verejné súťaže na revitalizáciu železničných staníc Zvolen, Banská Bystrica, Ružomberok, Štrbské Pleso, Tatranská Lomnica, Spišská Nová Ves a Prievidza.

(viac…)

HB Reavis plánuje v Chorvátsku investíciu za 60 miliónov eur

Developerská skupina HB Reavis ohlásila v Chorvátsku investíciu v hodnote 60 mil. eur. V spolupráci s jej dcérskou spoločnosťou HB Reavis Croatia získala v Záhrebe stavebný pozemok, na ktorom chce postaviť kancelársku vežu najvyššieho štandardu. Podľa marketingového riaditeľa skupiny HB Reavis Romana Karabelliho bude pozostávať z približne 34 tis. m2 hrubej zastavanej plochy. Začiatok výstavby je naplánovaný na budúci rok, pričom projekt by mal byť odovzdaný začiatkom roku 2014.

„Po dvoch rokoch nášho pôsobenia v Chorvátsku sa nám podarilo od pôvodného vlastníka získať pozemok v lukratívnej lokalite pri jednej z najrušnejších križovatiek v Záhrebe,“ uviedol člen predstavenstva a riaditeľ pre rozvoj v HB Reavis Croatia David Boruta. Skupina sa chce v rámci ďalšieho postupu zamerať na vytváranie partnerských vzťahov, špičkovú kvalitu, moderný dizajn a trvalú udržateľnosť z pohľadu životného prostredia. „Ako prvý developer, ktorý na domácom trhu začal realizovať projekty s certifikátom zelená budova, realizujeme v súčasnosti všetky naše projekty podľa noriem BREEAM,“ doplnil Boruta.

Skupina HB Reavis je medzinárodná developerská spoločnosť so sídlom v Luxemburgu a s centrálou v Bratislave s regionálnymi pobočkami vo Varšave, Prahe, Budapešti a Záhrebe. Vznikla v roku 1993 a dnes má viac ako 300 zamestnancov a spravuje aktíva v hodnote vyše 1,3 mld. eur. Na trh už dodala viac ako 500 tis. m2 komerčných priestorov v segmente kancelárskych, maloobchodných a logistických projektov.

(viac…)

Považská Bystrica: Centrálne vykurovanie po 30 rokoch vynovené

V Považskej Bystrici dokončili najrozsiahlejšiu rekonštrukciu centrálneho zásobovania teplom za posledných 30 rokov. Grafobal Group Energy obnovovala rozvodné siete priebežne od marca 2010. Investícia si vyžiadala vyše 6,5 mil. €. „Naším cieľom bolo zvýšiť efektivitu dodávok pre koncových odberateľov, čo by malo pozitívne vplývať aj na ceny tepla pre považskobystrické domácnosti a firmy,” povedal riaditeľ spoločnosti POV BYT Zdenko Hejpetr. V súčasnosti sa ešte dokončujú terénne úpravy a čaká na kolaudačné rozhodnutie.

Modernizácia systému centrálneho zásobovania teplom sa začala 1. etapou už v marci 2010. Počas nej inštalovali kompaktné odovzdávacie stanice tepla v objektoch spotreby a položili nové rozvody. Zároveň pripojili centrálne zásobovanie v meste na nový centrálny zdroj výroby tepla – paroplynový cyklus, ktorý postavila skupina GGE v areáli teplárne ako náhradu za viaceré dosluhujúce kotolne.

2. etapa pokračovala výmenou rozvodov a montážou kompaktných odovzdávacích staníc tepla na sídliskách SNP, Zákvašov, Hliny a Rozkvet a v centre. „Považská Bystrica sa odteraz môže pochváliť najmodernejším zásobovaním teplom a teplou vodou na Slovensku. Hlavným cieľom stále zostáva stabilizácia cien týchto komodít pre miestne domácnosti a firmy,“ dodal Hejpetr.

POV BYT, s.r.o. patriaca do skupiny Grafobal Group Energy je najvýznamnejším dodávateľom tepla v Považskej Bystrici. V súčasnosti ho dodáva do približne 7 800 bytových jednotiek.

(viac…)

20 rokov fínskej architektúry & ikony škandinávskeho dizajnu

Výstavu 20 rokov fínskej architektúry v Bratislave pripravilo Centrum súčasnej architektúry a dizajnu ARCHA v spolupráci s Fínskym veľvyslanectvom v SR a Asociáciou architektonických kancelárií Fínska (ATL), pod záštitou veľvyslanca Fínska v SR Jukka Leino. Dopĺňajú ju videá 10 fínskych architektov, Alvar (Aalto) & Frank (Gehry) a 3D inštalácia Ikony škandinávskeho dizajnu, ktorá predstavuje výber z najznámejších dizajnov škandinávskych autorov ako kreslá EGG a SWAN (Arne Jakobsen), svietidlá Artichoke (Poul Henningsen) a AJ FLOOR (Arne Jakobsen) či stolička CH24 a kreslo CH07 (Hans J. Wegner).

Výstava podáva prehľad o nadštandardnej fínskej architektúre v rokoch 1988 – 2008. Každý z týchto rokov reprezentuje 1 vybraná budova so zámerom zachytiť názorne niečo typické, prístup a atmosféru prevládajúcu v danom období. V rámci sprievodného programu k výstave sa uskutoční i prednáška „Zmeny v spoločnosti – čo iné nám architektúra hovorí?“, s ktorou vystúpi v Centre ARCHA architekt Vesa Juola, riaditeľ ATL.

Výstava 20 rokov fínskej architektúry & Ikony škandinávskeho dizajnu potrvá v Centre ARCHA do 15. 1. 2012 spolu s ďalšími dvoma inštaláciami – YO!ung Generation 2005 – 2010 (práce slovenských študentov architektúry) a Closer to Praxis – dizajny z dreva, vytvorené študentmi Fakulty architektúry STU v Bratislave.

(viac…)

Na D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala bude jeden tender

Stavbárov diaľničných úsekov D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala v celkovej dĺžke zhruba 13,5 km plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vybrať v jednom tendri. Celkové odhadované stavebné náklady dosahujú 900 mil. eur bez DPH. Súčasťou stavby bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové v dĺžke 7,5 km. Diaľnica by mala byť financovaná z prostriedkov EÚ a štátneho rozpočtu v rámci OP Doprava pre budúce programové obdobie, prípadne aj z úveru Európskej investičnej banky.

Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo postaviť diaľnicu ako 2 samostatné úseky. Počíta s tým aj Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014. Úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové v dĺžke 5,4 km má odhadované náklady 237 mil. eur a vyše 8-km úsek Višňové – Dubná Skala by mal predbežne stáť 663,3 mil. eur. Začiatok výstavby oboch úsekov je plánovaný na budúci rok. Druhý z nich, tunelový, by mal byť hotový po päťročnej výstavbe v roku 2017.

NDS informovala, že spolu s rezortom dopravy kontrolujú a odsúhlasujú podklady pre verejnú súťaž. „Tento proces bude trvať niekoľko dní až týždňov,“ uviedol hovorca NDS Marcel Jánošík. „Rok 2017 ako termín ukončenia stavby je reálny,“ potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Pre čas výstavby tunela Višňové podľa neho už nie je možné na tento diaľničný úsek použiť európske peniaze v súčasnom 7-ročnom programovom období trvajúcom do roku 2013.

(viac…)