Stavebná produkcia v druhom štvrťroku 2017 klesla o 0,6 %

Stavebná produkcia v druhom štvrťroku 2017 klesla o 0,6 %. Nenadviazala tak na predchádzajúce dva štvrťroky, kedy stavebníctvo po dlhšom období medzikvartálne rástlo. V samotnom júni stavebníctvo medzimesačne vzrástlo o 2,4 %, najmä vďaka novej výstavbe v tuzemsku (ktorá predchádzajúci mesiac výraznejšie poklesla).

Priemyselná produkcia za celý druhý štvrťrok 2017 klesla o 0,2 %. V porovnaní s predchádzajúcim kvartálom došlo k významnému poklesu vo výrobe elektrotechniky a ropných produktov a zároveň k spomaleniu vo výrobe kovov.

Priemyselná produkcia teda v skutočnosti v druhom štvrťroku 2017 poklesla, zatiaľ čo predikcia NBS očakáva mierne zrýchlenie HDP. Okrem slabého apríla sa na prepade produkcie podieľal aj štrajk v automobilovej výrobe. Ak by bola výroba navýšená o teoretický výpadok počas štrajkových dní, priemysel by v druhom štvrťroku 2017 medzikvartálne mierne rástol.

Medzimesačne priemysel klesol o 0,9 % a ovplyvnilo ho šesťdňové zastavenie výroby v automobilovom priemysle. Ak by sme výrobu áut upravili o výpadok kvôli štrajku, celkový priemysel by medzimesačne mierne vzrástol. Okrem spomínanej výroby áut priemysel najviac tlmila výroba potravín a elektrických zariadení.

(viac…)

Najväčší bytoví developeri: Cresco, Penta, Lucron …

Na Slovensku bolo ku koncu marca tohto roku rozostavaných rekordných vyše 72-tisíc bytov. Už viac ako tri roky trvá nárast výstavby, ktorý zvrátil predchádzajúci štyri a pol ročný pokles. Podieľajú sa na tom známe mená veľkých developerov, ale aj menšie lokálne spoločnosti či individuálni stavebníci. Kto sú najväčší developeri bytov na Slovensku?

Keďže rebríčky za jednotlivé roky by podliehali výkyvom spôsobeným uvedením jedného alebo zopár veľkých projektov, na ktorých potom developeri pracujú niekoľko rokov, zostavili TREND Reality v spolupráci s realitnou poradenskou spoločnosťou JLL rebríček za uzavreté päťročné obdobie plus doterajšiu časť aktuálneho roka. Rozhodujúci bol počet bytov, ktoré dali jednotliví developeri do predaja od začiatku roka 2012 do konca júna tohto roka.

Výsledkom je rebríček, ktorý poukazuje na to, že trh je stabilizovaný a rozdelený medzi najväčších hráčov. „Na slovenskom rezidenčno–developerskom trhu aktuálne súťaží osem až desať významných a dlhodobých developerov, ktorí ovládajú značnú časť trhu,“ hovorí vedúci oddelenia Prieskumu trhu JLL Ján Bošácky. Podľa jeho slov desiatka najväčších ovláda takmer 56 percent ponuky. „Za posledné tri mesiace tí istí developeri predali na bratislavskom trhu až 75 percent všetkých predaných bytov,“ hovorí J. Bošácky.

Zoznam developerov nájdete na: https://reality.etrend.sk/…c-bytov.html?…

(viac…)

Bratislava hospodárila v 2016 s prebytkom

Rozpočtové hospodárenie za rok 2016 vrátane finančných operácií skončilo prebytkom v objeme 26,1 mil. eur, pričom príjmy celkom dosiahli úroveň 299,0 mil. eur a výdavky 272,9 mil. eur. Návrh záverečného účtu bol v zmysle platnej legislatívy zverejnený 15 dní pred jeho prerokovaním v mestskom zastupiteľstve na verejnú diskusiu. Mestské zastupiteľstvo po prerokovaní materiálu dňa 29.6.2017 uznesením č. 884/2017 schválilo Záverečný účet hlavného mesta SR Bratislavy za rok 2016 a hodnotiacu správu za rok 2016.

(viac…)

Stavebníctvu sa v máji darilo menej

Stavebná produkcia sa medzikvartálne spomalila na 2,4 %. Slabší májový vývoj ovplyvnila predovšetkým nová výstavba v rámci tuzemska. Z hľadiska výrobného zamerania výrazne klesli stavebné práce súvisiace s infraštruktúrou. Po dvoch mesiacoch rastu stavebníctvo opäť medziročne klesalo.

Priemyselná produkcia v máji 2017 medzikvartálne klesla o 0,9 %. Priemysel tlmila najmä výroba ropných produktov (kde vo zvýšenej miere prebiehajú generálne revízie), ako aj výroba elektroniky, či ťažba surovín.

Z hľadiska vplyvu na celkovú ekonomiku možno pozitívne hodnotiť návrat výkonnosti priemyslu na predchádzajúce úrovne. Nasledujúci mesiac však bude negatívne ovplyvnený zastavením výroby v automobilovom priemysle. Jednorazový výpadok však môže byť teoreticky dobehnutý zvýšenou produkciou v nasledujúcom období a nemusí tak mať vplyv na celkový vývoj HDP v roku 2017. Kvôli slabšiemu aprílu a obmedzenej výrobe áut v júni by mal priemysel v druhom štvrťroku 2017 skončiť v záporných číslach.

Medzimesačne sa priemysel vrátil na svoje priemerné úrovne z minulých mesiacov a skorigoval tak horší vývoj v apríli. K medzimesačnému rastu o 3,9 % prispievala najmä výroba potravín, áut, elektrických zariadení a kovov. Medzimesačne však rástli takmer všetky odvetvia priemyslu, ktoré minulý mesiac klesali.

(viac…)

Hrubá stavba je dokončená a EPERIA získava ďalších nájomcov.

Po dlhých rokoch plánovania výstavby nových obchodných centier v Prešove je EPERIA prvým, ktoré otvorí už v novembri. Keď začal developer J&T REAL ESTATE realizovať výstavbu obchodného centra EPERIA v júli 2016, ubehli od finálnych skíc k projektu len necelé dva roky. Päť mesiacov pred oficiálnym otvorením je hrubá stavba dokončená a práce sa presunuli do budovania interiéru objektu. Prenajímateľné plochy sú aktuálne zabraté na 85 %, rokovania s ďalšími nájomníkmi pokračujú.

Výstavba prebieha podľa plánu

Prvé prešovské moderné obchodné centrum EPERIA začína pomaly zaujímať status novej dominanty Prešova. „Aktuálne sme prešli do ďalšej fázy výstavby, ktorá je orientovaná na práce v rámci objektu. Realizujeme fasády a strešnú konštrukciu. Začali sme taktiež s realizáciou vnútorných inštalácií vrátane stabilných hasiacich zariadení, elektroinštalácie, vzduchotechniky, kúrenia, chladenia, zdravotechniky, priečok či montáže výťahov a eskalátorov. Čo sa týka prác mimo samotného objektu, pracujeme na realizácii všetkých inžinierskych sietí a taktiež sme začali s realizáciou komunikácií a spevnených plôch,“ vysvetľuje projektový manažér Juraj Marko. S cieľom ukončiť výstavbu do termínu oficiálneho otvorenia, ktorý je naplánovaný na koniec novembra 2017, pracuje v teréne približne 150 pracovníkov. Tímovo ideme za jedným cieľom – otvoriť EPERIU pre Prešovčanov podľa plánu, aby si ju stihli užiť už počas vianočných nákupov,“ doplnil projektový manažér.

