Výsledky dodatočného posudzovania vplyvov pripravovanej stavby diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie by mali byť podľa ministra dopravy Jána Počiatka známe v priebehu dvoch až troch mesiacov. Od následného stanoviska Európskej komisie bude závisieť, či sa 13,5-kilometrová diaľnica medzi Martinom a Ružomberkom bude stavať povrchovým variantom s tunelmi Havran a Rojkov, alebo po novej podzemnej trase cez tunel Korbeľka. Druhá možnosť by znamenala oddialenie začiatku stavby diaľnice o niekoľko rokov.
Podľa ministra je potrebné počkať na výsledky enviro posudzovania, aby bolo jasné, kadiaľ cesta povedie a až potom bude možné hovoriť o možnom rozdelení úseku pre financovanie jeho časti z eurofondov v tomto programovacom období. Počiatek verí, že posudzovanie vplyvov diaľnice na chránené územia prírody NATURA 2000 dopadne dobre, pretože inak to podľa neho bude „katastrofa“ z pohľadu dokončenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Prepojenie západu a východu Slovenska po diaľnici cez Žilinu je pre ministerstvo dopravy naďalej hlavnou prioritou vo výstavbe diaľnic.
Ak Brusel rozhodne v prospech povrchovej trasy diaľnice Turany – Hubová, ktorú presadzuje rezort dopravy, diaľnica by mohla byť rozdelená na dva úseky. V tom prípade by mohla byť výstavba úseku Turany – Kraľovany financovaná zo zdrojov Európskej únie ešte v tomto programovacom období. Ďalší úsek Kraľovany – Hubová by bol financovaný z eurofondov v nasledujúcom období 2014 až 2020. Ak dá komisia za pravdu ochranárom, ktorí navrhujú novú trasu s tunelom Korbeľka, príprava výstavby diaľnice by musela začať odznova, čo by spôsobilo predĺženie začatia jej výstavby o niekoľko rokov.
Počet shlédnutí: 0