Stavebná produkcia zmiernila svoj prepad na 4,8 %, keď medzimesačne dosiahla najvyšší rast v tomto roku. V rámci tuzemských stavebných prác po dlhšej dobe rástla nová výstavba, ako aj práce súvisiace s opravou a údržbou.
Po júlových odstávkach najmä v automobilovom priemysle sa výroba áut opäť rozbehla naplno. To malo za následok relatívne prudký rast augustovej priemyselnej produkcie. Emisný škandál ovplyvnil najmä vývoz automobilov mimo Európu, pokles ich predaja však bol vykompenzovaný na iných trhoch, prípadne výrobou iných modelov, keď celkový počet vyrobených kusov áut v prvom polroku 2016 vzrástol o 4,5 %. V auguste 2016, po opätovnom oživení, priemysel medzikvartálne znížil svoj prepad na 4,2 %. Napriek prudkému medzimesačnému rastu ho najviac tlmila výroba áut. Prorastovo naopak pôsobil najmä petrochemický, gumárenský a elektrotechnický priemysel. Medzikvartálne zhoršenie vývoja priemyslu, súvisiace s letnými dovolenkami, je v súlade s prognózou P3Q, ktorá očakáva spomalenie rastu HDP na tretí štvrťrok 2016. Ak by teoreticky automobilky na Slovensku dovolenky v lete nemali, pri zachovaní tohtoročného tempa výroby by priemyselná produkcia medzikvartálne rástla o 2,6 %. V nasledujúcom období by mal priemysel pokračovať v predchádzajúcich trendoch, bez podobných výkyvov ako v letných mesiacoch. Pozitívom zostávajú relatívne vysoké očakávania priemyselných výrobcov na nasledujúce mesiace.
Medzimesačne, po predchádzajúcom prudkom poklese, priemysel vzrástol o 28,7 %. Pomerne prudký nárast súvisí najmä so spomínaným obnovením výroby v automobilovom priemysle po letných odstávkach. Okrem toho k medzimesačnému rastu významnejšie prispievala tiež výroba gumy, plastov a výroba elektrických zariadení. Problémy s vykazovaním emisií, ktoré sa objavili v štvrtom štvrťroku 2015, sa priamo týkali aj luxusných automobilových modelov vyrábaných u nás. Po prvotnom prepade predajov sa situácia upokojila. Ako nás však ovplyvnila aféra „Dieselgate“ po dlhšom čase v prvom polroku 2016? Pri pohľade na samotnú priemyselnú produkciu, či celkový vývoz automobilov zo Slovenska, výraznú zmenu trendu nevidieť. Za prvý polrok 2016 vzrástol počet vyrobených kusov áut o 4,5 %. Ak sa však bližšie pozrieme na predbežnú štatistiku (zdroj Eurostat) vývozu dieselových automobilov s najvyššou kubatúrou (u nás vyrábané modely Touareg a Q7), niektoré zmeny sú viditeľné viac, i keď sú čiastočne ovplyvnené nábehom výroby druhej generácie modelu Q7 na Slovensku. Zatiaľ čo export týchto automobilov v rámci EÚ rastie, predaj mimo Európu klesol v prvom polroku 2016 o takmer 10 %. Zdá sa, že emisné problémy vplývali na predaj modelov Touareg a Q7 najmä mimo Európu. Najväčšie poklesy na významných obchodných trhoch sú vidieť najmä v prípade USA a Číny, kde bol však pokles exportu SUV modelov zaznamenaný aj pred vypuknutím samotnej aféry. Podobný trend zasiahol aj export SUV modelov s benzínovým motorom. Tu boli zaznamenané najväčšie poklesy na trhoch Severnej Ameriky a v arabských krajinách.
Stavebná produkcia zmiernila svoj prepad na 4,8 %, keď medzimesačne dosiahla najvyšší rast v tomto roku. V rámci tuzemských stavebných prác po dlhšej dobe rástla nová výstavba, ako aj práce súvisiace s opravou a údržbou.
Počet shlédnutí: 0