EPERIA je už takmer plne obsadená

V marci bola EPERIA prenajatá z 80 %, pričom medzi nájomcami už vtedy nechýbali najatraktívnejšie svetové značky v segmente „highstreetovej“ módy. Aktuálne má obchodné centrum podpísanú zmluvu s 85 % nájomcov, čo predstavuje zhruba 65 značiek. Najväčší podiel obchodov tvoria módne značky vrátane obuvi s pomerom takmer 60 %, nasledujú služby so 7,9 % a potraviny sú zastúpené so 7,6 %. Športové potreby, drogéria, lekáreň a gastro prevádzky tvoria takmer rovným dielom zhruba 12 % z celkového počtu prevádzok. „Teší nás, že EPERIA prinesie zákazníkom široké portfólio zahraničných, ale aj domácich značiek, užitočných služieb a tiež gastro prevádzok a kaviarní. Rokovania aktívne prebiehajú i na zvyšnú časť, pričom si prevádzky vyberáme tak, aby doplnili už tak pestrý nájomný mix. Určite prídu ešte prekvapenia v podobe nových a zaujímavých značiek. Veríme, že starostlivo vybrané značky, obchody či kaviarne prinesú návštevníkom nový zážitok z nakupovania. Pre nás je podstatné hlavne to, aby si Prešovčania EPERIU osvojili, považovali ju za svoje obchodné centrum, boli na ňu právom hrdí a samozrejme sa tam cítili dobre. My sa snažíme naplniť ich očakávania prinesením módnych značiek, ktoré dlhé roky v Prešove chýbali,“ hovorí Peter Píš, leasingový a marketingový manažér projektu. EPERIA bude atraktívnou nákupnou adresou pre veľkú spádovú oblasť, medzi ktorú patria aj mestá Bardejov, Svidník, Stropkov, Sabinov či Vranov nad Topľou.

„Okrem 91 000 tisíc Prešovčanov rátame s návštevnosťou ďalších minimálne 36 000 ľudí, ktorí sú vzdialení len 5 minútovou cestou autom. Ak hovoríme o vzdialenosti 15-tich minút, vieme osloviť ďalších 110 000 zákazníkov, pri vzdialenosti 30-tich minúť máme potenciál 172 000 návštevníkov a až 330 000 ľudí sa vie do EPERIE dostať autom len za necelých 60 minút,“ dodáva Peter Píš.

Práca pre 700 ľudí i úspešní lokálni podnikatelia

Obchodné centrum EPERIA prinesie do Prešova mnoho pracovných príležitostí. Už v tejto chvíli sa skloňuje viac ako 700 nových pracovných miest, ktoré budú zabezpečovať hladký chod všetkých takmer 100 prevádzok. Projekt sa stal atraktívnym aj pre prešovských podnikateľov, ktorým EPERIA umožní rozšíriť ich pole pôsobnosti. „Máme radosť, že obchodné centrum pritiahlo pozornosť úspešných prešovských podnikateľov a že sa tak jeho ponuka stane sčasti lokálna. Medzi nájomníkmi nebude chýbať prešovská lekáreň Schneider, ktorá má na Slovensku 44 prevádzok, obľúbená fashion značka Ministry of Fashion či rôzne gastro prevádzky ako La Cubanita, Yogi´s Coffee, Francúzske bistro či Fresh bistro,“ dodáva Peter Píš.

(viac…)

Mesto vytvorilo prvú zelenú strechu na Domove seniorov Archa na Kramároch

Projekt zelenej strechy na Domove seniorov Archa na bratislavských Kramároch v mestskej časti Nové Mesto predstavuje ďalší zo série úspešne zrealizovaných projektov Bratislava sa pripravuje na zmenu klímy. S realizáciou projektu sa začalo začiatkom marca 2017. Projekt bol ukončený koncom apríla 2017. Celkové náklady na zelenú strechu o veľkosti cca 1 400 m2 predstavovali 237 000 eur, pričom z 85 % bol projekt hradený z nórskych fondov a SR a 15 % bola spoluúčasť mesta.

Extrémy počasia vo forme letných horúčav, dlhotrvajúceho sucha či naopak zvýšeného počtu prívalových dažďov sú dôsledkom meniacej sa klímy. Vytvorenie vegetačného krytu na strechách budov je jedným z adaptačných riešení ako zmierniť dopady zmeny klímy v mestách, ktoré sa v dôsledku globálneho otepľovania prehrievajú.

„Špeciálnou kategóriou ľudí ohrozených horúčavami v meste sú dôchodcovia. Preto sme sa rozhodli priniesť obyvateľom Domu seniorov Archa zlepšenie životných podmienok v podobe zelenej strechy na budove. Verím, že pozitívne účinky tohto projektu pocítia už toto leto,“ uviedol primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

V prípade zelenej strechy na DS Archa, ktoré je zariadením hlavného mesta, ide o extenzívny typ vegetačnej strechy, ktorá bude plniť hlavne ekologickú a zdravotnú funkciu na tejto budove. Pozostáva z 5 členitých extenzívnych striech, na ktorých boli použité rôzne druhy strešných substrátov a typov vegetácie (skalničky a suchomilné trávy). Výhodou tohto typu vegetačného porastu je, že sa rozrastá do plochy a rýchlo sa prispôsobuje poveternostnej situácii a tiež je nenáročný na údržbu. Extenzívna vegetačná strecha si vyžaduje z hľadiska statiky únosnosť strešných konštrukcií 60 – 300 kg/m2.

Jedným z najväčších benefitov zelených striech v mestách je ich chladiaci efekt, pretože zabraňujú prehrievaniu v lete a úniku tepla v zime, čím zmierňujú teplotu budov o niekoľko stupňov Celzia a tak prispievajú k zlepšeniu mikroklímy v meste. Chladiaci efekt vegetačných striech je daný hlavne odparovaním vody z vegetačnej vrstvy, tieniacim efektom vegetácie, schopnosťou odrážať slnečné žiarenie, spotrebou energie na proces fotosyntézy a akumuláciou zadržovanej vody. Na základe viacerých výskumov zadrží vegetačná strecha až 60 – 80 % spadnutých zrážok v závislosti od hrúbky a kvality substrátu, vysadených rastlín či ročného obdobia.

Okrem toho zelené strechy zlepšujú kvalitu vzduchu, zachytávajú prach a škodliviny, tlmia hluk, zadržiavajú zrážkovú vodu. Na rozdiel od plošných striech nezatekajú práve kvôli systému zadržiavania zrážok. Zároveň šetria ekonomické náklady na prevádzku budovy, to znamená znižujú náklady na vykurovanie a klimatizáciu a navyše poskytujú ochranu strešného plášťa voči UV žiareniu či mechanickému poškodeniu.

V neposlednom rade treba tiež vyzdvihnúť aj estetický efekt nielen pre obyvateľov a užívateľov zariadení so zelenými strechami, ale takisto aj pre obyvateľov okolitých bytových domov, ktorí majú na zelené strechy priamy výhľad.

Podľa hlavnej architektky Bratislavy Ingrid Konrad sa zelené strechy aspoň z časti snažia nahradiť zeleň, ktorej ubúda v dôsledku výstavby a predstavujú istú formu revitalizácie zastavaných plôch. Mestá prichádzajú každý rok o množstvo zelených plôch, o ktoré ich oberá zhusťujúca sa výstavba. Vytváraním zelených striech na budovách chce ísť mesto príkladom aj developerom, aby vo svojich projektoch prihliadali na význam tohto prírodného prvku na budovách. Vo svete sú vegetačné strechy na bytových domoch obľúbeným a vyhľadávaným spôsobom zastrešenia s dlhoročnou tradíciou.

Parčík Svoradova, ktorý bol sprístupnený verejnosti minulý piatok 9. júna, je spolu s projektom zelenej strechy na DS Archa ďalším zo série úspešne zrealizovaných projektov v rámci projektu Bratislava sa pripravujem na zmenu klímy – Bratislava, zelenaj sa finančne odmenenom z grantu Finančného mechanizmu EHP a Nórska a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky v celkovej sume 3 337 640 eur s cieľom zvýšenia pripravenosti hlavného mesta SR Bratislavy na negatívne dopady zmeny klímy v urbanizovanom prostredí. Celkovo sa podarilo zrealizovať 10 projektov. Okrem vytvorenia parčíka Svoradova a zelenej strechy na Domove seniorov Archa na Kramároch sa vytvorili nové plochy zelene v rámci projektov Gaštanica na Kolibe a Športparku JAMA v Novom Meste, ako aj pri frekventovaných dopravných komunikáciách (výsadba stromoradia na Dolnozemskej ulici v Petržalke a na Rožňavskej ceste) či na bratislavských námestiach (na Hlavnom a Františkánskom námestí). Uskutočnila sa obnova zelene na Námestí hraničiarov v Petržalke, obnova aleje na Námestí slobody a taktiež došlo k rekonštrukcii rybníkov na Železnej studienke.

(viac…)

Stavebná produkcia v apríli 2017

Stavebná produkcia v apríli 2017 druhý mesiac po sebe rástla. Oproti aprílu 2016 sa celková stavebná produkcia zvýšila o 2,3 % na 383,4 mil. eur. Po zohľadnení sezónnych vplyvov bola o 0,4 % nižšia ako v marci 2017.

Produkcia realizovaná stavebnými firmami v tuzemsku v apríli 2017 oproti aprílu 2016 vzrástla o 3,3 % na 366 mil. eur. Jej podiel sa na celkovej stavebnej produkcii medziročne zvýšil o 1,7 p. b. na 95,5 %. Vývoj tuzemskej produkcie ovplyvnilo zvýšenie stavebných prác na novej výstavbe vrátane modernizácií a rekonštrukcií o 4,7 % a zníženie opráv a údržby o 0,4 %. V štruktúre tuzemskej produkcie nová výstavba vrátane modernizácií a rekonštrukcií tvorila 73 % (o 0,8 p. b. viac ako v apríli 2016). Podiel prác na opravách a údržbe tvoril 25,3 %. Z hľadiska výrobného zamerania vzrástol objem prác na inžinierskych stavbách o 5,8 % a na budovách o 2,2 %. V rámci tuzemska tvorili práce na budovách 68,7 %, inžinierske stavby sa podieľali 31,3 %.

Produkcia realizovaná stavebnými firmami v zahraničí medziročne klesla o 15,4 %. Jej podiel na celkovom objeme produkcie tvoril 4,5 %.

V priemere za štyri mesiace roku 2017 v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2016 sa stavebná produkcia znížila o 3,6 % a dosiahla objem 1 220,9 mil. eur. Produkcia realizovaná v tuzemsku klesla o 2,9 % na 1 158,3 mil. eur. Objem prác na novej výstavbe vrátane modernizácií a rekonštrukcií sa znížil o 4,7 % na 819,3 mil. eur. Stavebné práce na opravách a údržbe sa zvýšili o 2 % a dosiahli 321,8 mil. eur. V štruktúre tuzemskej produkcie klesol podiel novej výstavby vrátane modernizácií a rekonštrukcií o 1,4 p. b. na 70,7 %, podiel prác na opravách a údržbe sa zvýšil na 27,8 %. Produkcia v zahraničí bola nižšia o 14,6 %.

(viac…)

Prvá „zelená“ hala na Slovensku

Najmodernejšia logistická plocha o rozlohe viac ako 25 000 m2 bola otvorená a odovzdaná nájomcovi ešte v októbri minulého roka. A aktuálne sa môže pýšiť zlatým certifikátom DGNB, ktorý prináleží tzv. zeleným budovám. Na jeho získanie bolo potrebné splniť prísne stanovené parametre. Týmto sa stala prvou DGNB zlatom certifikovanou logistickou halou na Slovensku.

DSK Logistik predstavuje high-tech logistické a distribučné centrum, ktoré bola postavené a vyvinuté rakúskym developerom GO ASSET v spolupráci so spoločnosťou ATRIOS.

Priestor sa nachádza 45 kilometrov juhovýchodne od Bratislavy na pozemku v obci Kostolné Kračany neďaleko Dunajskej Stredy. Z tohto miesta zásobuje nemecká spoločnosť KiK Textil und Non-Food GmbH (dcérska spoločnosť Tengelmann Gruppe) CEE trh (Rakúsko, Slovensko, Česká republika, Poľsko, Maďarsko, Chorvátsko, Slovinsko).

Európsky logistický hub ponúka 25 000 m² skladových priestorov, ďalej 1 700 m² kancelárskych plôch a taktiež 2 750 m² flexibilne použiteľných medziposchodí. Vďaka trvalo udržateľnej konštrukcii novej budovy má táto budova aj premiéru medzi logistickými areálmi. Logistické a distribučné centrum je prvé logistické zariadenie na Slovensku, ktoré je ocenené DGNB zlatým certifikátom rakúskou spoločnosťou pre trvalo udržateľné nehnuteľnosti (ÖGNI). Tá garantuje ekologickú aj ekonomickú hodnotu.

(viac…)

Pri modernizácii budov je potrebné zvážiť aj tepelné zisky a vetranie

Spotreba energií je extrémne vysoká

Podľa údajov nadácie Habitat for Humanity vykurovanie priestorov a ohrievanie vody v obytných budovách predstavuje až 40 % celkovej spotreby energií. Vyše 70 % z dvoch miliónov nehnuteľností na bývanie na Slovensku bolo postavených pred rokom 1970. Dnes nespĺňajú požiadavky na energetickú efektívnosť a obyvateľom vznikajú zbytočné náklady na energie. Podľa Stratégie obnovy fondu bytových a nebytových budov dosahuje úroveň zateplenia bytových domov iba okolo 50 % a rodinných domov približne 33 %. Modernizácia a revitalizácia sú teda viac ako žiaduce a týkajú sa okrem rodinných domov aj bytových a panelových, v ktorých žije vyše 50 % populácie na Slovensku.

Vykurovanie verzus chladenie

Dôležitým ukazovateľom kvality opláštenia budov je súčiniteľ prechodu tepla (označuje sa U, udáva sa v jednotkách W/m2K). Čím je táto hodnota menšia, tým má konštrukčný prvok lepšie tepelnoizolačné vlastnosti. Parameter U je dôležitou súčasťou projektovej dokumentácie k žiadosti o dotáciu na zateplenie. Mnohí majitelia zateplenie spájajú rovno aj s výmenou okien, pri ktorých sa hodnota U označuje Uw a skladá sa z Ug – hodnoty tepelnej priestupnosti zasklenia a Uf – hodnoty tepelnej priestupnosti rámom. „Stretávame sa s tým, že vlastníci nehnuteľností nezohľadňujú pri celkovej bilancii energie domu práve tepelné zisky oknami, ktoré môžu za určitých okolností hrať významnú úlohu. Napríklad ak ide o veľké presklenia s vynikajúcim Ug spolu s južnou a západnou orientáciou domu. V uzavretom obydlí sa akumuluje teplo zo slnečného žiarenia a vzniká známy skleníkový efekt. V takomto prípade môžu byť nízke náklady na vykurovanie v zimnom období prevýšené zvýšenou potrebou chladenia v letnom období. Inak povedané, ušetrené prostriedky na vykurovanie vďaka zatepleniu vyrovnajú alebo prevýšia vzniknuté náklady na chladenie a prípadne na solárnu ochranu. Celková energetická bilancia musí byť dostatočne zohľadnená aj v návrhu technického zariadenia budovy, ako sú práve vzduchotechnika, vykurovanie a chladenie,“ upozorňuje Peter Škvaril, vedúci organizačnej zložky spoločnosti Schüco na Slovensku a dopĺňa: „Keďže najbližšie desaťročia budeme pravdepodobne svedkami skôr miernejších zím a teplejších liet, očakávame adekvátne zvýšené nároky na tienenie, chladenie a vetranie budov.“

Nezabudnite na dostatočné vetranie

Všetky nové aj rekonštruované budovy už musia spĺňať prísne nízkoenergetické parametre. To je možné dosiahnuť elimináciou tepelných mostov a dôrazom na čo najnižšie hodnoty parametra U. V uzatvorených a zateplených priestoroch však často neprichádza k dostatočnej výmene vzduchu. Hromadia sa v nich CO2, vlhkosť a následne plesne, ktoré môžu z dlhodobého hľadiska spôsobovať obyvateľom zdravotné problémy. Okrem celkovej spotreby energie je teda dôležité dbať a zohľadniť aj primeranú výmenu vzduchu. Spoločnosť Schüco vyvinula integrovaný systém prívodu a odvádzania vzduchu s peľovým filtrom, rekuperáciou a riadením pomocou senzorov. Jednotka je štandardne umiestnená v nadpraží okna a nijako nenarúša vonkajšiu fasádu, protihlukové a bezpečnostné vlastnosti okna. Plynulá výmena vzduchu s možnosťou automatickej prevádzky je zabezpečená pri zatvorenom okne. Ovládanie je integrované do rámu okna. Systém znižuje energetické straty spôsobené odvetrávaním až o 35 %. Z ohľadom na dosiahnutie environmentálnych noriem zosúladených z požiadavkami EÚ sú budúcnosťou stavebníctva nútené vetranie s rekuperáciou tepla a prefabrikované opláštenie budovy, bez nutnosti dodatočného zatepľovania. Samozrejmosťou budú okenné a dverové výplne so špičkovými tepelno-izolačnými vlastnosťami.

(viac…)

Dúbravský TUJETOIN skolaudoval dva domy, kolaudácia tretieho práve prebieha

Všetky tri etapy projektu Tujetoin budú čoskoro skolaudované: prvá bola skolaudovaná v marci 2016, druhá na konci apríla 2017, tretia bude skolaudovaná najneskôr do júna 2017.

Bencont Development finišuje s dokončením dúbravského projektu Tujetoin. Minulý týždeň skolaudoval druhú etapu projektu na Dúbravčíckej ulici.

Voľných je tu z pôvodných 144 bytov už len deväť, najmä dvojizbových, apartmánov v cene od 117 000 euro.

„Teším sa, že so záujemcami o bývanie v Dúbravke sme našli spoločnú reč,“ hovorí riaditeľ BENCONT Development Martin Šimurda. „Po dokončení tretej etapy sa chceme ešte venovať čiastočnému skrášleniu okolitých pozemkov v našom a obecnom vlastníctve,“ dodáva.

Investor v rámci úpravy okolia pre budúcich majiteľov a ľudí bývajúcich v okolitej zástavbe už minulý rok vymenil povrch chodníka pozdĺž Dúbravčickej ulice v dĺžke 450 metrov a plánuje pomôcť aj okolitej zeleni.

Dúbravka má výbornú infraštruktúru

Kvalitná občianska vybavenosť a kľud sú jednoznačnými výhodami Dúbravčíckej ulice. Konečná električiek, blízkosť diaľnice a teda rýchly prístup do centra mesta umožnia budúcim majiteľom bytov bývať v pokojnom prostredí pri Devínskej Kobyle, no stále na dosah pracovných povinností kdekoľvek v Bratislave. Bratislavská mestská časť Dúbravka má aj výbornú infraštruktúru služieb. K TUJETOIN je najbližšie obchodný dom Atrium Saratov so supermarketom Billa a s výberom ďalších obchodov. A Bory Mall sú hneď za rohom…

(viac…)

Administratívna budova UNIQ Staromestská je skolaudovaná

Po dvoch rokoch od začiatku realizácie získala nová administratívna budova UNIQ Staromestská kolaudačné rozhodnutie. Unikátna budova v centre Bratislavy je tak pripravená pre nových nájomníkov.

Novostavba UNIQ Staromestská s tromi podzemnými a siedmimi nadzemnými podlažiami ponúka náročným klientom 7 565 m2 kancelárskych priestorov a 917 m2 plochy pre maloobchodné prevádzky a sklady. Vďaka spolupráci tímu architektov, profesionálov a developera, spoločnosti Cresco Group, vyrástol na ploche bývalého parkoviska moderný butikový projekt, ktorý vyplnil exponované nárožie Veternej a Staromestskej ulice. „Som veľmi rád, že sme tento unikátny projekt s dizajnom od štúdia Bogle Architects úspešne ukončili a môžeme privítať prvých nájomníkov. V aktuálnom období s nedostatkom odborných pracovníkov na trhu rastie záujem o kvalitné kancelárske priestory v centre mesta, ktoré projekt UNIQ Staromestská ponúka. Firmy si totiž uvedomujú, že kvalita pracovného prostredia významne ovplyvňuje výkonnosť a dlhodobú lojalitu zamestnancov, aj preto uprednostňujú kancelárske priestory s vyšším štandardom. Veríme, že UNIQ Staromestská svojou dostupnosťou, kvalitnou architektúrou a službami výrazne posunie hranicu štandardu kancelárií typu A v Bratislave,“ povedal Ján Krnáč, výkonný riaditeľ developerskej spoločnosti CRESCO GROUP. Partnerom v oblasti správy budovy sa stane líder na trhu, spoločnosť CBRE Property Management Group. Toto spojenie prinesie nájomcom vysokú úroveň poskytovaných služieb. Spoločnosť CBRE aktuálne riadi 43 projektov v piatich európskych krajinách s medzinárodným tímom 180 odborníkov pre správu nehnuteľností.

„Štandardom pri správe budovy typu A+ je poskytovanie služieb najvyššej kvality. Dávame si záležať na výbere dodávateľov strážnych, recepčných aj upratovacích služieb. Pri kvalitnej správe objektu je nutné zaoberať sa okrem krátkodobých aj dlhodobými cieľmi. Takým je pri budove UNIQ Staromestská najmä konzistentné poskytovanie služieb na vysokej úrovni, akými sú napríklad služby concierge či parkovacia aplikácia,“ uviedla Lenka Benková zo CBRE Property Management Group.

Nadštandardné služby v UNIQ Staromestská:

  • relax na zelenej streche s nádherným výhľadom na panorámu
  • prednostné parkovanie v garáži pre autá s nízkymi emisiami
  • nabíjacie stanice pre elektromobily
  • služby concierge
  • parkovacia aplikácia

(viac…)

Primátor rokoval s HB Reavis a J&T Real Estate o dopravných projektoch

Primátor hlavného mesta SR Bratislavy Ivo Nesrovnal rokoval so zástupcami spoločností HB Reavis a J&T Real Estate v súvislosti so zámermi týchto spoločností realizovať v hlavnom meste investície do dopravnej infraštruktúry (nadzemná lanová dráha a električková trať).

Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava víta každú takúto významnú iniciatívu zameranú na rozvoj hlavného mesta. Primátor Nesrovnal oceňuje záujem investorov podieľať sa na tomto rozvoji.

Hlavné mesto s investormi komunikuje, uskutočnilo sa niekoľko informatívnych stretnutí, na ktorých investori oboznámili hlavné mesto so svojimi zámermi.

Projekty oboch spoločností sa prelínajú a súvisia s realizáciou strategických investícií v meste. Hlavné mesto bude nápomocné v procese posudzovania a realizácie týchto projektov a bude ich posudzovať z hľadiska týchto parametrov: aby zapadli do koncepcie rozvoja mesta, aby boli obohatením nosného dopravného systému mesta a aby v prípade ich implementácie, oba projekty fungovali synergicky a v prospech Bratislavčanov.

V tejto fáze hlavné mesto očakáva viac komplexných informácií o financovaní, procese prípravy a výstavby, čase výstavby a spolupráci všetkých zainteresovaných pri realizácii týchto projektov.

(viac…)

Odborná porota CEEQA udelila spoločnosti HB Reavis titul Developer roka 2017

Medzinárodná developerská skupina HB Reavis si na výročnom podujatí Gala & Industry Awards vo Varšave prevzala ocenenia Developer of the Year (Developer roka) a Company of the Year (Spoločnosť roka) udelené v rámci vyhlásenia výsledkov CEEQA (Central and Eastern European Real Estate Quality Awards). Slávnostné odovzdávanie cien bolo organizované v spolupráci s Financial Times a zúčastnilo sa ho viac ako 800 zástupcov popredných real estate spoločností z viac ako 50 krajín.

Spoločnosť HB Reavis si vyslúžila uznanie odbornej komisie a porotcov za pozoruhodné úspechy po výnimočnom roku, v ktorom sa jej podarilo dokončiť viacero projektov vrátane štyroch kancelárskych budov v Poľsku a na Slovensku a takisto maloobchodného projektu v Českej republike. Celková rozloha týchto stavieb dosiahla 136 700 m2, vďaka čomu sa spoločnosti podarilo za jediný rok odovzdať do užívania najväčšiu plochu komerčných priestorov v jej doterajšej histórii. Počas slávnostného gala večera bol vyzdvihnutý aj projekt Varso Place vo Varšave. Tento viacúčelový komplex pocita s prenajimatelnou plochou 145 000 m2 a jeho súčasťou bude aj mrakodrap navrhnutý architektonickým štúdiom Foster + Partners, ktorý sa po dokončení v roku 2020 so svojou výškou 310 metrov stane jednou z najvyšších budov v Európe.

Udeľovanie ocenení CEEQA je každoročne najprestížnejšou udalosťou, na ktorej sa oceňuje práca spoločností real estate sektora z 18 krajín strednej a východnej Európy a takisto z juhovýchodnej Európy. HB Reavis si tento rok z podujatia odniesol hneď dve ocenenia. Titul Company of the Year (Spoločnosť roka), bol ako čestné uznanie udelený na základe hlasovania 800 členného publika, zástupcov popredných real estate spoločností, z viac ako 50 krajín, ktorí sa tohto gala večera zúčastnili. Ocenenie Developer of the Year (Developer roka) udelila odborná porota CEEQA. Tieto dve ocenenia dokazujú, že spoločnosť HB Reavis sa teší nielen veľkému uznaniu zo strany odbornej poroty, ale aj širokej odbornej verejnosti. „Získané ocenenia sú motiváciou pre celý náš tím a sú pre nás záväzkom do budúcnosti. Sú dôkazom vhodne zvolenej stratégie, v ktorej budeme pokračovať tak, aby naše projekty prinášali kvalitu do života nie len odborníkom, ale najmä našim klientom, užívateľom a širokej verejnosti,“ dodal Pavel Trenka, CEO, HB Reavis Group.

(viac…)

V prvých dvoch mesiacoch roka 2017 vyhlásili investori verejné obstarávania na stavebné práce v celkovej hodnote 598 miliónov E

V druhom mesiaci tohto roka bolo vyhlásených 109 verejných obstarávaní na stavebné práce v celkovej hodnote 203 miliónov EUR. Od januára do februára potom investori vyhlásili celkom 221 súťaží v celkovej hodnote 598 miliónov EUR, čo predstavuje, oproti porovnateľnému obdobiu minulého roka, nárast objemu investícií. Medziročné porovnanie predovšetkým ovplyvnilo niekoľko významných obstarávaní, ktoré spolu tvoria viac než tri štvrtiny tohto objemu. Vyplýva to z najnovšej analýzy spracovanej analytickou spoločnosťou CEEC Research na základe údajov poskytnutých Úradom pre verejné obstarávanie ku koncu februára 2017.

Vo februári 2017 vyhlásili verejní obstarávatelia, obstarávatelia a subjekty, ktorým bola poskytnutá dotácia 109 verejných obstarávaní na stavebné práce v celkovej hodnote 203 miliónov EUR. To síce medziročne predstavuje výrazný štvorpätinový pokles (80,9 %) z hľadiska počtu, ale zároveň ide o takmer dvojtretinový (62,5 %) nárast z hľadiska ich objemu. Najväčšie verejné obstarávanie tohto mesiaca v celkovej hodnote 54 miliónov EUR vyhlásili U. S. Steel Košice, s. r. o. na odprašovanie aglomerácie – pás č. 1, 2, 3 a 4.

V prvých dvoch mesiacoch tohto roka bolo vo Vestníku verejného obstarávania zverejnených celkom 221 súťaží v celkovej hodnote 598 miliónov EUR. Z hľadiska počtu vyhlásených zákaziek ide v medziročnom porovnaní o viac než štvorpätinový (84,8 %) pokles, z hľadiska ich objemu však ide o takmer dvojnásobný (95,1 %) nárast investícií. Medziročné porovnanie ovplyvnila významná zákazka obstarávateľa ŽSR z januára 2017 Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR) v celkovej hodnote 305 miliónov EUR.

„Stavebným spoločnostiam by najviac prospela kontinuálna a efektívna príprava projektov. Veľké výkyvy v objeme, ale aj vo veľkostnej skladbe a početnosti verejných objednávok výrazne zvyšujú nároky na plánovanie vlastných strojných a hlavne ľudských kapacít, ako i na plánovanie zdrojov či nových technológií,“ hovorí Miroslav Potoč, generálny riaditeľ Skanska SK a.s.

V druhom mesiaci roka 2017 investori ukončili a konkrétnym dodávateľom zadali celkom 83 verejných obstarávaní na stavebné práce v celkovej hodnote 69 miliónov EUR. To v medziročnom porovnaní predstavuje štvorpätinový (82,5 %) pokles počtu ukončených verejných obstarávaní a dvojtretinový (66,1 %) pokles z hľadiska ich objemu. V oboch ukazovateľoch ide zároveň o najnižšie hodnoty v prvých dvoch mesiacoch za posledných päť rokov, teda za sledované obdobie. Niektoré verejné obstarávania stále prebiehajú, a preto treba očakávať, že v ďalších mesiacoch dôjde ešte k aktualizácii a upresneniu dát.

(viac…)

Priemyselná a stavebná produkcia: Priemysel sa v prvom štvrťroku vyvíjal priaznivo.

Výsledné číslo za celý štvrťrok pozitívne ovplyvnil marcový vývoj. Z medzikvartálneho pohľadu sa darilo najmä potravinárskemu, hutníckemu a elektrotechnickému priemyslu. V samotnom marci sa darilo aj automobilovému priemyslu. Stavebná produkcia po dlhšom období opäť medziročne rástla.

Stavebná produkcia v prvom štvrťroku vzrástla o 4,6 %. Prispela k tomu najmä nová výstavba, pričom stavebná činnosť súvisiaca s opravami a údržbou taktiež medzikvartálne rástla. Z medzimesačného pohľadu sa už druhý mesiac v rade pomerne dynamicky vyvíja výstavba novej infraštruktúry.

Za prvý štvrťrok 2017 priemysel medzikvartálne vzrástol o 2,2 %. V porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom ide síce o spomalenie, to však predstavuje iba korekciu neštandardného vývoja vo štvrtom, resp. treťom štvrťroku minulého roka. K rastu priemyslu prispievala predovšetkým výroba potravín, kovov a elektrotechniky. Medzikvartálny rast v priemysle je v súlade s očakávaným vývojom ekonomiky na prvý štvrťrok 2017.

Medzimesačne priemysel vzrástol o 2,7 %. Za priaznivým vývojom v marci stála predovšetkým výroba automobilov, potravín ale aj dodávka energií. Výroba automobilov v prvom štvrťroku doteraz viac-menej zaostávala, marcové oživenie tak môže naznačovať rozbehnutie výroby nového modelu v Trnave s plnším využitím výrobných kapacít. To by znamenalo, že výroba áut by mohla v druhom štvrťroku opäť ťahať priemysel k vyšším hodnotám. Pozitívom zostáva, že výpadok automobilového priemyslu v prvom kvartáli dokázali nahradiť iné odvetvia, predovšetkým spomínaná výroba potravín, chemikálií a elektrotechniky.

(viac…)

HB Reavis predstavuje novú identitu značky. Odzrkadľuje prozákaznícku firemnú stratégiu

Medzinárodný developer HB Reavis predstavil svoju novú korporátnu identitu. Tá odzrkadľuje stratégiu a filozofiu spoločnosti. HB Reavis sa zameriava na unikátne prozákaznícke riešenia projektov, ktoré podnecujú produktivitu, poskytujú komfort a celkovo vytvárajú inovatívne a príjemné užívateľské prostredie pre klientov aj širokú komunitu.

Spoločnosť HB Reavis vyrástla od roku 1993 z malého slovenského developera na silného európskeho hráča v oblasti výstavby kancelárskych a obchodných priestorov. V súčasnosti pôsobí nielen na stredoeurópskom trhu, ale aj vo Veľkej Británii a v Turecku, pričom súčasne aktívne pracuje na 21 projektoch. Ruka v ruke s pozoruhodným rastom vznikla potreba úpravy korporátnej identity tak, aby odzrkadľovala stratégiu, víziu a hodnoty, ktorými sa spoločnosť riadi.

HB Reavis, v úzkej spolupráci s londýnskou kreatívnou agentúrou Sectorlight, citlivo posúva svoju identitu. Tá kladie dôraz na dynamiku a emócie, ktoré developer vnáša aj do svojich projektov. Prostredníctvom novej identity sa chce priblížiť existujúcemu, ako aj novému publiku cez tradičné aj netradičné komunikačné kanály.

Oblé tvary nového loga približujú HB Reavis ako ľudskú, priateľskú a na zákazníka orientovanú spoločnosť, ktorá ponúka inovatívne developerské riešenia v spolupráci s renomovanými svetovými štúdiami. Pri svojich projektoch koncepčne zohľadňuje nielen potreby ľudí, pre ktorých stavby realizuje, ale aj potreby komunity a širšieho okolia. Mäkké farby v gradiente a živá paleta zobrazujú zanietenie tímu HB Reavis pre prácu, ktoré je priam nákazlivé pre všetkých partnerov. Umožňuje prebudiť predstavivosť pri kreovaní projektov. Nadšenie pre prácu a túžba objavovať nové veci sa prejavuje nielen vo farbách, ale aj v kombinácii dvoch organických tvarov, ktoré dotvárajú nové logo spoločnosti.

V súvislosti s touto novinkou Pavel Trenka, CEO HB Reavis Group, povedal: „Sme nadšení, že môžeme svetu ukázať náš nový brand. Ten dokonalo odzrkadľuje našu stratégiu aj aktivity zamerané na posúvanie hraníc modernných kancelárskych priestorov, ktorými určujeme trendy v segmente. Z diskusií s klientmi a partnermi nám bolo jasné, že potrebujeme jasnejšie ukázať, akí naozaj sme. Z viacerých atribútov značky, ktoré prezentujeme, je jednoznačne v popredí orientácia na človeka, zanietenosť a inovatívnosť. Chcem poďakovať agentúre Sectorlight, ktorá toto zachytila práve výberom mäkkých farieb, organických tvarov a zmenou logo marku. Veríme, že náš nový brand, ktorý stojí na pevných základoch našej stratégie a konkrétnych aktivitách, pomôže pochopiť našu víziu a priblížiť našu spoločnosť verejnosti.“

Peter Terpák, Riaditeľ marketingu a komunikácie HB Reavis Group, dopĺňa: „Takto odvážny prístup k značke je bežný skôr pre B2C segment. Sme preto radi, že v odvetví, akým je real estate, sa nám podarilo odlíšiť, ale hlavne vyjadriť charakter našej spoločnosti. Projekty HB Reavis staviame pre ľudí, čo odráža aj naša nová identita, ktorá sa má viac priblížiť k verejnosti. Cieľom nebolo vytvoriť iba novú a dynamickú vizualitu. Vznik novej identity bol komplexným procesom, ktorý spojil firemné hodnoty, ktorými spoločnosť žije a aplikuje ich smerom k interným a externým partnerom, klientom a odvetviu, v ktorom pôsobí.“

Kreatívny riaditeľ agentúry Sectorlight, Nick Cannons, ďalej objasňuje: „Prvú vec, ktorú sme si na spoločnosti HB Reavis všimli bolo, že ich prístup je v porovnaní s inými developermi diametrálne odlišný. Iný je nielen v tom, ako pracujú, ale aj v tom, ako skutočne fungujú ako jeden veľký tím. Tento tím ľudí má silný pocit spolupatričnosti a prirodzenú túžbu robiť bežné veci lepšie a zároveň skúšať aj objavovať nové cesty a riešenia. Pre nás ako agentúru, ktorá mala za úlohu vytvoriť novú identitu, to bola základná črta, s ktorou sme pracovali. Chceli sme sa vyhnúť stereotypom a klasickému žargónu. Naopak, chceli sme vytvoriť niečo ľudské, viac emotívne, aby sme zvýraznili skutočnú osobnosť, ktorá sa k ľudom prihovára univerzálne, priam až familiárne. Ľudia, ktorí spoločnosť HB Reavis tvoria, sú zároveň zanietení pre svoju prácu a prijímajú každú výzvu. To vieme najlepšie vyjadriť niečím organickým, sviežim a farebným. Výsledkom je preto séria farebných tvarov a nový spôsob komunikácie.“

(viac…)

Primátor a starostovia sa dohodli na spolupráci pri modernizácii Dúbravsko – Karloveskej radiály

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal zvolal v utorok 2. mája 2017 stretnutie starostov dotknutých mestských častí, aby ich informoval o postupe prípravy modernizácie Dúbravsko – Karloveskej radiály, ktorá je plánovaná v úseku od tunela pod hradom až po zastávku Damborského. Mesto už má potrebné povolenia a čaká sa na ich právoplatnosť, aby bolo možné pripravované verejné obstarávanie na dodávateľa stavby predložiť riadiacemu orgánu Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra (OPII), t. j. Ministerstvu dopravy a výstavby SR na kontrolu a schválenie. Až následne môže začať proces verejného obstarávania. Od jeho dĺžky závisí, kedy sa začne s výstavbou.

Pri celom procese je dôležitá spolupráca a ústretovosť mestských častí, napr. pri schvaľovaní povolení či povoľovaní prác v nočných hodinách, resp. počas víkendov a tam, kde si to technologický postup vyžaduje. „Oceňujem preto ústretový prístup starostky aj starostov dotknutých mestských častí (Karlova Ves, Dúbravka, Devín a Lamač). Dohodli sme sa na vzájomnej spolupráci pri príprave celého procesu,“ konštatuje primátor Nesrovnal.

Primátor si neželá opakovanie chýb z minulosti a ako uviedol: „Plánujeme celý projekt tak, aby sme sa vyhli chybám a nedostatkom, ako aj neoprávneným nákladom. To sa v minulosti stalo pri projektoch Starého mosta alebo električkovej trate Hanulova – Pri kríži.“

Rozsah tohto projektu je široký. Celkovo sa má modernizovať 6 767 metrov trate, 26 nástupíšť vrátane 17 priecestí a 19 priechodov pre chodcov. Modernizácia sa bude týkať aj celej elektrickej infraštruktúry a počíta sa s výmenou 363 stožiarov trakčného vedenia. Podľa primátora Nesrovnala bude výsledkom moderná trať európskeho štandardu, akú si Bratislava v 21. storočí zaslúži. Preto tam okrem moderných tratí a prístreškov bude aj 34-tisíc m2 zelenej plochy – s kríkmi, okrasnými trávami a rozchodníkmi.

Celý modernizačný proces si vyžiada isté obmedzenia a opatrenia, ktoré mesto v spolupráci so zainteresovanými odborníkmi pripraví tak, aby ich dopady pocítili obyvatelia mesta čo najmenej. Modernizačné práce budú koordinované tak, aby bolo v maximálnej miere zachované dopravné napojenie pre obyvateľov Karlovej Vsi, Dúbravky, Lamača, Devína a Devínskej Novej Vsi do centra mesta a späť.

Celý projekt bude rozdelený na viaceré etapy. Počas modernizácie Dúbravsko – Karloveskej radiály bude v maximálnom možnom rozsahu zabezpečená náhradná autobusová doprava. Navyše, tam, kde to bude možné, budú vyhradené osobitné bus-pruhy. Tam, kde sa to bude dať, zostane zachovaná možnosť prejsť autom, hoci len jedným pruhom, resp. v obchádzkach. Rovnako pre chodcov bude možnosť bezpečných prechodov cez stavenisko. Mesto je pripravené v krátkom čase podrobnejšie o celom projekte informovať aj verejnosť.

(viac…)

HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016

Kľúčové finančné údaje:

  • Čistý zisk dosiahol 107,5 milióna EUR v porovnaní s 244,6 milióna EUR v roku 2015;
  • Prevádzkový zisk dosiahol 235,3 milióna EUR v porovnaní s 302,5 milióna EUR v roku 2015;
  • Pohyby kurzov, primárne devalvácia GBP a v menšej miere aj PLN, ovplyvnili čistý zisk celkovo o 95,4 milióna EUR, z čoho menej ako 10 miliónov EUR boli realizované straty;
  • Miera návratnosti vlastného imania pre akcionárov – 6,9 % v porovnaní s 29,3 % v roku 2015;
  • Paušálna hodnota celkového majetku dosiahla 2,1 miliardy EUR, čistá hodnota aktív takmer 1,2 miliardy EUR;
  • Výrazný pokles pomeru čistého dlhu k celkovému majetku z 29,7 % na konci roku 2015 na 17,4 % ku koncu roku 2016;
  • Výrazné hotovostné rezervy dosahujúce 316,4 milióna EUR alebo takmer 15 % z celkovej bilančnej hodnoty.

Hlavné firemné úspechy:

  • Rok 2016 sa niesol v znamení vynikajúcej výkonnosti a rozbehu viacerých strategických inPretrvávajúci dopyt po budovách z dielne HB Reavis na všetkých trhoch: podpísané zmluvy na takmer 134 000 m2 hrubej prenajímateľnej plochy, vysoká priemerná obsadenosť (88 %) projektov z portfólia generujúceho zisk, vysoký počet podpísaných nájomných zmlúv pred dokončením projektu s klientmi v Prahe a Bratislave, medzi ktorých patria napríklad BNP Paribas, Accenture, General Electric International a SAP;
  • Dokončenie štyroch kancelárskych projektov v dvoch európskych hlavných mestách (Gdanski Business Center D a West Station I vo Varšave a Twin City B & C v Bratislave) a dvoch projektov pre maloobchod: v Hradci Králové (Česká republika) a v Bratislave – tieto projekty ponúkajú spoločne 136 700 m2 hrubej prenajímateľnej plochy;
  • Desať kancelárskych projektov (West Station II, Varso 1, Varso 2, Varso Tower, 33 Central, Cooper & Southwark, 20 Farrindgon, Agora HUB, Agora Tower a Twin City Tower) vo výstavbe v štyroch krajinách. Ich celková hrubá hodnota (GDV) po dokončení presiahne 1,5 miliardy EUR;
  • Posilňovanie a diverzifikácia developerských aktivít prostredníctvom akvizície piatich nových projektov v Českej republike, Maďarsku, Spojenom kráľovstve a na Slovensku v celkovej protihodnote 85,4 milióna EUR, čo  predstavuje jedinečné príležitosti vybudovať nové výnimočné developerské projekty;
  • Odpredaj 14 dokončených investičných projektov v celkovej hrubej hodnote (GDV) presahujúcej 1 miliardu EUR (vrátane odpredajov z fondu HB Reavis CE REIF);
  • Dosiahnutie pomeru 50:50 medzi projektmi v štádiu výstavby a projektmi odovzdanými do užívania, ktoré vytvárajú zisk;
  • Príjmy z nových bankových pôžičiek a vydaných dlhopisov narástli na viac ako 320 miliónov EUR –;
  • Vytvorenie špecializovaného tímu na rozvoj obchodnej činnosti v Berlíne.

iciatív. Spoločnosť HB Reavis spustila službu Origameo, ktorej cieľom je poskytovať komplexné, na mieru šité poradenstvo a riešenia kancelárskych priestorov. Služba je určená pre klientov, ktorí majú záujem o nové moderné kancelárie. Multidisciplinárny tím Origameo pozostáva z architektov, dizajnérov, expertov z oblasti sociálnych vied, inovátorov a obchodných poradcov. Tí pomáhajú zákazníkom vyťažiť to najpozitívnejšie zo sťahovania do nových priestorov – odo dňa, kedy si prvýkrát uvedomia potrebu presťahovať sa, až po okamih, keď sa v nových kanceláriách zabývajú.

Spoločnosť navyše spustila projekt HubHub, rozsiahlu coworkovú platformu. Táto medzinárodná platforma je určená rýchlo rastúcemu segmentu klientov, ako sú napríklad freelanceri alebo start-upy. Prvým zákazníkom vo Varšave a v Bratislave otvorí dvere v priebehu roka 2017.

HB Reavis je zároveň prvým developerom v strednej Európe, ktorý sa rozhodol získať certifikát WELL pre svoje portfólio developerských projektov. Tým poukazuje na svoj zámer zlepšovať komfort a spokojnosť ľudí vo svojich projektoch.

Rôzne aktivity naplňujúce poslanie spoločnosti, stať sa jedným z najatraktívnejších zamestnávateľov, priniesli dôležité ocenenie: HB Reavis bol spoločnosťou AON Hewitt vyhlásený za najlepšieho zamestnávateľa 2016 v Poľsku.

Pavel Trenka, generálny riaditeľ skupiny HB Reavis, povedal: „Výsledky za rok 2016 potvrdzujú, že naša geograficky rôznorodá prítomnosť a integrovaný model realizácie projektov sa ukázali byť správnou cestou napriek politickej neistote, ktorá otriasla aj trhom nehnuteľností. Vďaka obrovskej snahe celého nášho tímu sa nám podarilo odovzdať do užívania najväčšiu plochu komerčných priestorov (136 700 m2) v histórii našej spoločnosti. Nespochybniteľný dôkaz nadštandardnej kvality našich produktov možno vidieť v prejavenom záujme mnohých svetových organizácií a firiem, ktoré sa rozhodli vo výraznej miere investovať do našich budov. Veľmi dobré výsledky v súvislosti s prenájmom znamenajú, že svoj nový pracovný domov našlo v budovách spoločnosti HB Reavis v minulom roku približne 10 000 zamestnancov. Skupina HB Reavis začala nový rok vo veľmi dobrej finančnej kondícii, pričom čistá zadlženosť celej skupiny je približne 17,4 %. Celý tím s obrovským nadšením očakáva ďalší postup prác na našich vlajkových projektoch vo Varšave (Varso Place), Budapešti (Agora) a Bratislave (Stanica Nivy).“

(viac…)

Slovenské stavebné firmy vyberajú nové IT systémy podľa dostupnosti servisu, kompatibility a dlhodobej spolupráce s dodávateľom

Pri výbere IT systémov a technológií sa slovenské stavebné spoločnosti riadia predovšetkým dostupnosťou servisu. Na stupnici od 0 do 10, kde desiatka predstavuje vlastnosť systému, ktorá maximálnym spôsobom ovplyvňuje rozhodovanie, tomuto faktoru riaditelia firiem priradili známku 7,5. Veľkú úlohu vo výberovom konaní hrá tiež náročnosť implementácie nových technológií spoločne s kompatibilitou a aktuálne používanými IT systémami (7,3 bodov z maximálnych 10) a predchádzajúca dlhodobá spolupráca s dodávateľom (7,2 bodov z maximálnych 10). Najmenší vplyv pri výbere softwaru a hardwaru má, naopak, termín dodania (6,1 bodov z maximálnych 10) a predchádzajúca detailná analýza (6,5 bodov z maximálnych 10). Veľké stavebné spoločnosti tiež dávajú veľkú váhu nákupnej cene (7,6 bodov z maximálnych 10), malé a stredné firmy a spoločnosti venujúce sa pozemnému staviteľstvu potom, pred dlhodobou spoluprácou, uprednostňujú osobné kontakty s dodávateľom (7,2, respektíve 7,1 bodov z maximálnych 10).

„IT technológie sú dynamický odbor a z roka na rok prichádzajú na trh významné inovácie práve v oblasti stavebného priemyslu. Ak BIM bol doteraz témou pri pozemných stavbách, dnes je kľúčovou technológiou v infraštruktúre – dopravných stavbách. Práve nasledujúce obdobie bude kľúčové z hľadiska využívanie IT technológií v stavebnom priemysle: IT technológia nebude len pomôckou pri práci s digitálnymi dokumentami, ale nástrojom na získanie zákaziek a zvýšenie produktivity stavebnej výroby,“ hovorí Martin Hudec, riaditeľ, ŠTOR CAD – GRAITEC s.r.o.

„Koncern HOCHTIEF štandardne každoročne investuje do IT technológií. Vývoj nie je možné zastaviť, otázne je efektívnosť tejto investície, pokiaľ nie je k dispozícií reálny plán dostatku stavieb,“ tvrdí Miroslav Beka, riaditeľ, HOCHTIEF SK s.r.o.

Iba 16 % slovenských stavebných firiem aktuálne využíva vo svojej infraštruktúre cloudové riešenia s aplikovanými cloudovými službami. Väčší priestor tejto technológii dávajú vo svojich systémoch veľké stavebné firmy, u ktorých sa objavuje v pätine (19 %) prípadov. Najmenej ju, naopak, implementujú stavebné spoločnosti zamerané na inžinierske stavby (13 %).

Stavebné spoločnosti v súčasnej dobe tri pätiny (60 %) objemu IT prác outsourcujú špecializovaným firmám. Tento stav panuje bez výraznejších rozdielov naprieč celým sektorom.

„Bezpochyby majú IT technológie čoraz výraznejší vplyv na výkony stavebných firiem a ich vplyv sa bude ešte zvyšovať. Investujeme do rozvoja týchto technológií rovnako ako každá zodpovedná stavebná firma na trhu,“ tvrdí Ján Záhradník, obchodný riaditeľ, Doprastav, a. s.

Takmer polovica (45 %) riaditeľov stavebných firiem sa domnieva, že aktuálna úroveň ich IT procesov bude v horizonte 3 až 5 rokov pre potreby firmy stále dostatočná. Opačný názor má rovnaká časť (45 %) opýtaných riaditeľov. Iba desatina (10 %) sa k tejto otázke nedokázala vyjadriť. Výnimku tu tvoria veľké stavebné spoločnosti a firmy zamerané na inžinierske stavby, ktoré súčasné IT procesy v dlhodobom horizonte pokladajú za dostatočné v štvrtine (25 %), respektíve tretine (32 %) prípadov.

„Pravidelne každým rokom navyšujeme investície do rozvoja IT technológií. Vidíme v tom veľký potenciál nášho rozvoja,“ komentuje Karol Rýznar, riaditeľ, Tebau , spol. s r. o.

„Používame špecializovaný software na rozpočtovanie a projektovanie stavieb, možno budeme investovať do IT infraštruktúry,“ dodáva Miloš Milanovič, riaditeľ, PS STAVBY, s. r. o.

(viac…)

Vyhľadávacia štúdia možnosti realizácie záchytných parkovísk a parkovacích domov v Bratislave

Súčasťou parkovacej politiky mesta je nielen regulácia parkovania, ale aj preferencia verejnej dopravy, podpora pešej a cyklistickej dopravy a vybudovanie záchytných parkovísk na okraji mesta s možnosťou prestupu na MHD s cieľom odbremenenia vnútorného územia mesta od individuálnej automobilovej dopravy.

Za účelom komplexného zmapovania možných lokalít pre vybudovanie záchytných parkovísk obstaralo hlavné mesto SR Bratislava Vyhľadávaciu štúdiu možnosti realizácie záchytných parkovísk a parkovacích domov v Bratislave.

Cieľom vyhľadávacej štúdie bolo najmä vyhodnotenie súčasného stavu a lokalít navrhnutých v územnom pláne a genereli dopravy mesta Bratislavy; definovanie kľúčových smerov a bodov v území mesta z pohľadu budovania záchytných parkovísk a návrh potenciálnych lokalít pre umiestnenie záchytných parkovísk, príp. parkovacích domov systému P+R na území mesta.

Celkovo je navrhovaných 32 lokalít záchytných parkovísk. Hodnotenie každej potenciálnej lokality pre záchytné parkoviská je spracované v tzv. referenčnom liste z hľadiska dopravnej dostupnosti, majetkových pomerov, územného plánu, a ďalších aspektov.

Efektivita a zmysluplnosť systému P+R úzko súvisí s reguláciou parkovania v širšom centre mesta a s preferenciou verejnej hromadnej dopravy. Štúdia preto odporúča preferenciu verejnej dopravy (preferencia električiek na križovatkách a zriadenie vyhradených jazdných pruhov pre cestnú MHD) na prístupových trasách od parkovísk systému P+R zabezpečujúcu časové i finančné benefity pre používateľov.

Kompletný materiál nájdete na stránke tu:

Odkazy

(viac…)